جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چگونه از داغ شدن چمن مصنوعی جلوگیری کنیم

چگونه از داغ شدن چمن مصنوعی در تابستان جلوگیری کنیم؟

آیا چمن مصنوعی در تابستان داغ می شود؟ داغ شدن چمن مصنوعی در تابستان دغدغه افرادی است که این چمن های همیشه سبز را جایگزین گیاه طبیعی کرده اند. فضای سبز شهری با انبوهی از گیاهان و چمن طبیعی، گرمای تابستان را قابل تحمل تر می کند. گیاهان به طور طبیعی هوا را خنک نگه می دارند به خصوص درختان پر شاخ و برگ با ایجاد سایه می توانند دمای هوا را کاهش دهند. محوطه های چمن کاری شده در مقایسه با آسفالت بسیار خنک تر هستند. اما سوال اینجاست که آیا چمن مصنوعی نیز همین ویژگی ها را دارد؟

فهرست مطالب

    چمن مصنوعی یک محصول تولیدی از الیاف پلیمری است. در ساختار این محصول از  پلی پروپیلن، پلی اتیلن و دیگر مواد پلاستیکی استفاده می شود. این چمن های زینتی طوری ساخته شده که کاملا شبیه چمن طبیعی باشد. این ساختار می تواند متراکم تر، مقاوم تر و دارای استحکام بیشتری از چمن های کاشته شده باشد. محصولات تولید شده از مواد پلیمری با گیاه زنده تفاوت دارند. نمی توان انتظار داشت که مزایای چمن مصنوعی محوطه فضایی خنک در روزهای گرم تابستان باشد.

    جلوگیری از داغ شدن چمن مصنوعیداغ شدن چمن مصنوعی در تابستان

     

    آیا چمن مصنوعی در تابستان داغ می شود؟

    افزایش دمای سطح چمن در تابستان طبیعی است. در مواردی که چمن مصنوعی در فضای آزاد نصب شده باشد، تابش مستقیم نور خورشید موجب گرم شدن آن می شود. در مورد چمن مصنوعی زمین فوتبال ، چمن زمین بازی کودکان و طراحی فضای سبز شهری وضع به همین صورت است. جالب اینجاست که چمن مصنوعی هرگز داغ نمی شود بلکه گرم می شود. مواد به کار رفته در ساخت چمن مصنوعی از پلیمرهای مقاوم در برابر حرارت است. الیاف چمن مصنوعی در برابر اشعه UV خورشید تغییر شکل نمی دهند و  مثل پلاستیک های دیگر به اصطلاح آب نمی شوند.

    بیشتر بدانید : آیا چمن مصنوعی در سرما، آسیب می بیند؟

    رنگ سبز چمن مصنوعی در برابر نور خورشید ثابت است و هیچ نوع مواد سمی در گرمای تابستان از سطح یا زیره چمن خارج نمی شود. در مقایسه با سایر موادی که از الیاف مصنوعی تولید می شوند پایداری چمن مصنوعی در برابر گرما بیشتر است. به عنوان مثال آسفالت را در نظر بگیرید. با همه سختی و استحکامی که در آسفالت دیده می شود این کفپوش تاب تحمل گرمای تابستان را ندارد. در بسیاری از شهرهای ایران آسفالت خیابان ها در تابستان کاملا تغییر شکل می دهد.

    اثر دما روی چمن مصنوعی

    با یک آزمایش ساده متوجه حرارت کمتر چمن مصنوعی در برابر کفپوش های پلاستیکی، فلزات، کفپوش طرح بتون، سنگ و سرامیک و … خواهید شد. البته هنوز آزمایشات دقیق روی ساختار چمن مصنوعی در مناطق کویری انجام نشده است. زمین های چمن مصنوعی دمایی بین ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می کنند. در مناطقی که هوا بسیار گرم تر است می توانید سطح چمن را اندکی خنک کنید.

     

    جلوگیری از داغ شدن چمن مصنوعی در تابستان

    همه الیاف مصنوعی پلیمری به دلیل استفاده از مواد پلاستیکی، در تابستان گرمای بیشتری را جذب می کنند. انواع مواد نایلونی، پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های به کار رفته در تولید چمن مصنوعی نیز از این قانون پیروی می کنند. اختلاف دمای چمن طبیعی و مصنوعی گاهی به ۱۰ تا ۱۲ درجه نیز می رسد. افزایش گرمای سطح چمن مصنوعی هیچ ارتباطی با از دست دادن مقاومت یا تغییر در ساختار آن ندارد بلکه تنها موقع نشستن روی کفپوش چمنی این گرما احساس می شود. برای کاهش دمای چمن مصنوعی این راه ها را امتحان کنید:

    قیمت خرید چمن مصنوعی با کیفیت

     

    نصب سایبان برای جلوگیری از داغ شدن چمن مصنوعی

    در مکان هایی که رفت و آمد بیشتر است می توان با نصب سایه بان هایی از تابش نور خورشید روی زمین چمن جلوگیری کرد. در گرمای تابستان سایبان های نصب شده در پارک ها، بهترین مکان برای عابرین هستند. اگر بتوان بخش هایی از چمن مصنوعی زمین بازی کودکان را با طراحی ویژه از تابش نور خورشید حفظ کرد، این فضا کاربردی تر خواهد شد. یک سایبان با کیفیت قادر است بیش از ۱۵ درجه از حرارت اضافی سطح چمن کم کند. یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه های خنک کرن چمن مصنوعی در روزهای گرم تیر و مرداد ماه، نصب سایبان در مکان های پر تردد است. درختان طبیعی محوطه هم می تواند بخش هایی از چمن را خنک نگهدارد.

     

    شستشو و آب پاشی برای خنک شدن سطح چمن مصنوعی

    آن زمان که خانه ها ویلایی و حیاط دار بود بعد از ظهرها با شلنگ آب حیاط را شستشو می دادند تا کمی از گرمای طاقت فرسای تابستان کم شود. شستن سطح چمن نیز می تواند موجب خنک شدن الیاف آن شود. اگر در محوطه سایبان یا آلاچیق و … نصب نشده باشد می توان از شیوه سنتی شلنگ آب برای کاهش دمای چمن مصنوعی کمک گرفت. طریقه کار بسیار راحت است یک شلنگ آب را برداشته و همه قسمت های چمن را خیس کنید. به همین راحتی حرارت چمن تا نصف کاهش پیدا می کند.

    بیشتر بدانید : مزایا و کاربردهای دیوار سبز چمن مصنوعی Green wall

    ساختار الیاف چمنجلوگیری از داغ شدن چمن مصنوعی

    چمن مصنوعی قابل شستشو بوده و در اثر شستن با آب تغییر رنگ یا شکل نمی دهد. اصولا ساختار این محصول به گونه ای است که نظافت راحتی دارد. حتی وقتی حیوانات خانگی روی چمن را کثیف می کنند می توانید با آب آن قسمت را تمیز کنید تا چمن مصنوعی بوی بد نگیرد. همینطور برای خنک کردن رویه چمن نیز استفاده از سیستم قدیمی آب و شلنگ جواب می دهد. برای مثال در زمین های ورزشی که امکان نصب سایبان وجود ندارد خیس کردن زمین به منظور کاهش دما پیشنهاد می شود.

    اگر نصب چمن مصنوعی به شیوه استاندارد باشد برای آب اضافی کانال های عبور و زهکش مناسب در نظر گرفته شده است. به این ترتیب بعد از شستن چمن اثری از آب اضافی روی زمین باقی نمی ماند. در تصویر بالا چمن مصنوعی بالکن از قبل شسته شده تا فضا برای یک دور همی خانوادگی آماده باشد.

    برخی از شرکت های تولید کننده داخلی و خارجی برای جلوگیری از داغ شدن چمن مصنوعی رنگدانه هایی را به مواد اولیه اضافه می کنند. این مواد مانع جذب گرما به الیاف پلیمری می شود. محصولات جدیدتر تا حدود زیادی در برابر گما مقاوم تر هستند. موقع خرید چمن مصنوعی از فروشنده در مورد محصولات با کیفیت راهنمایی بخواهید. جنس نخ به کار رفته در ساخت چمن مصنوعی بیشتری تاثیر را در جذب گرما دارد. انواع محصولات ارزان قیمت و بی کیفیت ، در گرما و سرمای شدید دچار مشکل می شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!