جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نورپردازی دیوار سبز

نورپردازی دیوار سبز | ایجاد فضاهای شگفت‌انگیز و جذاب با گرین وال مصنوعی

تفاوتی نمی‌کند که نورپردازی دیوار سبز برای یک محیط رسمی مانند اداره یا منزل شخصی انجام شود، تحت هر شرایطی به‌کارگیری نورپردازی فاکتورهای خاصی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. با رعایت این نکات می‌توانید تاثیر این نورها را در سلامت و زیبایی گیاهان گرین وال مشاهده کنید.

فهرست مطالب

    توجه داشته باشید که این نورپردازی صرفا جنبه تزئینی ندارد و برای رشد گیاهان ضروری است. اصولا گیاهان برای رشد به ۱۲ تا ۲۰ ساعت نوردهی روزانه احتیاج دارند و باید ساعاتی را هم در تاریکی بگذرانند. اگر برای گیاهان دیوار سبز نورنامناسبی انتخاب کنید، طی مدت زمان کوتاهی شاهد از بین رفتن گیاهان خواهید بود. در این مطلب از مجموعه گامان تزئین جاوید اصول نورپردازی دیوار سبز را به شما آموزش می‌دهیم.

    قوانین کلی برای نورپردازی دیوار سبز

    به طور کلی گیاهان برای فتوسنتز کردن ( تبدیل انرژی به نور و غذا ) نیاز به کلروفیل دارند. برای فراهم کردن این میزان کلروفیل گیاهان دیوار سبز به نور بخش نارنجی مایل به قرمز در طیف ۶۴۰ تا ۶۶۰ نانومتر و برای از سرگیری فتوسنتز به طیف آبی در حدود ۴۳۰ تا ۴۴۰ نانومتر نیاز دارند.

    نورپردازی دیوار سبز

    کدام بخش‌های طیف نوری برای گیاهان مفید هستند؟

    در حقیقت بخش سبز و زرد طیف اهمیت کمتری برای رشد گیاهان دارد. این طول موج‌ها در کل جذب گیاه نمی‌شوند بلکه توسط بیشتر گیاهان انعکاس پیدا می‌کنند و دقیقا به همین خاطر نیز است که بیشتر گیاهان سبز رنگ به نظر می‌آیند. شما برای خلق جلوه‌ای منحصر‌به‌فرد برای دیوار سبز خود باید از منابع نوری استفاده کنید که بتوانند طیف کاملی داشته باشند و نور سفید از خود تولید کنند. در ضمن باید یادآور شویم که اشعه فرابنفش خورشیدی هم برای گیاهان سالم دیوار سبز از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشد.

    تفاوت‌های نورپردازی باغبانی با نورپردازی دیوار سبز

    باید گفت که بین نورپردازی باغبانی با نورپردازی گرین وال تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. شاید برای روشنایی باغبانی نیاز به رشد زیاد گیاه یک ضرورت باشد اما برای گرین وال رشد قدرتمند و سریع، نتیجه مطلوبی نیست. به همین خاطر هم مقادیر بالای اشعه فربنفش در طیف برای دیوار سبز مناسب نیست. حتی بهتر است این طیف نوری برای دیوار سبز مورد استفاده قرار نگیرد. چرا که ممکن است باعث رشد بیش از حد گیاهان شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کند. اصولا گیاهان سبز باید در شرایط سالمی نگهداری شوند. چون ممکن است در صورت رشد علفی، از شکل و فرم دلخواه خارج شده و کنترل آن‌ها سخت‌تر شود.

    تفاوت‌های نورپردازی باغبانی با نورپردازی دیوار سبز

    توجه داشته باشید که برای رشد گیاهان باغبانی و گلدار تشعشات مادون قرمز مورد نیاز است اما این پرتوها نباید برای نورپردازی دیوار سبز استفاده شوند. به همین دلیل نتیجه می‌گیریم که این نور نیز برای دیوارهای سبز کم اهمیت است؛ زیرا مادون قرمز گرمای بالایی را به بدنه گیاهان وارد و می‌تواند منجر به تغییر رنگ برگ‌ها و نابودی کل گیاهان گرین وال شود.

    گزینه‌های منبع نور برای نورپردازی دیوار سبز

    پیشرفت‌های تکنولوژی منجر به پیدایش تجهیزات روشنایی برای نورپردازی گرین وال شده است که در عین بازدهی بالا می‌توانند هزینه کمی را برای کارفرمایان به دنبال داشته باشند. در زمان انتخاب لامپ‌های نورپردازی چه گرین وال طبیعی و چه گرین وال مصنوعی گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

    منبع نور برای نورپردازی دیوار سبز

    از مهم‌ترین تجهیزات روشنایی برای نورپردازی اصولی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • لامپ‌های رشته‌ای: استفاده از لامپ‌های رشته‌ای به هیچ عنوان برای رشد گیاهان دیوار سبز مناسب نیست. توصیه ما به شما این است که از این لامپ‌ها استفاده نکنید چون صرفا برای بعضی از گیاهان کاربرد دارند
    • لامپ هالوژنی: این لامپ‌ها با وجود قیمت پایین، ممکن است گیاهان دیوار سبز را بسوزانند
    • لوله‌های فلورسنت: برای رشد گیاهان گرین وال، لامپ فلورسنت در مقایسه با دو مورد قبلی بهتر است و قیمت پایینی هم دارد. از طرفی مصرف برق این لامپ‌ها نیز پایین می‌باشد. این نوع لامپ‌ها حرارت پایین و عمری طولانی دارند. اما در صورتی که بخواهید گیاهان دیوار سبز شما رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشند، نباید از این لامپ‌ها استفاده کنید
    • لامپ‌های جیوه‌ای: به دلیل کارآمدی حداقلی لامپ‌های جیوه‌ای، این لامپ‌ها برای نورپردازی دیوار سبز پیشنهاد نمی‌شود
    • لامپ‌های سدیم فشار بالا: این لامپ‌ها گزینه‌ای مناسب برای گرین وال هستند و می‌توانند مناطقی بزرگی را تحت پوشش خود قرار دهند
    • لامپ فلزی: جزو گران‌ترین لامپ‌ها برای دیوار سبز است که به دلیل قدرت، کارایی و طیف نوری وسیع طرفداران زیادی دارد
    • لامپ LED: لامپ‌های ال ای دی امروزه بسیار کاربرد دارند، چرا که اجزایی مانند مایع یا گاز ندارند. این دسته از لامپ‌ها در طیف گسترده‌ای موجود هستند و برای رشد گیاهان مناسب می‌باشند.
    نورپردازی اصولی دیوار سبز

    نورپردازی اصولی دیوار سبز به سبک مجموعه گامان

    به طور معمول چراغ‌هایی که برای رشد گیاهان طراحی می‌شوند، سایز کوچکی دارند تا فضای زیادی را اشغال نکنند. مهم‌ترین فاکتورها در نورپردازی دیوار سبز مصنوعی و طبیعی، مواردی مانند قدرت، شدت، نمایش رنگ، دمای رنگ و همچنین طیف نوری هستند.

    در صورتی که به اجرای گرین وال علاقه دارید و می‌خواهید در منزل یا محل کار محیط اطراف را با گیاهان تزئین و از یک نورپردازی اصولی برای آن استفاده کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره، طراحی و اجرای مجموعه گامان تزئین جاوید استفاده کنید. مجموعه گامان با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای دیوار سبز به شما کمک می‌کند تا دیوار سبزی استاندارد و مدرن داشته باشید.

    سوالات متداول

    منظور از تایمر روزانه اتوماتیک برای نورپردازی گرین وال چیست؟

    در بسیاری از پروژه‌های بزرگ، گرین وال به یک سیستم هوشمند متصل می‌شود. قسمتی از این سیستم مدیریت آبیاری و تغذیه گیاهان را بر عهده دارد و بخشی از آن نیز مربوط به کنترل روشنایی است. این تایمرهای اتوماتیک روشی ساده و قابل اطمینان برای کنترل روشنایی هستند. اصولا گیاهان شما باید در طول روز ۱۰ ساعت روشنایی دریافت کرده و در نهایت یک شب استراحت کنند.

    گیاهان گرین وال به چه طیف نوری نیاز دارند؟

    گیاهان نیاز به نور آبی و قرمز برای تسهیل فرایند فتوسنتز، جذب و تبدیل آن به انرژی دارند. ترکیب بهینه‌ای که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، نور قرمز و آبی است.

    هزینه نورپردازی دیوار سبز به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

    نوع و تعداد لامپ‌های مورد استفاده برای نورپردازی، تجهیزات روشنایی و شخصی و سفارشی بودن یا نبودن پروژه باعث متغیر بودن هزینه نورپردازی گرین وال می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!