واک این کلوزت

واک این کلوزت | 7 نکته ضروری در طراحی کلوزت روم

ساماندهی البسه و پوشاک در خانه نیاز به جایی برای نظم دادن به آن‌ها دارد. این فضا باید شامل کمدهای قدی برای قرار دادن لباس‌هایی مانند پالتو و مانتو، کشوهای فراوان، بخشی برای کیف و کفش باشد تا نظم مناسبی در فضا ایجاد شود. چنین بخشی که امکان قرار دادن تمام وسایل در آن وجود داشته و ساماندهی به شکل بهتری انجام شود را اتاق واک این کلوزت، کلوزت روم یا در معنی لغوی، کمدی برای قدم زدن می‌نامند. این فضا برای قرار دادن پوشاک و اکسسوری‌های پوشیدنی طراحی شده است. در ادامه به معرفی این بخش، تاثیر آن در دکوراسیون و نکات طراحی آن می‌پردازیم.

واک این کلوزت چیست؟

در طراحی داخلی بعضی از ساختمان‌ها، فضایی برای ساماندهی کمد دیواری و نظم‌دهی به البسه و پوشاک تعبیه می‌شود که در اصطلاح کلوزت روم نام دارد. این فضا اتاقی سرتاسر کمد دیواری و رگال لباس است که رویکرد طراحی آن قرار دادن لباس، نظم دادن به کیف و کفش و… است. این بخش معمولا در یکی از اتاق‌ خواب‌ها قرار دارد و در صورتی که تنها یک بخش از خانه به آن اختصاص داده شود، در اتاق والدین و به صورت مستر قرار می‌گیرد. البته امکان طراحی چند کلوزت روم در خانه و یک فضای اختصاصی برای هر اتاق هم وجود دارد.

واک این کلازت چیست؟

تاریخچه واک این کلازت

طبق اسناد تاریخی، استفاده از فضایی مجزا برای نظم دادن به البسه در میان مردم روم، مصر و ایران باستان مرسوم بود. طبیعتا مردم آن زمان درکی از کلوزت روم نداشتند اما با توجه به مزایای آن، بخشی را به این اتاق در خانه خود اختصاص می‌دادند. در گذشته این فضا متعلق به منزل ثروتمندان یا قصرهای پادشاهی بود که صندوق‌های زیبای لباس در آن قرار می‌گرفت. در ایران باستان هم چنین فضایی برای قرار دادن لباس‌ها و تعویض لباس در فضایی امن و دور از دسترس در خانه‌های لاکچری ثروتمندان وجود داشت.

کلوزت‌ روم به شکل امروزی از اواخر دهه 1870 طراحی شد و در 1950 به خانه‌های افراد با درآمد متوسط هم اضافه شد. در سال 1983، اولین کارخانه مربوط به تولید اجزا و تجهیزات واک این کلوزت، در جهان راه‌اندازی شد و بعد از آن محصولاتی که در این اتاق استفاده می‌شود، در سرتاسر دنیا پخش شد.

انواع واک این کلوزت

واک این کلازت‌ها دارای انواع مختلفی هستند. این فضا از نظر شکل ظاهری، ابعاد و اندازه، تجهیزات و… دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

  • رایج‌ترین مدل کلوزت‌ روم‌ها، نمونه‌های مربع یا مستطیل هستند. این مدل اتاق‌هایی کوچک را شامل می‌شوند که روی تمام دیوارهای آن‌ها کمد یا فضای مخصوص قرار دادن البسه وجود دارد.
  • نمونه‌هی L شکل از دیگر انواع کلوزت روم‌ها هستند. این مدل در خانه‌هایی طراحی می‌شود که امکان اختصاص دادن یک اتاق جدا به کلوزت روم وجود ندارد و بخشی از اتاق اصلی برای این عنوان طراحی می‌شود.
  • کلوزت روم‌های یک طرفه از دیگر انواع کلوزت روم‌ها هستند. این مدل همان کمد دیواری است با این تفاوت که فضای آن با دیواری ساده یا پاراوان جدا شده تا امکان تعویض لباس، دور از دسترس وجود داشته باشد.
  • کلوزت‌های جزیره‌ای از دیگر انواع این فضا هستند. در این مدل بخشی به کمدها و بخشی در میان اتاق برای نشستن اختصاص داده می‌شود.

اهمیت وجود واک این کلوزت چیست؟

نظم و ساماندهی به لباس‌ها، کیف و کفش از مهم‌ترین دلایل نیاز به کلوزت روم در خانه‌ها است. در این بخش می‌توان همه البسه را قرار دارد و فضای اتاق را صرفا به جزئیات اساسی اختصاص داد. همچنین این بخش را می‌توان در فضایی مخفی طراحی کرد و برای قرار دادن اشیای قیمتی و گاو صندوق هم از آن استفاده کرد. محافظت از لباس‌ها، کیف و کفش در خانه و جلوگیری از پخش و پلا شدن آن‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی چنین بخشی در خانه است.

اهمیت وجود واک این کلوزت

اجزای تشکیل دهنده واک این کلوزت

اجزای تشکیل دهنده کلوزت روم‌ها، بسته به ابعاد و ویژگی‌ های واک این کلوزت متفاوت است. مهم‌ترین جزئیات و وسایلی که باید در این اتاق وجود داشته باشند، عبارتند از:

  • قفسه و کشوی لباس: قفسه و کشوی لباس جزو ملزومات کلوزت روم است. تعداد قفسه‌ها و نوع طراحی آن‌ها به طراحی کلی اتاق بستگی دارد. قفسه‌ها را می‌توان شبیه به کتابخانه یا مانند کمدهای ویترین شیشه‌ای طراحی کرد.
  • کمد: کمد و رگال برای قرار دادن لباس‌های قدی و بلند از دیگر اجزای تشکیل دهنده کلوزت روم‌ها است. این بخش بسته به ابعاد اتاق می‌تواند سرتاسری باشد یا تنها یک قسمت به آن اختصاص داده شود.
  • نشیمن: اگر ابعاد اتاق مناسب باشد، می‌توان فضایی را برای نشستن در کلوزت روم تعبیه کرد. این فضا برای پوشیدن کفش و بعضی از البسه کاربرد دارد.
  • آینه: وجود یک آینه در کلوزت روم ضرورت دارد. در بعضی کلوزت روم‌ها آینه به صورت میز آرایش است و در بعضی صرفا آینه قدی برای بررسی وضعیت بعد از پوشیدن لباس خواهد بود.

در کدام خانه ها می توان از واک این کلوزت استفاده کرد؟

استفاده از کلوزت روم در تمام خانه‌ها امکان‌پذیر است اما بیشترین کاربرد آن در خانه‌هایی است که اعضای بیشتری داشته و نیاز به فضایی اختصاصی برای نظم دادن به البسه وجود دارد. همچنین افرادی که در زمینه مد و فشن فعالیت کرده و لباس‌های زیادی دارند هم حتما به چنین فضایی نیاز خواهند داشت.

اصول دکوراسیون کلوزت روم

در طراحی دکوراسیون کلوزت روم‌ها باید به نکات مهمی توجه داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ابعاد اتاق باید متناسب باشد. کلوزت روم نباید تمام فضای اتاق خواب را اشغال کند و از طرفی ابعاد آن نباید به گونه‌ای باشد که دسترسی به کمدها و کشوها سخت باشد.
  2. اتاق واک این کلوزت باید مخفی باشد تا امکان قرار دادن وسایل با ارزش مانند جواهرات هم در آن وجود داشته باشد.
  3. بهتر است این بخش در انتهای اتاق قرار داشته باشد تا دسترسی به آن شخصی و متعلق به صاحبان اتاق باشد.
  4. نورپردازی این اتاق باید مناسب باشد و در انتخاب رنگ نور باید به طبیعی بودن توجه شود. این ویژگی باعث بهتر تشخیص دادن رنگ لباس‌ها می‌شود.
  5. متریال استفاده شده برای طراحی کمد باید مقاوم بوده و تحمل ضربه، وزن سنگین و… را داشته باشند.
  6. ارتفاع کلوزت روم باید به قدری باشد که امکان ورود به آن راحت باشد.
  7. فاصله  دیوارها در کلوزت‌هایی که به شکل مربع یا مستطیل طراحی می‌شوند، موضوع مهمی است که در زیبایی این فضا هم نقش دارد.

انتخاب کفپوش مناسب برای کلوزت روم

یکی از نکات مهم برای طراحی کلوزت روم انتخاب کفپوش مناسب است. کفپوش باید به گونه‌ای باشد که حین راه رفتن در کلوز روم ایجاد اصطکاک نکند و مقاومت بالایی نیز داشته باشد. از بهترین انواع کفپوش‌ها برای این فضا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخن پایانی

کلوزت روم یا اتاق مخصوص قرار دادن لباس، بخشی است که در آن می‌توان به البسه و پوشاک سروسامان داد و از شلوغی خانه جلوگیری کرد. طراحی این فضا اصولی دارد که در این مطلب به صحبت در مورد آن‌ها پرداختیم. شما چه ایده‌هایی برای طراحی این بخش از خانه دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...