جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قیمت میلگرد با احتساب ارزش افزوده چگونه محاسبه میشود؟همراه مشاوره رایگان

چکیده : قیمت میلگرد با احتساب ارزش افزوده چگونه محاسبه میشود؟همراه مشاوره رایگان در آهن لند بزرگترین مرکز فروش آهن و مقاطع فولادی در جنوب و جنوب غرب کشور
قیمت میلگرد با احتساب ارزش افزوده، با توجه به این که میلگرد در صنایع به ‌عنوان یکی از پرکاربرد ترین مقاطع به شمار می رود؛ از اهمیت فراوانی برخوردار است.
این محصولات فولادی در کارخانه ‌های مختلفی تولید و عرضه می ‌شوند و دارای انواع مختلفی هستند. طبق استانداردی که برای میلگرد ها تعریف شده است، این محصولات فولادی را به ۴ گرید A1، A2 ، A3 و A4 تقسیم بندی کرده اند.
از نظر سایزبندی نیز آن ها را می‌توان به دسته ‌های مختلفی تقسیم کرد که معمولاً از هر سایز برای کاربرد خاصی استفاده می ‌شود.
قیمت لحظه ای میلگرد در سایز های متعدد، در روزهای مختلف سال، دچار تغییرات و نوسانات فراوانی می ‌شود.
حتی اگر دقت کرده باشید در بعضی از فصول سال، مانند فصل زمستان، شاهد تقاضای کمتری از مشتریان برای خرید این نوع محصولات هستیم که این مورد باعث افزایش قیمت میلگرد در بازار فولاد می ‌شود.
برای خرید این نوع محصولات یکی از اقداماتی اساسی که باید انجام دهید، بررسی قیمت لحظه ‌ای میلگرد با احتساب ارزش افزوده است.
همه افراد و فعالین در صنعت فولاد می‌ دانند که این بازار به دلار وابسته است. دلار به عنوان یک ارز بین المللی روی بهای تمامی مقاطع فولادی و مصالح ساختمانی تاثیر می‌گذارد.
همچنین هیجانات متعدد بازار ارز در کنار مواد اولیه ای که با استفاده از دلار خریداری می شوند؛ موجب وابستگی شدید صنعت فولاد به بازار ارز شده است.
با وجود آنکه دلار نوسانات بسیاری را به بازار میلگرد می‌کند؛ اما در بلند مدت این عرضه و تقاضاست که بازار را کنترل می کند. در واقع تناسب میان عرضه و تقاضا موجب رشد صنعت میلگرد می ‌شود.
برند تولید کننده و کارخانه از دیگر عوامل تاثیر گذار روی قیمت روز میلگرد است. بسیاری از کارخانه ‌ها هستند که مقاطع تولیدی خود را با کیفیتی حیرت انگیز عرضه می کنند. طبیعی است که این کارخانه ‌ها محصولات را با قیمت کمی بالاتر ارائه دهند.
با این حال بلعکس آن نیز امکان دارد! با این حال برخی کارخانه‌ های تازه تاسیس نیز می‌توانند از کاهش قیمت میلگرد اهرمی برای ترفند تبلیغاتی خود در نظر بگیرند.


یکی از روش ‌های خرید میلگرد با احتساب ارزش افزوده، کمک گرفتن از بازار صنعت بورس و سهام است. از این رو می توان گفت که شاخص صنعت فولاد که یکی از انواع شاخص‌ های برتر بورسی است.

روی قیمت میلگرد و کلاف تاثیر به سزایی دارد. در واقع شاخص صنعت فولاد بیانگر سطح عمومی قیمت های سهام کارخانه‌ های فعال در بورس بشمار می رود.
برخی از تحولات سیاسی روز هم می ‌توانند در روند قیمت میلگرد و کلاف تاثیرگذار باشند. برای مثال، اگر مرزهای صادارت مقاطع فولادی مانند مرز عراق بسته شوند، صادرات به سایر کشورها نیز قطع خواهد شد.
در نتیجه قیمت داخلی محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند. خوب است بدانید که از شمش به عنوان ماده اولیه تولید میلگرد در صنایع فولادی استفاده می شود.
در اینصورت اگر کارخانه ‌ای به مراکز تامین‌کننده شمش نزدیک باشد، طبعا هزینه حمل ‌و نقل کمتری پرداخت می شود، در نتیجه قیمت تمام شده این نوع محصول کمتر می‌ شود.

مزایای قیمت میلگرد با احتساب ارزش افزوده

ارزش افزوده آهن‌ آلات دارای مزایایی است که در زیر به آن ها اشاره شده است:
• شفاف سازی تدریجی مبادلات اقتصادی به دلیل ویژگی خود کنترلی این مالیات و قابلیت ردیابی در زنجیره واردات، تولید، توزیع و صادرات
• حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید
• تشویق صادرات
• اخذ مالیات بیشتر از آن دسته از افراد جامعه که کالاها و خدمات غیرضروری بیشتری مصرف می‌کنند
• افزایش مستقیم و غیرمستقیم میزان درآمدهای مالیاتی و نسبت آن از کل درآمدهای جاری دولت
• حمایت از تولیدکننده داخلی (واردات کالا علاوه‌بر ارزش و حقوق گمرکی مشمول این مالیات نیز خواهد بود)
• جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول یا خدمت نهایی.

مالیات آهن فروشان و افزایش قیمت آهن در چند سال اخیر

به دلیل رکود اقتصادی و مالیات بر بازار آهن، شاهد تعطیلی بخش وسیعی از واحدان این صنف در سال ۹۸ و ۹۹ بودیم. در این میان به دلیل کاهش خرید آهن‌آلات و کاهش پروژه‌های عمرانی نرخ آهن در بازار نیز هرروزه دارای افزایش قیمت است.

کسبه این صنف اظهار داشته‌اند که تنها یک درصد از تولید و فروش آهن‌آلات سود دارند اما باید ۹% از آن را مالیات بدهند و این موجب تورم و افزایش قیمت چند برابری آهن آلات طی چند سال اخیر شده است.

سازمان مالیاتی با این وجود یک بار از تولید کننده و کارخانه دار و سپس از فروشنده‌ها مالیات ارزش افزوده آهن را دریافت می‌کند. به همین دلیل طی دو سال اخیر بیش از ۱۶۰۰ نفر از واحدهای توزیع آهن تنها در تهران از این صنف جدا شده‌اند.

نحوه محاسبات مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اصول و استانداردهای حسابداری و با تکیه بر روش صورت‌حساب ارائه می‌شود. این مالیات در هنگام خرید، هنگام فروش و در پایان هر دوره مالیاتی پرداخته می‌شود.
در هنگام خرید، خریدار اضافه بر کالای خریداری شده، حاصل‌ضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای آن کالا را به فروشنده می‌پردازد.
در هنگام فروش، فروشنده اضافه بر بهای محصول، حاصل‌ضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای کالای فروخته شده را از خریدار اخذ می‌کند.
در پایان هر دوره مالیاتی نیز مودی مابه‌التفاوت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در زمان خرید با مالیات اخذ شده در زمان فروش را به‌صورت دوره‌ای سه ماه یکبار به سازمان امور مالیاتی می‌پردازد.

ضریب ارزش افزوده مالیات بر بازار آهن‌آلات چقدر است؟

طبق تصمیمات جدید دولت، آهن فروشان باید ۹۴% از فروش خود را اعتبار در نظر بگیرند و به ازای ۶% باقی مانده مالیات بپردازند یعنی ضریب مالیات آهن را ۶% در نظر گرفتند.
در حال حاضر ضریب ارزش افزوده مالیات بازار آهن به ازای درآمد کل دوره، ۶% است. با ضرب این عدد در نرخ مالیات ارزش افزوده(۹%) میزان مالیات کل دوره بازار آهن تعین می‌شود.
این ضریب به‌دست آمده صرفا مشمول افراد حقیقی است که در بازار آهن مشغول به کار و فعالیت هستند.

محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده آهن

ضریب مالیات آهن ۶% است که باید در ارزش افزوده که برابر با ۹% است ضرب شود. به‌عنوان مثال اگر کل سود حاصل از فروش شما برابر با ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد باید این عدد در ۶% ضرب شود.
حاصل بدست امده از عملیات بالا باید در ۹% ضرب شود.
۶.۰۰۰.۰۰۰ = ۶% * ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۵۴۰.۰۰۰ = ۹% * ۶.۰۰۰.۰۰۰
به این ترتیب مالیات و عوارض ارزش افزوده دوره شما به‌دست می‌آید.
امیدواریم با خواندن این متن با قانون ارزش افزوده آهن‌فروشان، مالیات بر ارزش افزوده آهن‌فروشان، درصد محاسبه مالیات آهن‌فروشان و مالیات ارزش افزوده آهن آلات آشنا شده باشید.

چه کسانی باید در نظام مالیات ارزش افزوده آهن آلات ثبت‌نام کنند؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط زیر مشمول ثبت‌نام در نظام مالیاتی ارزش افزوده آهن آلات هستند:

• تمامی واردکنندگان
• تمامی صادرکنندگان
• کلیه اشخاصی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است
• کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن‌ها در پنج‌ماهه آغازین سال ۱۳۸۷، یک میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر باشد (به‌غیر از اصناف)

  • محمد مهدی
  • آبان 16, 1402
  • 737 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!