طراحی اتاق بازی کودک

10 نکته طلایی برای طراحی اتاق بازی کودک

دوران کودکی، دوران مهمی در شکل‌گیری شخصیت انسان بوده و یکی از مواردی که در این شکل‌گیری و بخصوص روحیه تأثیرگذار است، طراحی اتاق بازی کودک است. متأسفانه امروزه، شاهد انتخاب‌های نادرست پدر و مادرها برای اتاق فرزندشان هستیم. برای مثال، بسیاری از والدین در طراحی اتاق، به‌جای اینکه انتخاب فرزندشان را اولویت قرار دهند، طبق نظر بزرگ‌سالانه خود عمل می‌کنند. در این مطلب، قصد داریم بیشتر درباره این موضوع بگوییم، پس با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی اتاق بازی برای کودکان

تأثیر طراحی اتاق کودک روی فرزند شما، بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. طبق تحقیقات مربوط به حوزه روان‌شناسی، کودکان، تا سن ۵ سالگی بیشترین زمان روز خود را در اتاقشان میگذرانند، به خصوص اگر تنها فرزند خانواده باشند. به همین دلیل است که مناسب بودن محیط این اتاق، از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارتی دیگر، این اتاق بازی کودک است که باید قابلیت تأمین شادابی، آرامش، آسایش، سلامت روح و جسم او را داشته باشد.

نکات مهم طراحی اتاق بازی کودک

نکات مهم طراحی اتاق بازی کودک

با شناخت اصول طراحی اتاق بازی برای کودک خود، به حفظ سلامت و رشد بهتر شخصیت او کمک کنید. در ادامه، 10 نکته طلایی در این طراحی را به شما معرفی میکنیم.

1. انتخاب سبک دکوراسیون

کودک، در اتاقی احساس رضایت می‌کند که باتوجه‌به سلیقه خودش انتخاب شده باشد؛ بنابراین، انتخاب سبک دکوراسیون اتاق بازی را به خود او بسپارید. البته شما نیز می‌توانید کودک را درباره این تصمیم‌گیری راهنمایی کنید و طبق روحیه‌ای که از او شناخته‌اید، سبکی را پیشنهاد دهید. برای مثال، اگر کودک شما به طبیعت، سفر، کهکشان، نجوم و… علاقه‌مند است، دکوراسیون مرتبط با آن را تهیه کنید. ذکر این نکته هم لازم است که طبق اصول طراحی اتاق بازی کودک، هر سنی، طراحی مخصوص خود را می‌طلبد، پس اگر فرزند شما اصرار به دکوراسیونی دارد که مناسب سنش نیست، با گفتگو او را متقاعد کنید که انتخاب‌های بهتری نیز وجود دارد.

2. دیوارپوش و کفپوش مناسب

درباره انتخاب دیوارپوش و کف‌پوش، چیزی که شاید بیشتر از ظاهر اهمیت دارد، کارایی، ایمنی و طول عمر آن است. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بخش کف اتاق، قطعاً موکت تایل است؛ نسل جدیدی از موکت که به‌صورت مربع یا مستطیل‌های کوچک ساخته شده است. به‌این‌ترتیب، فیت کردن آنها با ابعاد اتاق به‌راحتی انجام شده و باتوجه‌به سلیقه خود و کودک، می‌توانید از رنگ‌های مختلف این موکت در کنار هم استفاده کنید. برای زیبایی و تنوع بیشتر نیز موکت‌های تایلی پازلی، یکی دیگر از انتخاب‌های مناسب است که تکه‌های آن مانند قطعات پازل، در هم قفل می‌شوند. موکت پرزبلند و موکت عروسکی نیز از دیگر گزینه‌های مناسب و زیبا برای کف‌پوش اتاق کودک هستند.

اکنون، نوبت به انتخاب دیوارپوش مناسب اتاق کودک می‌رسد. باتوجه‌به اینکه این اتاق، محل بازی فرزند شما نیز هست، رعایت نکات ایمنی درباره دیوارپوش آن، از آسیب به کودک جلوگیری می‌کند. ترمووال فومی، یکی از مناسب‌ترین متریال‌ها برای پوشش دیوار اتاق کودک بوده که علاوه بر ظاهر زیبا، عایق حرارتی نیز هست که به سلامت بیشتر کودک شما کمک می‌کند. علاوه بر این، گرین وال نیز می‌تواند بهترین انتخاب برای دیوارها باشد؛ دیواری با پوشش گیاهی زنده که به افزایش شادابی کودک منجر می‌شود.

3. طراحی دیوار برای ایجاد قفسه

قفسه، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اتاق کودک است؛ زیرا اسباب‌بازی‌ها و وسایل موردعلاقه کودک را در خود جا می‌دهد. علاوه بر این، باعث دسترسی راحت‌تر به این وسایل و مرتب به‌نظررسیدن اتاق نیز می‌شود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود پیش از اجرای طراحی اتاق بازی کودک، حتماً بخش یا بخش‌هایی از دیوار را که قرار است قفسه قرار بگیرد، در نظر بگیرید.

خوشبختانه امروزه طرح‌های بسیار متنوعی برای قفسه اتاق کودک در دسترس قرار گرفته است؛ باتوجه‌به سلیقه کودک خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. برای این منظور، می‌توانید از انواع شلف‌ها و قفسه‌های آماده استفاده کنید؛ اگر هم محصول موردنیاز خود را پیدا نکردید، می‌توانید یک قفسه در ابعاد و طرح دلخواه سفارش دهید. در آخر، ذکر این نکته هم لازم است که در تهیه قفسه، جنس و سطح ایمنی آن را نیز مدنظر قرار دهید.

رنگ بندی مناسب برای دیوارها

۴. رنگ بندی مناسب برای دیوارها

در دنیای امروزی، تفکر قدیمی‌ای که رنگ آبی را برای پسران و رنگ صورتی را برای دختران مناسب می‌دانست ارزشی ندارد. از قوه تخیل و رؤیاهای کودک خود الهام گرفته و بهترین رنگ را برای دیوارهای اتاق او انتخاب کنید. درباره این موضوع، می‌توانید از راهنمایی روان‌شناسان و متخصصان نیز استفاده کنید.

5. توجه به اصول روان‌شناسی برای طراحی اتاق بازی کودک

در علم روان‌شناسی، نظریه‌های بسیاری برای نوع طراحی اتاق کودک گفته شده است، اما اکثر این نظریه‌ها به چند مورد تأکید دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. مورد اول، امتناع از شلوغ‌کردن بیش از حد اتاق است؛ هرچند اتاق بازی کودک همواره پر از وسایل اوست، با این حال شلوغی و به‌هم‌ریختگی روی روحیه فرزند شما اثرگذار است. مورد دوم، انتخاب رنگ است؛ موضوعی که پیش‌تر به آن پرداختیم. بهتر است برای انتخاب رنگ، از یک روان‌شناس کودک کمک بگیرید و ترجیحاً رنگ‌های ملایم را استفاده کنید. برای راهنمایی بهتر، در ادامه تأثیر برخی رنگ‌ها در طراحی اتاق بازی کودک را شرح می‌دهیم:

رنگها توضیحات
رنگ سبزبه کاهش استرس و ایجاد آرامش و صبر کمک می‌کند.
رنگ زردباعث افزایش شادابی و انرژی در کودک می‌شود.
رنگ آبیآرامش و ملایمت را منتقل می‌کند.
رنگ سفیدباعث ایجاد آزادی ذهن و تفکر خلاق می‌شود.
رنگ صورتیاز عجله و شتاب جلوگیری کرده و آرامش می‌آورد.

6. تهیه اکسسوری‌های مناسب سن کودک

اسباب‌بازی، میز و صندلی، تخت و کمد و… از اکسسوری‌های لازم برای اتاق کودک هستند. برای خرید اسباب‌بازی، حتماً سن کودک را در نظر بگیرید. در تهیه میز و صندلی نیز ابعاد و راحتی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. میز و صندلی قرار است وسیله‌ای برای انجام بازی‌های فکری و مطالعه باشد، پس اندازه آن را طوری انتخاب کنید که فرزند شما از لحاظ جسمی در آن احساس راحتی کند. میز و صندلی کودک، در متریال‌های متنوعی ساخته می‌شوند، مانند پلاستیکی، پلی‌اتیلن و چوبی؛ باتوجه‌به انتظاراتی که از میز و صندلی کودک خود دارید، یک متریال را انتخاب کنید.

درباره خرید تخت و کمد کودک نیز نکاتی وجود دارد. مواردی مانند ابعاد مناسب، رنگ مناسب و امکانات متنوع، چیزهایی هستند که باید پیش از خرید تخت و کمد به آن فکر کنید. پیشنهاد می‌شود که اگر اتاق موردنظر از فضای کافی برخوردار نیست، به‌هیچ‌وجه از تخت و کمدهای بزرگ استفاده نکنید. در عوض، تخت و کمدی برای این‌جور اتاق‌ها مناسب است که تعداد زیادی کشو داشته باشد. درباره خرید تخت کودک توجه داشته باشید که برخی تخت‌ها، قابلیت تبدیل‌شدن به تخت نوجوان را هم دارند که این قابلیت، باعث برتری آنها نسبت به سایر تخت‌های کودک می‌شود.

7. نورپردازی مناسب در طراحی اتاق بازی کودک

در طراحی اتاق بازی کودک، به‌هیچ‌وجه از نورهای شدید با تعداد بالا استفاده نکنید. نورپردازی مناسب اتاق کودک، نورپردازی ملایم و لطیف است، به‌طوری‌که چشم او را اذیت نکند. در اصول نورپردازی برای اتاق، چهار نوع نور وجود دارد که لازم است در تهیه آنها دقت کنید؛ نور اصلی، نور موضعی، نور شبانه و نور دکوراتیو.

درباره رنگ و گرمای نور مناسب کودک، از متخصصان و فروشندگان وارد به این مسئله تحقیق کنید. برای نور اصلی، بهترین گزینه استفاده از نور طبیعی است؛ بنابراین اتاقی با پنجره‌های مناسب را برای کودک خود انتخاب کنید.

تأمین ایمنی اتاق کودک

۸. تأمین ایمنی اتاق کودک

در طراحی اتاق کودک، حتماً از دکوراسیونی استفاده کنید که علاوه بر ظاهری زیبا و چشم‌نواز، از ایمنی بالایی نیز برخوردار باشد. به‌خاطر داشته باشید که کودک شما، قرار است بیشترین ساعات کودکی خود را در این اتاق و جهت انجام بازی بگذراند؛ بنابراین با رعایت اصول ایمنی، سلامت جسمی او را تضمین کنید.

نکاتی درباره رعایت ایمنی اتاق کودک:

  • اشیا تیز، خطرناک و دارای ارتفاع زیاد را از دسترس خارج کنید.
  • برای پریزهای برق، درپوش ایمنی تهیه کنید.
  • در صورت پایین‌بودن پنجره‌ها و امکان دسترسی کودک به آنها، دستگیره‌ها را بردارید و یا از قفل ایمنی استفاده کنید.
  • لبه‌های تیز اشیایی که وجود آنها در اتاق لازم است، مانند لبه‌های تخت و کمد را با فوم نرم مخصوص بپوشانید.
  • از قراردادن وسایل اضافی، بخصوص وسایل سنگین در مکان‌هایی مانند بالای کمد پرهیز کنید. هیچ‌چیزی از دید کودکان پنهان نمی‌ماند، پس آنها ممکن است برای دست‌یافتن به این وسایل تلاش کرده و صدمه ببینند.
  • انتخاب مکان‌های مناسب برای طراحی اتاق بازی کودک در خانه، به ایمنی بیشتر منجر می‌شود.

9. از وسایل آموزشی غافل نشوید

اسباب بازی‌های مناسب برای اتاق کودک، شامل اسباب بازی‌های آموزشی نیز می‌شوند، پس نسبت به تهیه آنها نیز اقدام کنید. علاوه بر این، وجود وسایل آموزشی مانند کتاب، کره زمین و تصاویر آموزشی مناسب با سن کودک نیز لازم است. وجود این وسایل در اتاق کودک از همان سن کم، شرایط تفکر خلاق و بهتر اندیشیدن را برای او فراهم می‌کند.

10. در نظر گرفتن فضایی برای بازی‌های حرکتی

اتاق کودک، نباید به حدی شلوغ و درهم باشد که اجازه بازی‌های حرکتی را به کودک ندهد؛ حتماً فضایی با امکانات مناسب را برای این منظور، در اتاق او در نظر بگیرید. استفاده از چمن مصنوعی زمین‌بازی کودکان نیز انتخاب مناسبی برای این محیط است.

کلام آخر درباره طراحی اتاق بازی کودک

طراحی اتاق کودک، نقش مهمی در تأمین خلاقیت، تفکر، آسایش، آرامش و سلامت کودک دارد. با رعایت‌کردن نکاتی که در این باره و در این مطلب گفته شد، امیدواریم به بهترین نتیجه برسید. توجه داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین نکات درباره این طراحی، اولویت قراردادن سلیقه کودک به‌جای سلیقه پدر و مادر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...