دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی، کدام بهتر است؟

دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی، یکی از انواع دیوارپوش‌های مصنوعی است که برای تزئین و تغییر فضای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. خزه مصنوعی یا ماس وال بر روی پنل‌هایی قرار می‌گیرند و بر روی دیوار نصب می‌شوند. امروزه استفاده از این نوع طراحی در بسیاری از محیط‌ها دیده می‌شود و به محیط یک حس و حال خوبی می‌بخشد تا افراد روحیه بهتری داشته باشند. این موضوع خصوصاً در شهرهای بزرگ، مناطق صنعتی و ادارات می‌تواند حائز اهمیت باشد و سبب پیوند انسان هرچند کم، با طبیعت شود.

این دیوارها در طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند. از این دیوارپوش‌ها می‌توانید هم در محیط بیرون و هم در محیط داخلی استفاده کنید. در این مقاله هر آنچه را که نیاز دارید در رابطه با دیوارپوش مصنوعی بدانید را بررسی خواهیم کرد.

مزایای خزه مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی

برای ساخت گرین وال مصنوعی معمولاً از پلی اتیلن استفاده می‌شود. دیوارهای سبز مصنوعی را می‌توان بر روی انواع سطوح نظیر دیوار گچی، دیوار بتنی و سیمانی، دیوار چوبی، دیوار کامپوزیتی و انواع پارتیشن‌ها نصب کرد. این پوشش دیواری به صورت عمودی نصب می‌شود و هم در فضای بیرون و هم در درون ساختمان قابل نصب است.

خزه مصنوعی

خزه مصنوعی دیواری یک نوع پوشش دیواری است که از مواد مصنوعی ساخته می‌شود. این نوع پوشش دیواری به دلیل ویژگی‌های خود از جمله مقاومت در برابر رطوبت، ضد‌آب بودن، مقاومت در برابر حشرات و قارچ‌ها و سهولت در نصب و نگهداری، بسیار محبوب است.

خزه مصنوعی دیواری در طراحی‌های متنوع و الگوهای جذاب تولید می‌شود و به عنوان یک روش زیبایی و مقرون به صرفه برای تزئین دیوارها استفاده می‌شود. این نوع پوشش دیواری مناسب برای استفاده در منازل، هتل‌ها، رستوران‌ها و فضاهای تجاری است. می‌توان از دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی در راه‌پله، پارتیشن‌ها، حمام و سرویس، آشپزخانه و حتی سقف نیز استفاده کرد.

معایب دیوار خزه مصنوعی

خزه‌های مصنوعی مزایای خزه‌های طبیعی و زنده را ندارند. همچنین ممکن است برخی افراد به مواد به کار رفته در آن حساسیت داشته باشند. این نوع از پوشش دیواری، اکسیژن تولید نمی‌کند و از طرفی کسانی هم هستند که به فضای طبیعی علاقه دارند و ترجیح می‌دهند از نوع طبیعی آن استفاده کنند تا در تصفیه هوا و اکسیژن رسانی نیز مؤثر باشد.

دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی: انواع دیوار سبز مصنوعی

دیوارپوش‌های مصنوعی در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی شاخته می‌شوند. دیوار سبز مصنوعی در دو نوع پنلی و شاخه‌ای تولید می‌شود و هرکدام نیز به شکل‌های متنوعی تولید می‌شود. دیوار سبزهای مصنوعی معمولاً از جنس پلی اتیلن هستند. پس از ترکیب پلی اتیلن با مواد دیگر، گل و گیاه مصنوعی ساخته شده را بر روی پنل قرار می‌دهند یا به صورت شاخه‌ای می‌سازند تا آماده نصب شود. دیوار سبز پنلی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و دیوار سبزهای شاخه‌ای همانند شاخ و برگ درخت هستند.

۱. دیوار سبز پنلی

دیوار سبز پنلی یک نوع دیوار سبز مصنوعی است که از پنل‌های مختلف ساخته شده و به دیوارها نصب می‌شود. این پنل‌ها معمولاً شامل قطعات مختلفی از گیاهان مصنوعی، گل‌ها یا برگ‌های مصنوعی هستند که به صورت ماژولار به یکدیگر متصل شده و به دیوارها نصب می‌شوند.

دیوار سبز پنلی با طرح‌های مختلفی از گل و گیاهان شبیه‌سازی شده تولید می‌شود. گیاهانی مانند شبدر، شمشاد، برگ درخت پرتغال، پتوس و … را می‌توان شبیه‌سازی کرد و بر روی پنل قرار داد. ابعاد پنل‌ها معمولاً 50 در 50، 30 در 40 و 25 در 25 است.

۲. دیوار سبز شاخه‌ای

دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی به شکل شاخه‌ای یا ریسه‌ای نیز تولید می‌شود. این مدل از دیوار سبزها نیز طرفداران خود را دارد و باید متناسب با طرح و اندازه دیوار باشد.

۳. دیوار سبز مصنوعی ترکیبی

این نوع دیوار از ترکیب گیاهان مصنوعی و چوب یا سنگ ساخته می‌شود. می‌توان از طرح گیاهان مختلف در این نوع دیوار استفاده کرد و همچنین برای قاب دور دیوار سبز نیز می‌توان از چوب ترموود استفاده کرد. دیوار سبز مصنوعی بر اساس سیستم اجرا نیز به چند مورد تقسیم می‌شود:

۴. دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی: دیوار سبز مدولار

دیوار سبز مدولار از قطعات قابل تعویض تشکیل شده که نصب و حمل و نقل آن را آسان می‌کند. داربستی که برای نصب این نوع دیوار استفاده می‌شود، سبک و از جنس گالوانیزه است. دیوار سبزهای مدولار جزو پرفروش‌ترین‌ها هستند و انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارند.

۵. دیوار سبز مصنوعی آکاردئونی

دیوار سبز مصنوعی آکاردئونی یک نوع دیوار سبز مصنوعی است که به شکل یک دیوار قابل جمع‌شدن طراحی شده است. این نوع دیوار سبز از چوب‌های مختلف تشکیل شده است که به صورت آکاردئونی (مانند ساز آکاردئون) روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. این ویژگی امکان تنظیم ارتفاع و شکل دیوار سبز را فراهم می‌کند.

نگهداری از دیوار سبز مصنوعی

۶. دیوار سبز سیمی

در این نوع از گرین وال از سیم‌های شبکه‌ای زیادی استفاده می‌شود که بر روی آن می‌توان طرح‌های مختلف دیوار سبز، فلاورباکس و گلدان را اجرا کرد.

۷. دیوار سبز کابلی

از این نوع دیوار سبز بیشتر در محوطه بیرونی و برای گیاهان طبیعی استفاده می‌شود، چرا که انعطاف خوبی دارند و گیاهان بالارونده به راحتی روی آن رشد می‌کنند. این نوع دیوار سبز با استفاده از کابل‌های فلزی یا پلاستیکی که به شکل افقی یا عمودی نصب می‌شوند، ساخته می‌شود.

آسیب‌های دیوار خزه‌ای مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی ممکن است تحت شرایط خاصی، مانند موارد زیر آسب ببیند:

  • تابش مستقیم نور خورشید: نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ و آسیب به خزه شود.
  • رطوبت بالا و هوای خشک: هر دوی این موارد می‌تواند باعث آسیب به خزه مصنوعی شوند. خزه‌های مصنوعی در هوای خشک دوام کمتری دارند و از طرفی رطوبت بالا و آبپاشی به صورت مستقیم نیز می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

نگهداری از دیوار سبز مصنوعی

همانطور که گفته شد، نگهداری از دیوار سبز مصنوعی کار خیلی سختی نیست و می‌توانید هرچند وقت یکبار آن را با آب و یا گردگیر بشویید و همین امر باعث محبوبیت دیوار سبز مصنوعی در میان مشتریان شده است. می‌توانید از دمنده‌های هوا نیز برای پاک کردن گرد و غبار از روی آن استفاده کنید. حتماً قبل از استفاده از دمنده، از محکم بودن نصب دیوار سبز اطمینان حاصل کنید. به طور کلی توصیه می‌شود هفته‌ای یکبار به نظافت دیوار سبز بپردازید.

در نزدیکی این مصول اجسام داغ و قابل اشتعال قرار ندهید. همچنین بهتر است در جایی نصب شوند که در معرض نور مستقیم خورشید نباشند.

مقایسه دیوار سبز مصنوعی و خزه مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی و خزه مصنوعی هر دو گزینه‌های مناسبی برای ایجاد یک فضای شبه طبیعی در محیط‌های ساختمانی هستند. هر دو نصب و نگهداری آسانی دارند و همچنین مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید دارند و در محیط بیرون نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. تنها تفاوت این دو در نوع پوشش و مکمل رنگ سبز است.

دیوار سبز از گیاهان مصنوعی متنوعی ساخته می‌شود و تنوع بیشتری دارد و می‌توان از المان‌های دیگری نظیر چوب و سنگ نیز استفاده کرد. در حالی که خزه مصنوعی شکلی از خزه‌های طبیعی است و بیشتر در فضای داخلی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

امروزه برای تقویت روحیه و خلق و خوی انسان‌ها، استفاده از المان‌های طبیعت مانند دیوار سبز مصنوعی یا خزه مصنوعی می‌تواند مفید باشد. از مزایای دیوار سبز مصنوعی و خزه مصنوعی می‌توان گفت که نیازی به نوردهی ندارند و نصب و نگهداری از آن‌ها نیز آسان است، انتخاب خوبی برای تغییر فضای محیط هستند. این دیوارپوش‌ها در طرح‌ها، ابعاد و شکل‌های مختلف تولید می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به شرایط و محیط خود اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...