جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
یک باغ عمودی بر روی دیوار بام سبز

گرین وال روف گاردن، کاهش آلودگی هوا و سروصدای محیط!

گرین وال روف گاردن؛ یک باغ عمودی بر روی دیوار بام سبز

گرین وال یک باغ عمودی است که با قرار گرفتن بر روی دیوار داخلی یا خارجی موجب طراوت و شادابی فضاهای ساختمانی مختلف می‌شود. در این نوع طراحی با استفاده از گیاهانی مانند پیچک کوهی یا کلماتیس باغ‌های عمودی و ثابت بر روی دیوارها کاشته می‌شود. به عبارت دیگر گیاهان موجود بر روی گرین وال از درون زمین رشد نمی‌کنند بلکه مواد غذایی را از خاک موجود در سازه‌های عمودی، که بر روی نمای ساختمان نصب می‌شوند، دریافت خواهند کرد. شما می‌توانید با استفاده از گرین وال در روف گاردن علاوه بر ایجاد محیط جذاب و دلنشین یک نمای سبز و مدرن برای ساختمان داشته باشید. در این مطلب با گرین وال روف گاردن و ویژگی‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

نقش گرین وال روف گاردن در ایجاد تنوع زیستی

گرین وال روف گاردن به مانند یک باغ عمودی عمل می‌کند و زیستگاه گیاهان مختلف به شمار می‌رود. با استفاده از این محیط‌ها می‌توانید زیبایی بسیار خاص به دیوار خانه یا اداره خود ببخشید. برای این منظور می‌توان از انواع گونه‌های گیاهی استفاده کرد که برخی از مهمتری آن‌ها عبارتند از:

  • بوته آویشن
  • انواع پیچک
  • هوکرا (heuchera)
  • گل ابرون (sedum)
  • گل کارکس (carex)
  • گل آجوگا (ajuga)
گرین وال روف گاردن ایجاد تنوع زیستی

انواع گرین وال روف گاردن

معمولا گرین وال‌ها با توجه به نوع سازه و محیط کاشت گیاهان، تقسیم‌بندی می‌شوند. این محیط به نوع طراحی و بودجه شما بستگی دارد و انواع گوناگون دارد. به طور کلی گرین وال روف گاردن می‌تواند پیچیده یا ساده باشد؛ در ادامه با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

گرین وال روف گاردن با محیط کاشت سست

گرین وال روف گاردن با محیط کاشت سست معمولا از فضاهای کوچک با جنس خاک تشکیل می‌شود که در طبقه‌های مختلف قرار دارند. این نوع محیط به صورت جداگانه بر روی دیوار و نما قرار می‌گیرد و به اندازه دیگر مدل‌ها پایدار و بادوام نیست. به همین دلیل بهتر است این نوع روف گاردن بر روی سازه‌های با ارتفاع بیش از هشت متر نصب نشود تا تاثیرات باد و احتمال سقوط آن کاهش پیدا کند. این شیوه برای پوشاندن دیوار سیمانی بسیار مناسب است.

گرین وال روف گاردن با محیط کاشت حصیری

برای اجرای این نوع گرین وال روف گاردن از الیاف نمدی یا زغالی استفاده می‌شود که گیاهان به صورت مستقیم در آن‌ها جای می‌گیرند. در این مدل از گرین وال نمی‌توان گیاهان بالغ و بزرگ را کاشت زیرا ریشه‌ها ساختار الیاف و تشک را مسدود می‌کنند. بنابراین در این شیوه از گیاهان کوچک با ریشه‌های نازک استفاده می‌شود که امکان آبیاری داشته باشند. شما می‌توانید از چمن مصنوعی روف گاردن در این محیط استفاده کنید.

گرین وال روف گاردن با محیط کاشت سازه‌ای

گرین وال روف گاردن سازه‌ای به دلیل داشتن ساختار بلوکی دوام بسیار بالایی دارد و در مقایسه با دو نوع دیگر طول عمر بیشتری خواهد داشت. امکان نصب این نوع گرین وال در محیط‌های داخلی و خارجی وجود دارد و می‌توان بدون نگرانی با استفاده از آن روف گاردن ساختمان‌های بلند را احداث کرد.

چگونگی اجرای گرین وال روف گاردن

اگر می‌خواهید یک گرین وال ساده و بدون دردسر داشته باشید کاشت گیاهان خودرو مانند انواع پیچک یا کلماتیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این گونه‌ها می‌توانند با کمترین مراقبت به رشد خود ادامه دهند و دیوار شما را کاملا سبز و زیبا کنند. تنها باید آن‌ها را در کنار دیوار بکارید و اجازه دهید طی سال‌های آینده با رشد خود ظاهر ساختمان را بهبود دهند. از نظر دسته‌بندی این نوع گرین وال جزو انواع گسترده به شمار می‌رود و قابلیت اجرا در محیط‌ها تاریک و سایه را نیز دارد. مراجعه به مرکز فروش دیوار سبز مصنوعی نیز می‌تواند ایده‌ها و طراحی‌های جدید را در اختیار شما قرار دهد.

اجرای گرین وال روف گاردن‌های مدرن به هزینه و تجهیزات بیشتر نیاز دارد. پیش از هر چیز باید از افراد باتجربه و شرکت‌های فعال مشاوره بگیرید تا بهترین نوع گرین وال را انتخاب کنید. در ادامه با نصب چارچوب و محیط رشد گیاهان مختلف ایجاد خواهد شد. نوع گیاهانی که کاشته می‌شود به موقعیت قرارگیری دیوار بستگی دارد. برای مثال اگر دیوار در سایه قرار دارد باید از گیاهان سایه‌دوست استفاده کنید. علاوه بر این اگر از چند نوع گیاه استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید تمام آن‌ها به شرایط محیطی و مقدار آب یکسان نیاز دارند تا در هنگام نگهداری دچار مشکل نشوید. اگر دیوار شما شرایط مناسب داشته باشد می‌توانید از توت‌فرنگی گرفته تا گیاه بگونیا، سابر ارغوانی و … را بکارید.

گرین وال روف گاردن یک اکوسیستم زنده

مزایای گرین وال روف گاردن

نصب و اجرای گرین وال روف گاردن مزایای گوناگون به همراه دارد. این دیوارهای سبز و باغ‌های عمودی با ایجاد اکوسیستم متنوع و جذاب می‌توانند در محیط‌های شهری به خوبی رشد کنند. شما می‌توانید گرین وال روف گاردن را بر روی سقف ساختمان‌های بلند ایجاد کنید و نیاز بسیار محدود به منابع آب شهری دارد. برخی از مهمترین مزایای گرین وال روف گاردن عبارتند از:

  • نصب و اجرای آن‌ها بسیار آسان است
  • محیط شهری خاکستری و بی‌جان را زیبا و سرسبز می‌کنند
  • نیاز بسیار کم به نگهداری دارند
  • موجب افزایش طراوت محیط اطراف می‌شوند
  • زیستگاه موجودات مختلف مانند پرندگان و انواع حشرات هستند
  • به تصفیه آب حاصل از بارش‌های جوی کمک می‌کنند
  • آلودگی‌های موجود در هوا مانند کربن‌دی‌اکسید را جذب کرده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کنند
  • موجب خنک شدن محیط و کاهش مصرف انرژی در روزهای گرم می‌شوند
  • آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد

گرین وال روف گاردن یک اکوسیستم زنده در خانه شما است

با استفاده از گرین وال روف گاردن می‌توانید طراحی پایدار را به پروژه خود اضافه کنید تا فضاهای شهری آینده‌نگرانه و سبز داشته باشید. این المان دارای مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیار است و به نوعی یک ارزش افزوده به بنای شما اضافه می‌کند. تصفیه هوا، نیاز کم به نگهداری و ایجاد محیط دلنشین و آرام برای ساکنین برخی از فواید اجرای گرین وال روف گاردن هستند. شما می‌توانید با توجه به محیط اجرا و فاکتورهای گوناگون بهترین محیط کاشت و گیاهان را برای سازه خود انتخاب کنید. همچنین پیش از اجرای این آیتم‌ها باید با شرکت‌ها و افراد باتجربه مشورت کنید.

۲ دیدگاه برای “گرین وال روف گاردن، کاهش آلودگی هوا و سروصدای محیط!”

    • پیام اسمی گفت:

      عزیز دلی آقای طاهری ممنون از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...