جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آیا چمن مصنوعی نیاز به آب دارد؟

آیا چمن مصنوعی نیاز به آب دارد

یکی از سوالاتی که کاربران چمن مصنوعی معمولا می‌پرسند این است که اگر زمین‌ها با الیاف مصنوعی تجهیز می‌کنیم تا در مصرف آب صرفه جویی شود، چرا باید آبیاری چمن مصنوعی را انجام دهیم؟ بسیاری از مناطق به دلیل محدودیت در آبیاری، چمن‌های طبیعی خود را در فصل تابستان از دست می‌دهند. اگر مصرف‌کننده بخواهد در تمام طول سال از چمن سبز بهره ببرد و در مصرف آب نیز صرفه جویی کند، بهترین گزینه خرید چمن مصنوعی است.

فهرست مطالب

    چمن طبیعی و بحران زیست‌محیطی

    با توجه به برآورد سازمان محیط زیست، در بسیاری از کشورها یک سوم از مصرف آب شهری به آبیاری چشم‌اندازهای شهری اختصاص می‌یابد. این آمار در آب‌های مسکونی به ۶۰ درصد می‌رسد و بدتر از همه اینکه به دلیل آبیاری ناکارآمد و نادرست، گاهی تا ۵۰ درصد آب هدر می‌رود. به دلیل اهمیت بالای صرفه جویی در این منبع ارزشمند، برخی از دولت‌ها برای افرادی که تصمیم دارند محوطه‌سازی «آب‌دوست» را حذف کنند، تخفیف‌ها و تسهیلاتی را در نظر گرفته‌اند. در واقع دولت‌ها قصد ندارند چمن‌های طبیعی را از بین ببرند؛ اما حقیقت این است که اگر برای محوطه‌سازی آب مصرف کنیم برای سایر موارد به بحران آب برخواهیم خورد.

    چمن‌های طبیعی در محوطه‌سازی مسکونی، بیشترین میزان آب را به خود اختصاص می‌دهند و اگر این پوشش‌های طبیعی با چمن مصنوعی جایگزین گردند، علاوه بر کاهش مصرف آب، در هزینه‌های مصرف آب خانوارها نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

    آیا چمن مصنوعی نیاز به آبیاری دارد؟

    عموم مردم تصور می‌کنند که چمن مصنوعی بسیاری از نیازهای تأمین و نگهداری (مانند آبیاری) را از میان برمی‌دارد؛ اما توجه نکردن و در نظر نگرفتن بودجه برای طراحی اصولی و اجرای زیرساخت آبیاری، می‌تواند هزینه‌های بیشتر و پیامدهای منفی را برای کاربران به همراه داشته باشد. آبیاری عمر الیاف‌های چمن مصنوعی را افزایش داده و احتمال از بین رفتن و شکننده شدن الیاف‌ها را کاهش می‌دهد. چمن مصنوعی ورزشی نیز بدین شکل است که در بسیاری از موارد، هزینه فرسودگی در اثر گرما و آسیب ورزشی بازیکنان، بیشتر از اضافه نمودن هزینه آبیاری عواقب به دنبال دارد.

    یکی از مهم‌ترین ارکان نگهداری چمن مصنوعی حیاط ، آبیاری آن است. برای از بین بردن آلودگی‌ها مانند گرد و غبار، خاک،‌ مایعات بدن و … و همچنین از بین بردن چسبندگی استاتیک میان الیاف‌ها، داشتن آب و آبیاری چمن مصنوعی پس از بازی ضروری است تا تمیزی الیاف و حالت سرزنده و ایستاده آن‌ها حفظ شود.

    آبیاری چمن مصنوعی

    بهترین زمان برای آبیاری چمن مصنوعی

    مهم‌ترین زمانی که باید چمن مصنوعی را آبیاری کرد، فصول گرم بخصوص تابستان است که الیاف چمن مصنوعی گرما را به خود جذب می‌کنند. اگر گرما در لایه‌های آن به دام بیفتد، دمای سطحی را از گرمای سطوح چمن طبیعی بالاتر می‌برد که برای انسان آزاردهنده می‌شود. برای جلوگیری از این امر، با حدود ۴۵ دقیقه آبیاری می‌توان دمای سطحی را متعادل ساخت.

    در فصول سرد سال بخصوص زمستان‌ها نیز آبیاری بیش از حد ممکن است منجر به آسیب و یخ بستن چمن مصنوعی شود. توصیه می‌کنیم هر ۱۰ روز یکبار، برای حفظ و نگهداری بهتر چمن مصنوعی را آبیاری نمایید.

    چند توصیه کاربردی برای نگهداری از چمن مصنوعی

    اگر می‌خواهید چمن مصنوعی که خریداری کرده‌اید، بادوام باشد و زیبایی آن حفظ گردد، باید یک سری نکات را مد نظر قرار دهید. در این بخش قصد داریم چند توصیه کاربردی برای نگهداری بهتر از چمن مصنوعی را با شما در میان بگذاریم.

    چمن مصنوعی برای کف مغازه

    آبیاری چمن مصنوعی

    ممکن است برخی افراد تصور کنند که چمن مصنوعی به دلیل داشتن مواد مصنوعی، نوعی آلودگی برای محیط زیست به شمار می‌رود. اما در حقیقت، چمن مصنوعی یکی از بهترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب می‌باشد.

    از آنجا که چمن طبیعی نوعی گیاه است و برای زنده ماندن نیاز به آبیاری در حجم بالا دارد، بسیاری از کشورها کاشت چمن طبیعی را محدود کرده و چمن مصنوعی را جایگزین نموده‌اند. همانطور که پیش‌تر در این مقاله گفته شد، چمن مصنوعی نیز به آبیاری نیاز دارد اما نه برای زنده ماندن! وقتی چمن مصنوعی کثیف می‌شود، بهترین کار این است که آن را با آب شستشو دهیم. شستشوی منظم چمن مصنوعی با آب، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حذف لکه از روی چمن مصنوعی و نگهداری بهتر از آن است.

    دور نگه داشتن از حرارت زیاد و آتش مستقیم

    چمن مصنوعی شعله‌ور نمی‌شود اما آتش مستقیم و حرارت زیاد، آسیب جدی به آن وارد می‌کند. بهتر است به محل نصب چمن مصنوعی توجه کنید و آن را در معرض آتش یا حرارت مستقیم قرار ندهید زیرا الیاف آن آسیب می‌بینند و شکل زیبای خود را از دست می‌دهند.

    علاوه بر نکاتی که ذکر شد، می‌توانید عمر چمن مصنوعی را با جارو زدن، حذف مواد آلی خاک و شاخ و برگ‌ها، و همچنین قرار ندادن اجسام سنگین روی آن، طولانی‌تر کنید.

    سخن پایانی در این مقاله به بررسی این مبحث پرداختیم که آیا چمن مصنوعی نیاز به آبیاری دارد یا خیر. در حالی که چمن مصنوعی قطعا نسبت به چمن طبیعی گزینه بهتری است و کمتر به محیط زیست آسیب می‌زند، بهتر است هر چند وقت یکبار آن را با آب شستشو دهید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!