جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آموزش لبه دوزی و دور دوزی موکت

آموزش دور دوزی موکت

احتمالا برای شما هم قبلا پیش آمده که موکتی را برش بزنید و با مسئله ریزش بافت آن موجه شوید. آیا دوست دارید دکوراسیون خود را با کمک آموزش دور دوزی موکت شکیل‌تر کنید؟ تا به حال موکت دور دوزی‌شده دیده‌اید؟ موکت یکی از المان‌های بسیار مهم در محیط اطراف است. رنگ، طرح، ماندگاری و دوام، روش شستشو و بافت موکت عوامل مهمی هستند که هنگام خرید این وسیله کاربردی، باید مد نظر قرار داد. اگر می‌خواهید برای خانه خود یک کفپوش مناسب بخرید، خوب است بدانید که موکت با سبک مدرن و کلاسیک به خوبی هم‌خوانی دارد و در انواع طرح، مدل و جنس در بازار موجود است.

روش های دوخت موکت و موکت دوزی

پس از اینکه موکت برازنده محیط مورد نظر خود را خریداری کردید، باید مراحل نصب و برش آن را طی کنید که اگر این مراحل به درستی انجام نشوند، به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید. پس از اینکه با در نظر گرفتن شرایط فضا، موکت پرزبلند یا کات پایل یا حلقوی را خریدید، باید آن را برش بزنید. اگر در برش زدن موکت تجربه و مهارت نداشته باشید، ممکن است برش‌هایی نامنظم و ناصاف روی آن ایجاد کنید. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم آموزش دور دوزی موکت را مورد بررسی قرار دهیم تا زمان و هزینه زیادی که صرف خرید موکت کردید، هدر نرود.

روش دوخت موکت با ماشین‌آلات صنعتی موجود در کارخانه

بهترین روشی که هنگام مواجهه با لبه‌های ناصاف موکت می‌توانید به کار ببرید، روش دوختن موکت است. حتی ممکن است یکی از علایق شما این باشد که با وجود برش منظم و دقیق، آموزش لبه دوزی موکت ببینید. دوخت حاشیه موکت معمولا موکت‌هایی را که قسمتی از محیط را پوشش می‌دهند، زیباتر می‌سازد.

یکی از روش‌های دوخت موکت این است که توسط ماشین آلات خاصی انجام گیرد. این روش برای افرادی که فرش را بیشتر می‌پسندند مناسب است، زیرا اکنون راحت می‌توانند از موکت‌های شکیل استفاده کنند. چه از یک موکت دایره‌ای، بیضی شکل، مربعی یا هر شکل دیگری استفاده کنید، آموزش دور دوزی موکت می‌تواند جلوه آن را دو چندان کند و بر عمر و دوام آن بیافزاید.

بیشتر بدانید: چگونه با موکت پادری درست کنیم

آموزش دور دوزی موکت با چرخ‌های خیاطی دوردوز

چرخ‌های خیاطی در بازار موجود هستند که برای آموزش موکت دوزی به کار می‌روند. البته قیمت این چرخ‌های بسیار بالا است و خرید آن‌ها عاقلانه نمی‌باشد، زیرا شما موکت را هر چند ماه یکبار عوض نمی‌کنید و در نتیجه نیاز مبرمی به چرخ دور دوز نخواهید داشت.

روش موکت دوزی با دست

آموزش دور دوزی موکت با دست

یک روش دوخت موکت دیگر وجود دارد که نه هزینه آنچنانی به دنبال خواهد داشت، نه زمان زیادی برای فرستادن موکت به کارخانه و سپس بازگرداندن آن به منزل نیاز دارد. برای آموزش لبه دوزی موکت با دست، تنها مقداری پارچه، چشمان تیزبین، سوزن مخصوص دوردوزی با دست و البته صبر و حوصله و دقت فراوان لازم خواهید داشت.

در این آموزش دور دوزی موکت، کافیست یک پارچه مخملی (یا هر جنس دیگری) که به بافت و انواع رنگ موکت نزدیک است را بخرید و با عرض حدود ده سانت و طول به اندازه موکت مد نظر، برش بزنید. سپس باید تکه پارچه برش خورده را مانند نوار اریب به لبه موکت بدوزید. این هم از آموزش دوخت لبه موکت! اکنون یک موکت دور دوزی شده و زیبا در اختیار دارید که با پا خوردن دچار فرسایش نمی‌شود.

این روش دوختن موکت از زمان‌های قدیم به ما رسیده است که وقتی موکت یا فرش دچار پوسیدگی می‌شد، قسمت پوسیده آن را جدا و دور آن را نواردوزی می‌کردند.

یک آموزش لبه دوزی موکت با دست نیز وجود دارد که در آن، با نخ یا کاموای هم‌رنگ به دوردوزی موکت می‌پردازید. در این روش نیز موکت شما در اثر شستشو یا پا خوردن زیاد صدمه نخواهد دید، اما نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود قطعا به پای روش اول نمی‌رسد.

آیا واقعا آموزش دوخت موکت لازم است؟

همانطور که پیش‌تر در این مقاله اشاره کردیم، تمام موکت‌ها نیاز به آموزش دور دوزی موکت ندارند و مجبور نیستید این فرایند نسبتا دشوار را طی کنید. اما موکت‌های حلقوی به علت باف خاصی که دارند، با برش زدن ممکن است کمی از بافت خود را از دست داده و بد شکل شوند. در چنین شرایطی آموزش لبه دوزی موکت حیاتی است. علاوه بر این، انواع موکت‌ پرزبلند و لوکسی که برای داشتن نمای بهتر وسط پذیرایی خانه پهن کرده‌اید، قطعا با دوردوزی زیبایی دوچندانی پیدا خواهند کرد.

روش دوخت موکت با چرخ حیاطی

یکی از کاربردهای پراهمیت دور دوزی، لول نشدن لبه موکت است. با انجام این کار شما دیگر نگران لول خوردن لبه موکت در اثر شستشو یا رفت و آمد نخواهید بود. همچنین اگر هنگام دور دوزی تکه‌ای چرم زیر موکت قرار دهید، دیگر نگران حرکت کردن موکت‌هایتان نخواهید بود.

بیشتر بدانید : اجرای کفپوش روی موکت چگونه است ؟

سخن پایانی

اکنون که با آموزش دور دوزی موکت آشنا شدید، دانستید که هدف از دور دوزی موکت چیست و به چه روش‌هایی انجام می‌شود، زمان آن فرا رسیده که خودتان دست به کار شوید و به دکوراسیون خانه‌تان شکلی نو و شیک بدهید.

  • پیام اسمی
  • مرداد 29, 1402
  • 3278 بازدید

۲ دیدگاه برای “آموزش دور دوزی موکت”

  1. جواد علیپور گفت:

    دست مریضاد با این مطلب بی نظیرتون

    • پیام اسمی گفت:

      زنده باشید جناب علیپور عزیز خوشحالیم که آموزش دوردوزی موکت برای شما کاربردی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!