جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اجرای دیوار سبز در منزل

اجرای دیوار سبز در منزل | چگونه تکه‌ای از بهشت را به خانه خود بیاوریم؟

امروزه به دلیل افزایش شهرنشینی و زندگی ماشینی، نیاز به فضای سبز در محیط منزل بیش از پیش احساس می‌شود. در واقع اجرای دیوار سبز در منزل یکی از راه‌های موثر برای کاهش استرس و تصفیه هوای داخل به شمار می‌رود. دیوار سبز مصنوعی در منزل از تنوع و بالایی برخوردار است و برای اجرای آن مدل‌های متنوع و زیبایی وجود دارند. گفتنی است اجرای دیوار سبز مصنوعی در منزل بسیار آسان‌تر از نوع طبیعی آن است. امروزه انواع مختلفی از گیاهان مصنوعی با کیفیت بالا و بیشترین شباهت به انواع طبیعی آن وجود دارند که برای دیوار سبز در منزل گزینه بسیار مناسبی هستند. هنگام اجرای دیوار سبز در منزل لازم است به نکات مهمی توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه حاصل شود. در این مطلب قصد داریم به توضیح اجرای دیوار سبز در منزل بپردازیم.

فهرست مطالب

    دیوار سبز چیست؟

    دیوار سبز یا گرین وال مصنوعی در واقع دیواری پوشیده شده از گیاهان مصنوعی است. این دیوارها از نظر بصری جذابیت خاصی دارند و از این رو می‌تواند به صورت کلی نمای ساختمان را تغییر دهند. اجرای دیوار سبز در منزل در نمای داخلی و بیرونی قابل انجام است. نزدیک به ۴۰ سال پیش اولین دیوار سبز مصنوعی در آمریکا به بازار عرضه شد و پس از آن اروپا نیز از این روند پیروی کرد.

    همچنین نزدیک به ۱۰ سال است که این دیوارها در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاکنون بسیاری از ساختمان از این نما بهره برده‌اند. دیوار سبز مصنوعی در کرج از روی دیوار سبز طبیعی الگوبرداری و تنها تفاوت آن با دیوار سبز طبیعی در مصنوعی بودن گل و گیاهان موجود بر روی آن است. دیوار سبز مصنوعی از مواد اولیه پلیمر صنایع پتروشیمی تهیه می‌شود. بنابراین ثبات رنگ در مقابل نور خورشید از جمله ویژگی‌های اصلی این محصول است.

    این محصول به همتای طبیعی خود بسیار شبیه است و مزایا و کاربردهای متنوعی دارد. یکی از مزایای دیوار سبز این است که چنین سازه‌ای محل تجمع جانوران و حشرات نیست. از این رو، از دیوار سبز مصنوعی در فضاهای بسته نیز به راحتی می‌توان استفاده کرد.

    یکی از انواع دیوار سبز مصنوعی، فنس چمنی است. این دیوار از الیاف چمن مصنوعی درست شده و بسیار مقاوم است و می‌توان از آن برای فضای بیرونی استفاده کرد. نوع دیگر دیوار سبز، چمن مصنوعی دیواری است. این الیاف منعطف هستند و هیچ گونه حساسیتی به دنبال ندارند. یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای اجرای دیوار سبز، دیوارهای پذیرایی یا اتاق خواب است.

    انواع تایل‌های دیوار سبز مصنوعی قابل اجرا در منزل

    دیوار سبز مصنوعی گیاهان مختلف را شبیه‌سازی می‌کند و به صورت تکی یا ترکیبی تولید می‌شود. ساختار این محصول به صورت تایل با اندازه‌های مختلف است. سایزهای متداول دیوار سبز مصنوعی برای اجرا در منزل ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متر، ۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر، ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر و ۶۰ در ۴۰ سانتی‌متر است. برگ‌های مختلف به صورت تک‌تک روی پایه پشتی نصب می‌شوند و یک پوشش یکدست ایجاد می‌کنند. این تایل‌ها فاق و زبانه‌هایی دارند که آنها را به یکدیگر متصل می‌کنند. دیوار سبز مصنوعی به شکل ترکیبی نیز با استفاده از گیاهان مصنوعی اجرا می‌شود که نمایی طبیعی‌تر به بیننده القا می‌کند.

    انواع تایل‌های دیوار سبز مصنوعی قابل اجرا در منزل

    لازم به ذکر است که دیوار سبز در کیفیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. نوع تقلبی این محصول ارزان است و در آن ترکیب پلاستیک، ابریشم و کاغذ به کار می‌رود. همچنین برخی از پانل‌های دیوار سبز ارزان حتی با استفاده از فلزات سنگین تولید می‌شوند.

    از سوی دیگر، دیوار سبز مصنوعی با کیفیت با استفاده از مواد مصنوعی مرغوب ساخته می‌شود که تحت آزمایش پرتو فرابنفش نیز قرار می‌گیرد. چنین دیواری می‌تواند سال‌های متمادی زیبایی خود را حفظ کند. همچنین چنین دیوارهای سبز مرغوبی در بسیاری از مواقع دارای گواهی رسمی آتش‌سوزی هستند. به همین دلیل می‌توان با خیال راحت آنها را در فضای داخلی منزل اجرا کرد.

    همچنین، فریم‌های موجود در قسمت پشتی پانل‌های دیوار سبز بسته به کیفیت محصول از جنس استیل یا پلاستیک هستند. اقلام سطح ابتدایی، دارای یک قاب پلاستیکی ساده و منعطف هستند که به راحتی می‌توان آنها را به هم متصل کرد. اما دیوار سبز مصنوعی با کیفیت بالا قاب‌های فلزی محکمی دارند که با یک سیستم گیره‌ای آسان و ایمن به یکدیگر متصل می‌شوند.

    مزایای اجرای دیوار سبز در منزل

    اگر در منزل یک دیوار خالی دارید، در نظر داشته باشید که دیوار سبز گزینه‌ای کم‌هزینه و جذاب است و می‌تواند به دیوار خالی شما جلوه خاصی بدهد. اجرای دیوار سبز در منزل علاوه بر زیبایی مزایای فراوانی نیز دارد. برای مثال، پانل‌های دیوار سبز به دلیل ضخامت زیادی که دارند، در حذف صداهای ناهنجار موثر واقع می‌شوند.

    مزایای اجرای دیوار سبز در منزل

    سایر مزایای اجرای دیوار سبز در منزل عبارتند از:

    • دیوار سبز مصنوعی به مراقبت از جمله آبیاری، سمپاشی و کوددهی نیاز ندارد. همچنین این سازه هزینه‌های جانبی نیز در بر نخواهد داشت
    • دیوار سبز مصنوعی نسبت به دیوار سبز طبیعی طول عمر بالایی دارد. ماندگاری دیوار سبز به شرایط محیطی بستگی دارد. این سازه در محیط‌های بسته ۱۰ تا ۱۵ سال و در فضای باز بسته به میزان نور خورشید به ۴ تا ۶ سال خواهد بود
    • دیوار سبز را می‌توان در هر محلی نصب کرد، به طوری که هیچ محدودیتی در اجرای دیوار سبز مصنوعی وجود ندارد
    • دیوار سبز مصنوعی آلرژی ایجاد نمی‌کند. بنابراین حتی افرادی که به گل و گیاه یا خاک، حساسیت دارند نیز می‌توانند از اجرای دیوار سبز در منزل خود لذت ببرند

    مراحل اجرای دیوار سبز در منزل

    اجرای دیوار سبز در منزل به فضای خانه حس سرزندگی القا می‌کند. انواع مختلفی از گیاهان دیوار سبز در رنگ های متنوع و مدل های زیادی وجود دارد که نوع طبیعی آنها ممکن است برای ماندگاری بالا به مراقبت‌های پرهزینه نیاز داشته باشند، در حالیکه گیاهان مصنوعی در عین زیبایی، ماندگاری بالایی نیز دارد. دیوار سبز را می‌توان به راحتی روی هر سطح جامدی اجرا کرد. چنین سازه‌ای را می‌توانید در داخل یا خارج فضای خانه اجرا و بسته به فضایی که در اختیار دارید، آن را تنظیم کنید. در ادامه مراحل اجرای دیوار سبز در منزل را توضیح می‌دهیم.

    مراحل اجرای دیوار سبز در منزل

    انتخاب فضای مناسب نصب دیوار سبز و قاب اصلی

    همانطور که گفته شد، شما می‌توانید دیوار سبز را روی هر دیوار جامدی در منزل اجرا کنید؛ برای مثال، می‌توانید در حیاط خانه با ایجاد یک دیوار سبز روی حصار باغ، یک دیوار سبز داشته باشید. پس از انتخاب محل مورد نظر برای اجرای دیوار سبز در منزل، باید یک قاب محکم برای ایجاد دیوار در نظر بگیرید. ساختار این قاب بهتر است شامل ردیف‌هایی با تناسب ۲×۱ (طول دو برابر عرض) به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر باشد تا حد فاصل طبقه‌ها به خوبی پر شود. از میان انواع دیوار سبز در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • اجرای دیوار سبز در آشپزخانه: از دیوار سبز می‌توان در فضای آشپزخانه استفاده کرد. این فضا با ترکیب رنگ سبز و گیاه جذابیت بالایی پیدا می‌کند و روحیه افراد را بهبود می‌بخشد
    • اجرای دیوار سبز پشت تلویزیون: معمولا چنین سازه‌ای تزئین یا دکوراسیون خاصی ندارد. نصب دیوار سبز در این بخش از اتاق پذیرایی می‌تواند در افزایش جذابیت منزل نقش مهمی بازی کند
    • اجرای دیوار سبز در تراس: تراس از دیگر فضاهایی در منزل است که گزینه مناسبی برای اجرای دیوار سبز به شمار می‌رود
    • اجرای دیوار سبز در راهروها: تزئین با دیوار سبز راهرو به عنوان فضای رفت و آمد در آپارتمان، می‌تواند نمای جذاب و زیبایی به وجود بیاورد
    انتخاب فضای مناسب نصب دیوار سبز و قاب اصلی

    نصب دیوار سبز

    پس از انتخاب محل مورد نظر و تهیه تایل‌ها، اجرای دیوار سبز در منزل با استفاده از میخ، پیچ، منگنه صنعتی، بست فلزی، چسب و سیم مفتول روی دیوار انجام می‌شود. می‌توان از سازه‌های پلاستیکی، چوبی و فلزی پیش‌ساخته نیز به عنوان بستر مستحکم برای نصب پنل‌ها و تایل دیوار سبز مصنوعی استفاده کرد. سپس آنها با بست کمری تثبیت می‌شوند. این محصول را می‌توان با قیچی یا کاتر نیز برش داد و با متریال‌های دیگر ترکیب و روی دیوار اجرا کرد. اجرای دیوار سبز و ترکیب آن با سایز دیوارپوش دکوراسیون، می‌تواند فضای شما را متحول کند. همچنین در صورت لزوم می‌توانید این پنل‌ها را بدون اینکه آسیب ببیند، باز کنید و به دیوار دیگری انتقال دهید.

    نکات مهم در نگهداری از دیوار سبز در منزل

    از آنجایی که این دیوار سبز به شکل عمودی اجرا می‌شود، گرد و غبار کمتری روی آن می‌نشیند و از این رو کمتر به تمیز کردن نیاز دارد. اما برای تمیز کردن دیوار سبز می‌توانید از آب و مواد شوینده معمولی استفاهد کنید. همچنین گرد و غبار نشسته روی دیوار سبز مصنوعی را می‌توانید با استفاده از فشار باد دستگاه‌های دمنده و گردگیرهایی ساخته شده با پر یا نخ نیز تمیز کنید تا ظاهر دیوار سبز مثل روز اول پاکیزه و نو شود. بهتر است توجه داشته باشید که وسایل گردگیری به برگ‌های پنل گیر نکند؛ چرا که می‌تواند باعث کنده شدن آنها بشود. همچنین در نظر داشته باشید که دیوار سبز در منزل باید از اجسام داغ و آتش دور باشد.

    نکات مهم در نگهداری از دیوار سبز در منزل

    با اجرای دیوار سبز در منزل حس سرزندگی خواهید داشت

    در این مطلب به توضیح اجرای دیوار سبز در منزل پرداختیم. اگر از رنگ سبز طبیعت خوشتان می‌آید، بد نیست قسمتی از خانه خود را به اجرای دیوار سبز مصنوعی اختصاص دهید. انجام این کار علاوه بر آنکه زیبایی بصری محیط زندگی شما را افزایش می‌دهد، می‌تواند روی خودتان و مهمان‌ها نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. بهتر است در هنگام خرید و اجرای دیوار سبز در منزل به این نکته توجه داشته باشید که انواع نامرغوب این محصولات بیش از حد براق هستند و کاملا مصنوعی به نظر می‌رسند. به همین خاطر توصیه می‌شود برای اجرای دیوار سبز در منزل از محصولات و خدمات یک شرکت معتبر بهره بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!