سبکهای طراحی رستوران

سبکهای طراحی رستوران | آشنایی با 8 سبک جدید طراحی رستوران

دکوراسیون داخلی و محیط جذاب رستوران‌ها، می‌تواند مشتریان زیادی را به خود جذب کند. امروزه طراحی‌های جدید و خاص برای یک رستوران، افراد با سلایق متفاوت را برای ورود به رستوران ترغیب می‌کند؛ به همین جهت طراحی رستوران به سبک جدید از اهمیت زیادی برخوردار است که صاحبان رستوران باید به آن توجه کنند. ما در این مطلب درباره سبکهای طراحی رستوران صحبت می‌کنیم؛ پس تا انتها ما را همراهی کنید.

چرا تعیین سبک در طراحی رستوران مهم است؟

افراد صاحب رستوران، همیشه دغدغه جذب مشتری بیشتر به رستوران خود را دارند. شاید بسیاری از رستوران‌ها با داشتن یک منوی غذایی جذاب و همه‌چیزتمام، باز هم مشتری زیادی نداشته باشند. اینجا است که اهمیت تعیین سبک در طراحی رستوران مشخص می‌شود. به‌کارگیری سبک‌های جدید در طراحی و استفاده از دکوراسیون لاکچری کنار منوی غذایی خوب، باعث موفقیت روزافزون رستوران‌ها می‌شود. در ادامه انواع مدل‌های طراحی رستوران را معرفی کرده و درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

دکوراسیون رستوران مدرن

رستوران به سبک مدرن

امروزه طراحان بسیاری از رستوران‌ها، از سبک مدرن برای طراحی فضای داخلی استفاده می‌کنند. در این سبک، تمام المان‌های به‌کاررفته در رستوران، مدرن و امروزی و معمولاً از جنس فلز، چوب یا شیشه هستند. نورپردازی رستوران مدرن، ملایم و مناسب با فضای امروزی کافه است و برای دیزاین کردن دکوراسیون رستوران مدرن، از مبلمان و اکسسوری‎های ساده و مینیمال استفاده می‌شود. همچنین یک ویژگی که بین اکثر رستوران‌های مدرن مشترک است، استفاده از طرح‌ها و اشکالی مانند منحنی‌ها، مربع، مستطیل و خطوط ساده است. در سبک مدرن می‌توانید از گرین وال و دیوار سبز استوایی برای زیباتر دیده‌شدن رستوران بهره ببرید.

سبک ایرانی، یکی از سبکهای طراحی رستوران

سبک ایرانی می‌تواند یکی از خاص‌ترین انتخاب‌ها برای سبک رستوران باشد. در دکوراسیون رستوران ایرانی، از طرح و نقش‌های سنتی که متعلق به فرهنگ ایران است، استفاده می‌شود. در رستوران‌های ایرانی معرق‌کاری، منبت‌کاری، کاشی‌کاری‌های سنتی با نقش بسیار زیبا و هنرهای دستی شهرهای مختلف ایران دیده می‌شود. همچنین در این سبک، برای ایجاد فضای گرم و صمیمانه، از سقف‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شود. در بعضی از رستوران‌های ایرانی علاوه بر میز و صندلی، تخت‌های چوبی به همراه قالیچه روی تخت نیز وجود دارد تا یادآور سنت قدیمی مردمان ایران باشد.

سبک عربی در سبکهای طراحی رستوران  

یکی از سبکهای طراحی رستوران ، سبک عربی است که طرف‌داران خاص خود را دارد. در رستوران عربی، از عناصر، هنر و معماری عربی و اسلام قدیم استفاده می‌شود. برای مثال در این سبک از رستوران، استفاده از بالشتک‌ها، قالی‌های پشمی، المان‌های تزیینی و دکوری پر زرق‌وبرق و سیاه‌چادر مرسوم است. در رستوران‌های عربی جدید طاق‌های مراکشی، چراغ‌های بزرگ، شمع‌های گوناگون و پارچه‌ها با نقش‌‌ونگار زیاد دیده می‌شود.

رستوران چینی یکی از سبکهای طراحی رستوران

رستوران به سبک چینی

انتخاب سبک چینی برای رستوران اگرچه ممکن است ریسک بالایی داشته باشد، اما به دلیل منحصربه‎‌فرد بودن، افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند. در رستوران چینی، رنگ‌ها بسیار مهم هستند و نقش اساسی در دکوراسیون این سبک رستوران ایفا می‌کنند. بنا بر سنت‌های کهن چینی، زرد، رنگ ملی چین و نشان‌دهنده امپراتوری، آبی نماد نجیب بودن و سبز نماد آرامش است. در سبک چینی از لوازم مختلفی مانند ظروف و نقاشی‌های چینی، فانوس‌ها، چترها، گل داوودی و گلدان‌های هریگلیفیک استفاده می‌شود.

سبک صنعتی، یکی از سبکهای طراحی رستوران

سبک صنعتی یک سبک جدید برای طراحی رستوران است که جذابیت‌های خاص خود را دارد. در سبک صنعتی، تجهیزات به‌کاررفته در رستوران و وجود فضای کار از اهمیت زیادی برخوردار است. متریالی که بیشتر در این سبک استفاده می‌شود، شامل فلزات، چوب، شیشه و چرم هستند. در رستوران‌های صنعتی حتی می‌توانید از بتن اکسپوز برای قسمت‌هایی از دیوار، کانتر، کف پوش و ستون استفاده نمایید.

دکوراسیون سنتی برای طراحی رستوران

دکوراسیون سنتی یکی دیگر از سبک های طراحی رستوران است که دکوراسیون جذاب و پوشش خاص پرسنلش، باعث محبوبیت این سبک از رستوران در میان مردم شده است. کارکنان رستوران‌های سنتی، از لباس‌های یکدست و محلی استفاده می‌کنند. در سبکهای طراحی رستوران سنتی، رنگ‌های شادی همچون فیروزه‌ای، سبز و قرمز به کار می‌رود. در رستوران سنتی، غذا در ظروف سنتی سرو می‌شود و تابلوهایی با طرح‌های آثار باستانی بر روی دیوارهایی که معمولاً آجری هستند، دیده می‌شود.

دکوراسیون مینیمال در سبکهای طراحی رستوران

یکی از سبک‌های جدید رستوران که بین جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است، سبک مینیمال است. در طراحی دکوراسیون مینیمال برای رستوران، از رنگ‌های ملایم و طرح‌های ساده که شلوغ و زننده نیستند استفاده می‌شود. توجه به هارمونی رنگ کفپوش کافه و رستوران با باقی قسمت‌ها نیز حائز اهمیت است. به علت ساده‌بودن زیاد فضای داخلی رستوران مینیمال، طراحان باید با خلاقیت خاص خود، فضا را از یکنواختی نجات دهند و بخش‌های خاصی را برای رستوران طراحی کنند. همچنین خدماتی که رستوران ارائه می‌دهد نیز باید با سبک و دکور رستوران، همخوانی داشته باشد.

طراحی رستوران در فضای باز

طراحی رستوران در فضای باز

انتخاب فضای باز برای رستوران‌ها، می‌تواند برای افرادی که به دنبال ساعاتی آرامش، به‌دوراز زندگی آپارتمان‌نشینی هستند مناسب باشد. در شهرهای بزرگ و پرجمعیت که مجتمع‌ها و ساختمان‌ها به‌صورت فشرده وجود دارند، بهتر است از فضای پشت‌بام برای طراحی رستوران در فضای آزاد، استفاده نمود. استفاده از چمن مصنوعی مناسب رستوران در پشت‌بام، می‌تواند تداعی‌گر طبیعت باشد و فضای بسیار آرامی را به وجود آورد. همچنین بهتر است در این سبک، از میزهای بزرگ غذاخوری به همراه تعداد زیادی صندلی استفاده نمود.

چه عواملی در تعیین سبکهای طراحی رستوران تأثیرگذارند؟

در ابتدا باید بدانید که چه عوامل و ویژگی‌هایی، بیانگر رستوران شما هستند. پس از شناخت این عوامل، به سراغ شناخت افرادی بروید که برحسب موقعیت جغرافیایی رستورانتان، ممکن است مشتری شما باشند. منوی غذایی نیز یکی از عوامل موثر در تعیین سبک طراحی رستوران است؛ بر اساس اینکه می‌خواهید چه نوع غذایی با چه رنج قیمتی را سرو کنید، سبکهای طراحی رستوران خود را انتخاب کنید. اگر رستوران شما شخصی نیست و شعبه‌ای از رستوران اصلی است، بهتر است دکور و کانسپت رستوران اصلی را حفظ کنید.

همچنین نکات مهمی وجود دارند که می‌توانند ایده‌ های مهم در انتخاب سبک طراحی رستوران باشند. سبک طراحی رستوران را به‌گونه‌ای انتخاب کنید تا اشتها و میل به غذا را در مشتری افزایش دهد؛ همچنین قسمت‌های مختلف رستوران را به‌صورت هماهنگ با یکدیگر طراحی کنید و درنهایت، از انتظارات مشتری‌های خود آگاهی کافی داشته باشید.

کلام پایانی

امروزه انتخاب سبک جدید برای طراحی رستوران، عامل مهمی در افزایش جذب مشتری است که در کنار منوی غذایی کامل، باعث موفقیت رستوران شما می‌شود؛ به این منظور باید با سبک‌های جدید طراحی رستوران آشنا باشید. در این مقاله از اهمیت تعیین سبک برای رستوران سخن گفتیم، ۸ نمونه از سبک‌های پرطرفدار و خاص برای طراحی رستوران را معرفی کردیم و به بررسی عواملی که سبک طراحی رستوران را تعیین می‌کنند، پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...