انواع دستگیره در

معرفی کامل انواع دستگیره درب

در هنگام خرید دستگیره درب، شناخت مدل های مختلف و انواع دستگیره در میتواند انتخاب شما را تحت تاثیر گذار دهد. برای این مثال برای درب های اتاقی چه نوع دستگیره با چه مدل قفلی مناسب است؟ و یا دستگیره های سرویس و حمام چه تفاوتی با سایر دستگیره ها دارند؟ در شناخت مدل های مختلف قفل و دستگیره باعث سردرگمی افرار در انتخاب مدل مناسب است، با مطالعه ای نوشته شناخت کاملی این یراق آلات خواهید داشت.

انواع دستگیره درب از نظر شکل ظاهری

دستگیره های درب از نطر شکل ظاهری به دو نوع تقسیم شده اند، یا به صورت دو تکه یا رزت هستند و یا داری شکل یک پارچه و یک تکه پلاک هستند.

  • دستگیره رزت دو تکه
  • دستگیره پلاک یک تکه
  • دستگیره های آپارتمانی وورودی

دستگیره پلاک یا رزت

دستگیره رزت

مدل های رزت که به دلیل شکل زیبای خود به این نام معروف هستند دارای دو قسمت دسته و قاب رزت هستند. قسمت اهرم و یا دسته در بالا و قاب قفل نیز در پایین قرار می‌گیرد و میان این دو قسمت کاملا خالی است و موجب زیبایی بیشتر درب ها و دستگیره های می‌شود. فاصله بین دسته و قاب به اندازه قفل بستگی دارد ولی تقریبا برای تمامی قفل های موجود در بازار یراق آلات ایران این فاصله حدودن 10 سانتی متر است. در طراحی های مدرن این دستگیره ها کاربرد بیشتری دارند.

دستگیره پلاک

مدل های پلاک دستگیره درب به صورت یک تکه و یک پارچه هستند و هر طرف درب به صورت یک پلاک است. دستگیره های پلاک که در اکثر درب های ما قابل مشاهده است دارای مصرف زیادی است و طرفداران زیادی دارد. این دستگیره ها در متریال های متفاوتی تولید می‌شوند که دو نوع آلومینیومی و سربی (آلیاژ زاماک) مصرف بیشتری دارند.

دستگیره آپارتمانی ورودی

دستگیره های ورودی دارای دو قسمت قسمت هستند یک بخش ثابت و یک بخش اهرم متحرک. بخش ثابت در قسمت بیرونی نصب می‌شود و صرفا برای کشیدن و فشار دادن درب ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثرا به صورت یک میله پایه دار بوده و در طراحی های مدرن و کلاسیک موجود هستند. بخش دوم یا اهرم که در سمت داخلی درب نصب می‌شود میتواند به صورت پلاک و با رزت باشد.

انواع دستگیره درب از نظر قفل

قفل ها یراق آلاتی هستند که در داخل درب چوبی و یا آهنی قرار می گیرند و وظیقه باز و بست کردن درب ها را برعهده دارند.این قفل ها دارای اندازه ها و پهنا های مختلفی هستند که انتخاب اندازه به شکل درب و چارچوب فلزی بستگی دارد و دستگیره های درب با توجه به نوع قفل مورد نیاز خود به سه نوع اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

  • دستگیره درب سوئیچی
  • دستگیره درب کلیدی
  • دستگیره درب سرویسی

دستگیره درب سوئیچی

دستگیره های سوئیچی به وسیله یک قفل سوئیچی کامل می‌شوند و در کنار آن نیز به یک سیلندر نیز احتیاج دارند. مدل سیلندر یا توپی مورد استفاده به نوع درب بستگی دارد. برای درب های اتاقی سیلندر سوئیچی، برای درب های سرویس و حمام، سیلندر سرویسی و برای درب های ورودی به سیلندر آپارتمانی نیاز دارند.

دستگیره رزت سوئیچی

دستگیره درب کلیدی

دستگیره های کلیدی مختص درب های اتاقی هستند و برای درب های سرویس و حمام کاربرد ندارند و با یک قفل کلیدی نصب می‌شوند. این دستگیره ها بدون سیلندر هستند، از نظر قیمت نسبت به مدل های سوئیچی دارای هزینه تمام شده کمتری هستند و به همان نسبت دارای امنیت کمتری هستند.

دستگیره درب سرویسی

دستگیره های درب سرویسی با قفل سرویسی نصب می‌شوند و فقط برای درب های سرویس و حمام کاربرد دارند. این دستگیره از یک طرف دارای اهرم برای باز و بست کردن هستند و از طرف دیگر امکان بازکردن رو ندارند.

دستگیره درب دست شویی و حمام

انواع دستگیره از نظر جنس و متریال

دستگیره های درب موجود در بازار یراق آلات ایران عمدتا از سه نوع متریال آلومینیومی، آلیاژ زاماک و برنجی هستند.

دستگیره درب آلومینیومی برای درب چوبی

دستگیره های آلومینیومی که به عنوان ارزان ترین نوع دستگیره درب شناخته می‌شوند و نسبت به سایر مدل ها دارای قیمت کمتری هستند. این دسته ها از نظر وزن سبک تر و از نظر کیفیت نیز مقاومت کمتری دارند. دستگیره های آلومینیومی نسبت به مدل های زاماک

دستگیره درب ساخته شده از آلیاژ زاماک

زاماک به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت دستگیره درب است. این آلیاژ از فلز های روی، نیکل، مس، و درصد کمی از آلومینیوم ساخته شده است. نسبت به مدل های آلومینیومی وزن بالاتری دارد و در مقابل ضربه نیز مقاوم تر است. در حال حاضر از قیمت و کیفیت بهترین  گزینه برای خرید دستگیره، دستگیره های زاماک (سربی) هستند. این دستگیره در کنار استحکام بالا دارای کیفیت پوشش دهی و آبکاری بالایی نیز هستند.

دستگیره درب برنجی

مدل های برنجی اکثرا دست ساز بوده و برای پروژه های خاص و لوکس استفاده می‌شوند. این دستگیره ها دارای قیمت بالایی نسبت به دو مدل قبلی یعنی مدل های آلومینیومی و زاماک بوده و از نظر رنگ و آبکاری نیز دارای محدودیت هستند.

دستگیره هوشمند

مدل های شناخته شده اسمارت در بیشتر مواقع برای درب های ورودی منزل و آپارتمان نصب می‌شوند. این دستگیره ها دارای قفل های مخصوص خود بوده و با استفاده از کلید، اثر انگشت، لاکر، رمز و اپلیکیشن باز و بسته می‌شوند. برند های فیلیپس و Alock از شناخته شده ترین تولید کننده های دستگیره های هوشمند هستند.

انواع رنگ بندی و آبکاری دستگیره

پوشش دهی فلزات به روش های مختلفی انجام می‌شود، آبکاری فورتیک، الکترواستاتیک (کوره ای) و PVD (پی وی دی) از متداول ترین روش های پوشش دهی دستگیره های درب و کمدی است. مشکی مات به عنوان یک رنگ پرطرفدار در دستگیره ها شناخته می‌شود و دارای پوشش الکترواستاتیک است. برای سایر رنگ ها مانند کروم مات و طلایی از روش های آبکاری استفاده می‌شود که پوشش پی وی دی به نسبت دارای مقاومت بالایی است و تقریبا به هیچ عنوان تغییر رنگ ندارد. در نگهداری از مدل هایی که دارای آبکاری الکتروفورتیک هستند باید دقت بیشتری اعمال شود زیرا این پوشش در برخورد با مواد شوینده قوی و سفید کننده ها واکنش داده و موجب تغییر و خرابی رنگ می‌شود.

بهترین مارک دستگیره درب

در حال حاضر تولید کننده های شناخته شده زیادی در داخل کشور فعالیت می‌کنند. این برند ها برای ساخت دستگیره از متریال های مختلفی استقاده می‌کنند و ممکن است هر کدام دارای محصولات رده اکونومیک(دستگیره آلومینیومی) و لوکس(دستگیره های سربی یا زاماک) باشند برای همین در مقایسه محصولات شرکت های مختلف به جنس و متریال، وزن و همچنین کیفیت آبکاری باید توجه داشت.

  • 3aplus
  • دستگیره ایران
  • دیاکو
  • کاوه صنعت
  • نایس
  • تیک
  • اچ تی ان

موارد اشاره شده در بالا را میتوان به عنوان شناخته شده ترین تولید کننده های داخلی نام برد. برای تهیه محصولات این برند ها می‌توانید به فروشگاه آنلاین دستگیره و یراق آلات بارتو مراجعه کنید.

یک دیدگاه برای “معرفی کامل انواع دستگیره درب”

  1. قفل و دستگیره کالی ترکیه هم کیفیت خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...