جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانم ماریا مرادی معماری سبز و معماری پایدار

معماری سبز یا معماری پایدار

سومین پادکست دکوراسیون داخلی منتشر شد. در این پادکست با خانم ماریا مرادی مصاحبه داشتیم:

اگر پادکست دوم را گوش ندادید به پادکست خانم تاجر بروید.

برای گوش دادن به قسمت اول نیز به پادکست خانم بیات مراجعه کنید.

متن کامل پادکست:

پیام اسمی:
سلام عرض می‌کنم خدمت 
تمام همراهان عزیز مجموعه‌ی گامان تزیین باز هم در خدمت شما هستیم این بار با پادکست سوم در خدمت بانوی هنرمند دیگه‌ای هستیم خانم ماریا مرادی. خیلی خوشحالیم که در خدمتتون هستیم خانم مرادی خوشحال میشیم که یک معرفی از شما بشنویم.

خانم مرادی:
به نام معمار و طراح هستی باعرض سلام
و درود خدمت شما دوستان عزیزم خیلی خوشحالم که امروز در خدمت شما هستم بنده صحبت‌هام رو با معرفی خودم شروع می‌کنم من ماریا مرادی هستم کارشناس ارشد رشته انرژی معماری اگر بخوام در زمینه‌ی کاری خودم رو معرفی کنم سبک کاری من بیشتر به سبک مدرن است و پروژه‌های مختلفی رو در کشور انگلستان و در کشور ایران طراحی کردم و با کمک یک تیم حرفه‌ای و اجرایی بسیاری پروژه‌ها را از صفر تا صد و طراحی تا اجرا در واقع پیش بردیم و همینطور باید خدمتتون عرض کنم که بنده در زمینه‌ی طراحی برای پروژه‌های مختلف مسکونی، اداری، تجاری ویلایی و لنداسکیپ فعالیت می کنم.

پیام اسمی:
خب خیلی ممنونم خانم مرادی باز هم باعث خوشحالی و افتخاره که امروز در خدمتتون هستیم
خب امروز با خانم مرادی می‌خوایم یک مقداری تخصصی‌تر صحبت بکنیم صحبت‌های امروزمون در مورد معماری سبز و معماری پایدار تفاوت‌هاشون وجه اشتراکشون در مورد بهره‌برداری هر کدوم تخریب ساختمون توی هر کدوم صحبت می‌کنن ایشون بریم با هم دیگه صحبت‌های جذاب خانم مرادی رو با تمرکز بالا بشنویم.

خانم مرادی:
معماری سبز و پایدار که کمترین تاثیر رو روی تغییرات آب و هوایی و محیط زیست داشته باشه به موضوع روز دنیا تبدیل
شده. معمولا عبارت سبز و پایدار در حوزه‌ی ساخت و ساز در کنار هم می‌شنویم و شاید تصور کنید که این دو تا اصطلاح رو می‌تونیم به جای هم استفاده کنیم اما واقعیت اینه که معانی اون ها کمی متفاوته و راهکارهای مختلفی رو برای معماری سبز و معماری پایدار در واقع تعریف کردن که در ادامه خدمتتون توضیح خواهم داد که اصلا معماری پایدار چیست معماری سبز چیست.

معماری پایدار به ساخت ساختمانی اشاره می‌کنه که پایدار بودن در هر مرحله از اون رعایت شده باشد از برنامه‌ریزی طراحی و ساخت گرفته تا بهره‌برداری و تخریب. یه ساختمان پایدار بر اساس اصولی که به حفظ محیط زیست و منابع اهمیت میده تا یه محیط راحت، سالم در طولانی مدت برای ساکنان خود فراهم کند بدون اینکه تاثیر منفی بر محیط اطراف خودش داشته باشه. حالا برای بررسی بیشتر این موضوع اجازه بدین که بیایم مراحل ساخت و تخریب یک ساختمون و نگاه کنیم یکی از در واقع مراحلی که باید تو این مرحله دقت کنیم بهشون اینه که برنامه‌ریزی پایدار داشته باشیم یعنی چی یعنی در طول فرایند برنامه‌ ریزی ساختمان پایدار باید از هر گونه تاثیری که به محیط زیست وارد می‌کنه مبرا باشه و به دنبال حفظ محیط اطراف خودش باشه تا حد امکان و موضوع بعدی طراحی پایداره. معماری پایدار ملاحظات طراحی مثل قرار گیری پنجره‌ها، ورود نور طبیعی و تهویه صحیح و طبیعی رو باید در نظر بگیره موضوع بعدی ساخت و ساز پایدار.

فرایند ساخت و ساز باید به دنبال حفظ منابع طبیعی باشه و همینطور محدود کردن مصرف انرژی تا بتونیم در واقع اثرات زیست محیطی رو به حداقل برسونیم مرحله‌ی بعدی بهره‌برداری و نگهداری از ساختمونه. تو این مرحله از معماری پایدار به یه سوالاتی مانند اینکه آیا انرژی و آب رو با صرفه‌جویی استفاده می‌کنیم؟ باید به این سوال مالکان و ساکنان پاسخ بدن و اینکه از انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر منابع به عنوان یک تولیدکننده استفاده کنند و در مرحله‌ی نهایی تخریب ساختمان: این که در پایان چرخه عمر ساختمان خیلی مهمه که ما این مواد و مصالحی که از تخریب ساختمان باقی میمونه به چه روشی دور می‌ریزیم باید یک روش ایمن از نظر زیست‌محیطی انتخاب کنیم برای دور ریختن مواد و مساله ای که از تخریب یک ساختمان در واقع حاصل میشه

خب حالا می‌رسیم به اینکه اصلا معماری سبز چیه؟ تا الان درباره معماری پایدار صحبت کردیم و الان می‌خوایم بگیم که معماری سبز چیه که تفاوت این دو تا رو بیشتر در واقع متوجه بشید. تفاوت اصلی بین معماری پایدار و معماری سبز اینه که ساختمان‌های پایدار با در نظر گرفتن هر سه تا اصل پایداری یعنی ساکنین، محیط زیست و منفعت هر دو ساخته میشن در حالی که معماری سبز فقط بر محیط‌زیست‌ تمرکز دارند. ساختمان سبز ساختمانی که در آن شیوه‌ها و فرایندهای موثر به عنوان گام های اساسی برای پایداری محیط زیست اجرا شود همانطور که قبلا در مرحله‌ی بهره‌برداری نگهداری به اون اشاره کردیم معماری سبز می‌تونه شامل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و اجرای سیستم‌های تهویه مطبوع طبیعی و اینکه در واقع استفاده از یعنی تولید کربن رو کم کنه و طولانی‌مدت حالا با توجه به توضیحاتی که خدمتتون عرض کردم مهمه که مواردی که می‌خوام بگم رو در پروژه‌های معماری مسکونی ویلایی تجاری اداری و… در نظربگیریم اینکه ساختمون شما می‌تونه هم سبز بشه و هم پایدار اما یک ساختمان سبز لزوما با معماری پایدار ساخته نشده و این ساختمان پایدار هم می‌تونه بدون راه حل‌های معماری سبز طراحی بشه و همونطور که اول صحبت‌هامون خدمتتون عرض کردم معماری پایدار و سبز در سال های اخیر به یک ترند اصلی در طراحی پروژه های مسکونی اداری تجاری تبدیل شده و با توجه به بحران جهانی تو زمینه‌ی تغییر آب و هوا معماری سبز و پایدار به عنوان راه‌حلی برای برطرف کردن این نگرانی مطرح شده و الان می‌خوام چندتا اصل رو  خدمتتون عرض کنم که برای ساخت یک ساختمان پایدار و سبز باید در نظر بگیرید.

اولین موضوع اینه که اتلاف انرژی خودتون رو کاهش بدین مثل راهکارهای ساده ای مثل نصب کنتور های هوشمند یا استفاده از لامپ ال ای دی یا نظارت بر مصرف آب و سطح انتشار co2 می تونه تفاوت بزرگی ایجاد کنه یا اینکه سلامت ساختمان و ساکنان خودتون رو در واقع افزایش بدین در واقع با این کار می‌تونین بر کیفیت هوا نظارت داشته باشین تا مطمئن بشید که ساختمان و ساکنان اون ساختمان در سالم‌ترین حالت ممکن دارن کار می‌کنن و زندگی می‌کنند.

موضوع مهم بعدی اینه که اثرات زیست محیطی رو کاهش بدیم چطوری؟ یعنی استفاده از انرژی خورشیدی و یا اینکه سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر می‌تونه کمک زیادی به کاهش نیاز شما به صورت فسیلی کنه مثل زمین‌گرمایی مثل در واقع انرژی آب همه‌ی اینا می‌تونن در واقع به عنوان انرژی تجدیدپذیر به شما کمک کنن تا بتونین مصرف کمتری از سوخت های فسیلی داشته باشین و در نهایت اینکه معماری سبز یا ساختمان سبز و ساختمان پایدار می‌تونه به نفع همه‌ی ما باشه و توصیم اینه که همه‌ی طرح‌ها تا اونجایی که می‌تونن توی طراحی داخلی حالا چه طراحی ویلایی و چه طراحی اداری تجاری نهایت سعی‌شون رو بکنن تا از راهکارهای معماری پایدار و معماری سبز استفاده کنن و می‌تونن با استفاده از متریال ها یعنی متریال هایی استفاده کنند که بتونن هدر رفت انرژی رو کم کنن ویا از راهکارهای سبز مثل دیوار سبز، بام سبز استفاده کنند تا بتونیم کمترین میزان مصرف انرژی رو داشته باشیم و کمترین آلودگی رو از نظر در واقع سهم ساختمونمون توی در واقع محیط زیست داشته باشیم.

پیام اسمی:
خب تشکر می‌کنم از شما خانم مرادی صحبت‌های جذابی
بود استفاده کردیم خیلی کوتاه خلاصه و مفید از معماری سبز معماری پایدار برای ما صحبت شد خانم مرادی ما این سوال روهمیشه از در واقع طراح‌های عزیزی که باهاشون گفتگو می‌کنیم می‌پرسیم اگر شما بخوایید صحبت‌های خودتون رو جمع‌بندی بکنید و حالا یک توصیه‌ای یا نصیحتی یا هر چیزی که شما می‌تونید به یک شخصی که می‌خواد طراحی رو تازه شروع بکنه درواقع داشته باشید چی هست؟

خانم مرادی:
توصیه من به کسانی که علاقه مند به رشته طراحی و معماری هستند و می‌خوان وارد این حوزه بشن اینه که زمانیکه
دانشگاه هستن و دارن درس میخونن به مباحث دانشگاهی اکتفا نکنند و هم زمان با دانشگاه اگر میتونن دوره‌های کارآموزی بگذرونن مطالعات خودشون رو بالا ببرن تا اونجایی که میتونن تو محیط اجرایی قرار بگیرند تا بتونن درواقع اجرا رو از نزدیک لمس کنن متریال‌ها را لمس کنند و اجرا رو لمس کنن تا بتونن در آینده به معمار موفق‌تری تبدیل بشن همینطور خودشون رو با دانش روز دنیا آشنا کنند یکی از مباحثی که در واقع تو دنیا الان مطرحه موضوعی بود که الان داشتیم راجبش صحبت می‌کردیم معماری پایدار و معماری سبز و در نهایت امیدوارم که با انجام دادن این پروسه‌ها به یک معمار موفق و توانمند تبدیل بشوند.

پیام اسمی:
خب صحبت‌های خانم مرادی رو با همدیگه شنیدیم یک پادکست دیگه هم تموم شد پیشنهاد می‌کنم
پادکست های قبلی ما رو هم گوش بدین من براتون لینکهاش رو میذارم و همینطور شبکه‌ی اجتماعی خانم مرادی که بتونید سوالای خودتون رو و موارد خودتون رو از ایشون بپرسید و یا اینکه پروژه‌ها خودتون رو در اختیار ایشون قرار بدین ممنونم از اینکه تا این لحظه با ما همراه بودید.

  • پیام اسمی
  • شهریور 16, 1402
  • 1339 بازدید

۲ دیدگاه برای “معماری سبز یا معماری پایدار”

    • پیام اسمی گفت:

      ممنون از شما خانم جنتی گرامی. لطف دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!