جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دیوار سبز مصنوعی چیست مزایای دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی چیست؟ مزایا و معایب آن

دیوار­های سبز، چندین سال است که آشنای معماران و طراحان داخلی هستند. مزایای دیوار سبز مصنوعی باعث شده که بسیاری برای فضای خود از آن بهره ببرند. این نما را می­شود در بسیاری از مکان­ های عمومی و خصوصی استفاده کرد. این دیوار به ­دلیل مصنوعی ­بودن خود مزیت­ های زیادی نسبت به انواع طبیعی دارد. آنها جلوه زیبایی به محیط می­دهند و نصب آنها راحت است. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر بیشتر بدانید گرین وال یا دیوار سبز مصنوعی چیست.

دیوار سبز مصنوعی چیست؟

در ابتدای مطلب باید به این نکته بپردازیم که گرین وال مصنوعی چیست؟ این یک نوع دیوار است و در نمای داخلی یا خارجی بر سطح عمودی یک بنا نصب می­شود. این دیواره از گیاهان مصنوعی پلی­ اتیلنی ساخته می­شود.

این ماده به همراه موارد دیگری در قالب­ های مختلف قرار می­گیرد و در نهایت به شکل گل، برگ، سبزه و پنل نگه­دارنده ساخته خواهد شد. این گل و گیاه مصنوعی به پنل متصل می­شوند تا از طریق آن، برای اتصال به دیوار، آماده گردند. نصب آسان، یکی از مزایای دیوار سبز است.

 دلیل مرسوم ­شدن چنین دیوار­هایی این است که ما به­ سختی توانایی استفاده از فضای سبز طبیعی را داریم. نگه­داری از چنین فضایی به­ شدت سخت است و می­تواند ساعت­ ها وقت از ما را بگیرد. حمله حیوانات موذی نیز دلیلی دیگر برای استفاده ­نکردن از دیوار­های سبز طبیعی است. این مسائل را در گرین وال مصنوعی ندارید. این بخشی از مزایای دیوار سبز مصنوعی است.

تاریخچه دیوار سبز مصنوعی

از حدود ۵۰ سال پیش که معماری جهان به­ سمت مدرن­ شدن حرکت کرد، چنین فضاهایی با تاکید بر عدم استفاده مستقیم از طبیعت به­ وجود آمد. آمریکا اولین کشوری بود که گرین وال را تولید کرد و پس از آن کشورهای اروپایی مثل هلند، فرانسه، آلمان و انگلستان نیز شروع به تولید آن کردند.

همانند بسیاری از حوزه­ ها، امروز کشور چین بیشترین بازار این بخش را تحت سلطه خود دارد. در ایران هم چنین دیوار­هایی، به­ صورت وارداتی در دسترس مردم بود. اما نهایتا با خریداری و تولید قالب­ های آن، کار ساخت گرین وال ایرانی نیز شروع شد.

مزایای گرین وال مصنوعی

انواع دیوار سبز

برای درک بهتر مزایای دیوار سبز مصنوعی، باید اشاره کنیم که گرین وال­ ها دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه انواع دیوار سبز مصنوعی را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

مدولار

شاید بتوان پراستفاده­ ترین و بهترین دیوار سبز مصنوعی را نوع مدولار دانست. مدولار از جنس استیل گالوانیزه ساخته می­شود و انعطاف ­پذیری بالایی دارد. منعطف ­بودن آن باعث می­شود که بتوانیم شکل  ­های مختلفی در دیوار سبز ایجاد کنیم و راحت­تر آن را با محیط داخلی خود هم­سو نماییم. به  ­دلیل استقامت بالای این سبک از دیوار­ها ،می­توانیم آن را دیوار سبز مستقل هم بنامیم.

گرین وال کابلی

این نوع کمتر برای دیوار­هایی با گیاهان مصنوعی استفاده می­شود و صرفا جنبه زینتی دارد. در این روش گیاهان به دور کابل پیچیده می­شوند و تا بالا بروند. در واقع کابل ­ها تکیه ­گاهی برای گیاه هستند. هنگام بررسی مزایای دیوار سبز مصنوعی، این مدل، کمتر مورد توجه است.

دیوار شبکه­ ای

این روش، برای فضا­های بزرگ مناسب است. زمانی که می­خواهید یک پوشش گسترده و شبکه ­ای از دیوار سبز داشته باشید، از این نوع دیوار استفاده کنید. اما معمولا در فضا­های کوچک نمی­توان از آن بهره برد.

مزایا و معایب دیوار سبز مصنوعی

گرین وال ­ها هم دارای مشکلات و خوبی ­هایی هستند. در اینجا به مزایای گرین وال مصنوعی و معایبش اشاره خواهیم کرد.

مزایای دیوار سبز مصنوعی

در ادامه با ما باشید تا مزایای دیوار سبز مصنوعی را بیشتر بیان کنیم. این دیوار­های قابلیت این را دارند که برای شما محیطی زیبا و دل­نشین بسازند. اصلی­ ترین دلیل استفاده از آنها همین است. آنها می­توانند ضعف بخشی از بنا را جبران کنند.

برای مثال؛ پوششی برای یک دیوار بد شکل باشند. گرین وال­ های مصنوعی نیازی به مراقبت ویژه ندارند و حشره به خود جذب نمی­کنند.  از دیگر مزایای گرین وال مصنوعی، عایق صوت و حرارت بودن آن است. یعنی با استفاده از این پوشش، شما محیطی آرام‌­تر خواهید داشت و دمایش در سطح مطلوبی حفظ می­شود.

آنها به‌راحتی و در همه جا نصب می­شوند. همانند دیوار­های طبیعی حساسیت ندارند و تمیزکردن­شان هم آسان است که از مزایای دیوار سبز مصنوعی محسوب می­شود.

معایب دیوار سبز مصنوعی

در ادامه بررسی مزایا و معایب دیوار سبز، باید به ایرادات آن نیز اشاره کنیم. به عنوان یک مساله باید بگوییم که این دیوار با توجه به طراحی و متریال خاص خود نمی­تواند همانند دیوار طبیعی اکسیژن بسازد. در نتیجه تغییری در تمیزی هوای شما نخواهد گذاشت.

پیشنهاد مطالعه: مرکز فروش دیوار سبز مصنوعی

دیوار­های سبز طبیعی این قابلیت را دارند که دمای محیط شما را به سمت خنکی ببرند. دیوارهای مصنوعی چنین کاری از دست­شان ساخته نیست. دیوار­های طبیعی نسبت به نوع مصنوعی آنها، برای محیط زیست مفید­ترند.

دیوار سبز را در کجا استفاده کنیم؟

این مورد کاملا بسته به دید شما دارد. گرین وال را می­‌توان در مکان­ های عمومی مثل فرودگاه، سینما، رستوران، بیمارستان، دفتر کار و حتی در خانه اجرا کرد. در خانه­ های مسکونی، معمولا از این نوع دیوار در تراس برای زیبا­ترکردن آن استفاده می­شود. در هر جایی که شما نیاز به زیبا­سازی داشته باشید، مزایای دیوار سبز مصنوعی، همراه­تان  خواهد بود.

مزایا و معایب دیوار سبز مصنوعی

اجرا و نصب گرین وال مصنوعی

به ­شکل کلی، پنل این دیوار با پیچ یا میخ در دیوار اصلی چفت می­شود. برخی مواقع، به ­دلیل اینکه دیوار بنای ما از متریال خاصی استفاده کرده، نمی­توانیم آن را سوراخ کنیم. در این صورت چارچوب­ هایی از جنس فلز، چوب و پلاستیک به شما کمک می­کنند. سپس گیاهان به پنل اصلی متصل خواهند شد و با توجه به نوع دیوار، نحوه این اتصال مشخص می­شود.

گیاهانی که نصب می­شوند باید با دیوار هم‌خوانی داشته باشند تا فرم اصلی آن بهم نریزد. بعضی اوقات در نصب آنها خلاقیت­ هایی به ­خرج داده می­شود که ممکن است در برنامه اصلی پیش­بینی نشده باشد اما نتیجه کار را بهتر کند. این قابلیت، از مزایای دیوار سبز مصنوعی است.

سیکاس، برگ بیدی، شمشاد، پتوس، لیندا، نارون ژاپنی و پرتقالی از بهترین گیاهان برای استفاده در گرین وال مصنوعی هستند.

دیوار سبز برای ما چقدر هزینه خواهد داشت؟

عوامل زیادی بر قیمت نهایی کار تاثیر خواهند گذاشت. نوع قالبی که برای دیوار شما به­ کار رفته، گیاهانی که سفارش داده ­اید بسته به میزان ظرافت­شان در دیوار، میزان پوشش، میزان استحکام و جنس دیوار و… از عوامل مهم و تاثیر­گذار در قیمت گرین وال هستند.

همچنین، ممکن است که محل نصب شما توانایی نصب یک دیوار سبز مصنوعی را نداشته باشد. در چنین شرایطی باید محیط را برای نصب آماده کرد که خود هزینه دیگری را می­طلبد. در کل بهتر است که قبل از سفارش، با کارشناسان گامان تزیین جاوید، درباره نوع پروژه خود و هزینه­ های احتمالی صحبت کنید.

جمع ­بندی

در این مقاله از چیستی، نصب، هزینه و مزایای دیوار سبز مصنوعی صحبت کردیم. دیوار­های مصنوعی نسبت به انواع طبیعی دارای مزیت­ های زیادی هستند. نگه­داری زیادی نمی­‌خواهند و به‌­راحتی تمیز می­شوند. حشرات موذی را جذب نمی­‌کنند و موجب آزار شما نخواهند شد.

نصب این دیوار­ها ساده است و در بسیاری موارد، پنل آنها با پیچ یا در نهایت میخ به دیوار اصلی متصل می­شود. برای اینکه محیطی زیباتر داشته باشید، استفاده از آنها را از یاد نبرید.

۲ دیدگاه برای “دیوار سبز مصنوعی چیست؟ مزایا و معایب آن”

    • پیام اسمی گفت:

      نظر لطفتون هست خانم کشاورز عزیز ممنون که همراه ما هستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!