جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آموزش کاشت چمن مصنوعی

آموزش نحوه کاشت چمن مصنوعی

کاشت و نصب چمن مصنوعی دارای چندین مرحله است که چندان دشوار نمی‌باشد. اما یک سری نکات ویژه وجود دارند که هنگام انجام کار باید به آن‌ها دقت کنید تا بتوانید چمن مصنوعی را به بهترین شکل روی سطح مورد نظرتان نصب کنید. در این مقاله شما را با انواع زیرسازی و نحوه کاشت چمن مصنوعی آشنا خواهیم کرد.

اگر می‌خواهید این کار را برای زمین ورزشی انجام دهید، توصیه می‌شود آن را به افراد متخصص واگذار کنید. آموزش کاشت چمن مصنوعی در دو مرحله انجام می‌شود که اولین و مهم‌ترین آن، مرحله زیرسازی است (این مرحله تقسیم به چند دسته می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد). مرحله دوم نیز نصب و اجرای چمن مصنوعی است. 

زیرسازی در آموزش کاشت چمن مصنوعی

مهم‌ترین مرحله در کاشت چمن بر روی تمامی سطوح، زیرسازی آن‌ها می‌باشد. زیرسازی تخصصی باعث می‌شود اجرا و نصب چمن مصنوعی آسان‌تر شود و طول عمر آن افزایش یابد. بنابراین سعی کنید در شروع کار دقت خود را چند برابر بالا ببرید و زیرسازی مناسبی برای نحوه کاشت چمن مصنوعی انجام دهید تا مجبور به دوباره‌کاری و پرداخت هزینه‌های گزاف نشوید و سریع‌تر به هدف خود دست پیدا کنید. زیرسازی و آموزش کاشت چمن مصنوعی با توجه به جنس و سطح زمین، دارای ویژگی‌های متفاوتی می‌باشد که عبارتند از:

زیرسازی زمین نرم برای کاشت چمن مصنوعی

زیرسازی بر روی زمین‌هایی مانند باغچه‌ها که بافت نرم دارند، به روش زیر انجام می‌شود:

  • برای بهبود و افزایش بازده بهتر است تمام گیاهانی که روی زمین نرم هستند را به طور کامل با استفاده از تجهیزات مناسب از بین ببرید. از بین بردن گیاهان به وسیله کندن یا سوزاندن، به بهبود آموزش کاشت چمن مصنوعی کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین در این مرحله هر شیء فیزیکی را از میان بردارید.
  • سپس، زمین را به خوبی بکوبید تا سطح تمامی قسمت‌های مورد نظر مسطح و صاف گردد.
  • با استفاده از ماسه‌های ریز، دوباره زمین را بکوبید و مقداری آبکشی نیز انجام دهید تا سطح زمین سفت شود.
  • در نهایت ژئونت کامپوزیت را روی زمینی که آماده کرده‌اید پهن کنید.

نحوه کاشت چمن مصنوعی

آموزش کاشت چمن مصنوعی با زیرسازی زمین سخت

مهم‌ترین زمینی که می‌توان روی آن کاشت چمن مصنوعی را انجام داد، زمین سخت است. به همین دلیل در روش بالا، زمین نفوذپذیر و نرم را با شن و ماسه و آبکشی به سطحی سخت تبدیل کردیم. اگر سطح مورد نظر شما از موزاییک، سنگ، بتن و … ساخته شده باشد، برای آموزش کاشت چمن مصنوعی به هیچ گونه زیرسازی نیاز نخواهید داشت؛ زیرا سطح آن به خودی خود سفت است. اما این نکته حائز اهمیت است که اگر قصد دارید از نظر زاویه‌دار یا شیب‌دار کردن سطح، تغییراتی ایجاد کنید، به زیرسازی نیاز خواهید داشت. برای چسباندن چمن مصنوعی به این گونه سطوح می‌توانید از قیر یا ایزوگام استفاده کنید.

ساخت سطح سخت در زمین‌های نرم برای زیرسازی چمن مصنوعی

برای اینکه زمین‌های نرم را به سطحی سخت تبدیل نموده و آموزش کاشت چمن مصنوعی را انجام دهید، باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  • همانطور که در روش اول گفته شد، تمامی گیاهانی که روی زمین نرم روییده‌اند را از بین ببرید.
  • سطح خاک را به طور کامل با استفاده از غلتک صاف و هموار کنید.
  • برای افزایش سختی زمین، از دو لایه خاک رس و ماسه استفاده کنید و برای هر کدام عملیات کوبیدن را انجام دهید.
  • در نهایت برای ایجاد سطح سخت، از سیمان و بتن استفاده کنید. برای این مرحله کافیست سیمان را آماده کرده و روی سطح مورد نظر بریزید.

بیشتر بخوانید: ساخت چمن مصنوعی در خانه

آموزش کاشت چمن مصنوعی و نصب آن

پس از انجام زیرسازی و آماده کردن زمین، ابتدا چمن مصنوعی که خریداری کرده‌اید را روی زمین پهن کنید. سعی کنید قواره را در یک جهت پهن کرده و تمامی لبه‌ها را میزان‌سازی نمایید.

آموزش و نحوه کاشت چمن مصنوعی

بعد از پهن کردن چمن، آن را مطابق طراحی خود برش دهید. برای این کار ابتدا نوارهای مشکلی رنگ موجود در کناره‌های چمن را برش داده و بخش‌هایی که اضافی هستند را از چمن جدا کنید. در این مرحله از آموزش کاشت چمن مصنوعی نیازی نیست که برشکاری دقیق انجام شود؛ تنها کافیست آن را به قالبی که مد نظر داشتید درآورید. میزان سازی اصلی بعد از چسب زدن انجام خواهد شد.

نحوه چسب زدن چمن مصنوعی

در آموزش کاشت چمن مصنوعی باید چسب زدن کاملا درست انجام شود زیرا بعد از چسباندن، دیگر نمی‌توان چمن را از زمین جدا کرد. چمن را پشت و رو کنید و حدود نصف قواره را با استفاده از قلموی مناسب آغشته به چسب کنید. برای اینکه چمن بهتر بچسبد، بهتر است ۱۵ دقیقه روی لایه زیرین بماند. سپس مجددا آن را پشت و رو کنید و به تمامی نقاط فشار وارد نمایید تا به خوبی بچسبد. بعد از چسباندن،‌ لبه‌های اضافی کار را برش بزنید.

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش کاشت چمن مصنوعی پرداختیم. اجرای چمن مصنوعی کار دشواری نیست اما باید با دقت بالا انجام شود تا هزینه‌ای که صرف آن کرده‌اید هدر نرود. پیشنهاد می کنم یک سر به مطلب راهنمای خرید چمن مصنوعی بزنید تا با نحوه خرید آن آشنا شوید.

۲ دیدگاه برای “آموزش نحوه کاشت چمن مصنوعی”

  1. صبا پناهی گفت:

    وقتتون بخیر. آیا برای زمین ورزشی نیاز به تخصص خاصی برای کاشت چمن مصنوعی وجود دارد؟

    • پیام اسمی گفت:

      بله قاعدتا هر کاری نیاز به تخصص خودش رو داره و برای این کار کاشت چمن هم باید از متخصص کمک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!