خانه دوبلکس

6 نکته ضروری برای دکوراسیون و طراحی داخلی خانه دوبلکس

با طراحی خانه به شکل دوبلکس می‌توان از حداقل فضا حداکثر استفاده را برد. خانه‌های دوبلکس امروزه جز پرطرفدارترین انواع خانه‌ها به شمار می‌روند و طراحی به این سبک جزو اولین گزینه‌ها برای ساخت خانه‌های ویلایی است. طراحی به شیوه دوبلکس و کمکی به مدیریت فضا می‌کند به حدی است که امروزه در طراحی آپارتمان‌ها نیز از این سبک ایده گرفته می‌شود. ساخت و طراحی خانه دوبلکس مانند دیگر انواع و سبک‌های طراحی ساختمان، قواعدی دارد که در این مطلب به صحبت در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

اهداف ساخت خانه‌ های دوبلکس

مهم‌ترین هدف از ساخت خانه‌ها به شیوه دوبلکس ایجاد فضایی بیشتر در زمینی با متراژ مشخص است. طراحی و معماری خاص خانه‌های دوبلکس به خصوص برای افرادی که به دنبال واحد مستقل نیستند و صرفا فضای بیشتر مد نظر آن‌ها است، کاربرد زیادی دارد. از طرفی ساخت و ساز به شیوه دوبلکس را می‌توان از جنبه اقتصادی هم بررسی کرد. خانه‌های دوبلکس را می‌توان برای اجاره دادن هم استفاده کرد و امکان زندگی همزمان دو خانواده در آن‌ها وجود دارد. ساخت و ساز به شیوه دوبلکس برای ساختمان‌هایی که کاربرد غیرمسکونی دارند هم مناسب است و امکان اختصاصی کردن هر بخش و طبقه به راحتی وجود دارد.

ویژگیهای خانه دوبلکس

ویژگیهای خانه دوبلکس

خانه‌های دوبلکس نوعی از ساختمان‌ها هستند که در اصل دارای یک سقف هستند اما فضای داخلی آن‌ها دو طبقه است. در این سبک خانه‌ها معمولا یک طبقه به نشیمن و پذیرایی و طبقه دیگر به خواب‌ها، سرویس و آشپزخانه اختصاص دارد. ارتباط میان طبقات در خانه‌های دوبلکس، بسته به نوع و سبک طراحی آن‌ها از طریق پله‌های داخل ساختمان انجام شده یا پله‌هایی بیرون از ساختمان طبقات را به هم متصل می‌کنند. تفاوت خانه دوبلکس و دو طبقه در ارتباط میان طبقات در خانه‌های دوبلکس است.

در خانه‌های دو طبقه، هر واحد دارای سقفی مشخص است و طبقات اختصاصی هستند. در ساختمان‌های دوبلکس اما سقف اصلی طبقات مشترک بوده و در مواردی ممکن است هر طبقه دارای امکانات مجزا و مستقل باشد. خانه‌های دوبلکس همچنین ویژگی‌های دیگری هم دارند که عبارتند از:

۱. دیوارهای بلند

یکی از ویژگی‌های مهم خانه دوبلکس، دیوارهای بلند آن است. دیوارهای اصلی دو طبقه یا دو واحد خانه دوبلکس در امتداد هم هستند و ارتفاع آ‌ن‌ها نسبت به دیوارها در خانه‌های دو طبقه بیشتر است. این موضوع به دلیل مشترک بودن سقف اصلی است.

۲. استفاده از سقف بلند در خانه دوبلکس

در خانه‌های دوبلکس از سقفی بلند استفاده می‌شود و علت آن مشترک بودن سقف اصلی میان دو طبقه یا دو واحد است. ارتفاع استاندارد سقف در هر طبقه خانه‌های دوبلکس 320 سانتی‌متر است که با سقف‌های کاذب به 350 سانتی‌متر هم می‌رسد، در نتیجه سقف اصلی در این خانه‌ها چیزی حدود 7 متر ارتفاع دارد.

۳. راه پله در خانه

خانه‌های دوبلکس معمولا دارای یک راه پله در خانه هستند که دو طبقه را به هم متصل کرده و امکان رفت و آمد داخل خانه را فراهم می‌کند. راه پله در خانه‌های دوبلکس علاوه بر ایجاد ارتباط در فضا، برای زیبایی داخلی آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

نکات طراحی خانه های دوبلکس

نکات مهم در طراحی داخلی خانه های دوبلکس

طراحی و دیزاین داخلی خانه‌های دوبلکس به دلیل سبک خاص طراحی این خانه‌ها به شکل‌های مختلفی قابل انجام است. امروزه بیشتر ویلاهای لوکس به سبک دوبلکس طراحی می‌شوند تا علاوه بر کاربردی بودن فضا، طراحی داخلی شکیل‌تر و جذاب‌تر باشد. برای طراحی داخلی خانه‌های دوبلکس تنها باید به چند نکته توجه کرد که عبارتند از:

۱. راه پله مناسب فضای بزرگ

انتخاب راه پله در خانه‌های دوبلکس اهمیت زیادی دارد. انواع مختلف راه پله گرد، مرحله‌ای، مارپیچ، قابل تنظیم و… را می‌توان متناسب با فضا در خانه‌های دوبلکس استفاده کرد. در انتخاب نوع راه پله باید به مسیر و محل  نصب، فضای دسترسی، طراحی مکانیزم حرکت و… توجه کرد. برای فضاهای بزرگ انواع راه پله با هر متریال و سبک طراحی قابل اجرا است.

راه پله در خانه دوبلکس با فضای بزرگ را می‌توان هم از نوع دکوراتیو و هم از نوع کاربردی مانند راه پله‌های دارای کمد طراحی کرد. نکته مهم در طراحی راه پله‌ها در خانه‌های دوبلکس انتخاب بهترین کفپوش راه پله است. انواع سرامیک، چوب و پارکت برای کفپوش راه پله‌ها قابل استفاده است. همچنین می‌توان با نصب موکت روی پله، رفت و آمد را ساده‌تر کرد.

۲. راه پله مناسب فضای کوچک

راه پله در فضای کوچک باید از نوع کاربردی باشد. راه پله‌های مستقیم یا کنار دیواری که امکان استفاده از فضای زیر آن‌ها وجود داشته باشد، برای خانه‌های دوبلکس کوچک بسیار مناسب هستند. فضای زیر راه پله‌های کنار دیواری را می‌توان به کمد، کتابخانه و… اختصاص داد.

۳. ایجاد تمایز در فضا ها با استفاده از رنگ ها

در طراحی خانه‌های دوبلکس باید به استفاده از رنگ‌های متضاد برای تفکیک بخش‌ها نیز توجه کرد. برای مثال می‌توان بخش نشیمن را با رنگ متفاوت مبلمان و فرش‌ها از پذیرایی جدا کرد. به این شکل می‌توان نظم  داخلی خانه را بیشتر کرد و کاربرد هر بخش نیز مشخص می‌شود.

۴. اجرای کفپوش متناسب با فضا در خانه دوبلکس

انتخاب بهترین رنگ کفپوش برای خانه‌ های دوبلکس نیز اهمیت زیادی دارد و باید با دقت و توجه انجام شود. انواع کف پوش مانند پارکت، لمینت، کفپوش پی وی سی و… را می‌توان در خانه‌های دوبلکس استفاده کرد. انتخاب کفپوش باید با در نظر گرفتن سبک کلی طراحی داخلی انجام شود. برای مثل در سبک کلاسیک کفپوش چوبی یا پارکت گزینه‌ای مناسب‌تر است و در سبک مدرن باید از کفپوش سرامیک استفاده کرد.

اجرای کفپوش متناسب با فضا در خانه دوبلکس

۵. استفاده از اکسسوری‌ های مناسب

استفاده از دیوار سبز مصنوعی و آینه برای دیوارها و به طور کل اکسسوری هم در خانه‌های دوبلکس اهمیت دارد. اکسسوری خانه دوبلکس را می‌توان در بخش‌هایی که طبقات را از هم مجزا می‌کنند مانند مسیر راه پله‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان هر طبقه را به سبکی خاص تزئین کرد. آینه‌ها برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه‌های دوبلکس بهترین انتخاب هستند و دیوار سبز به خصوص در خانه‌هایی که پنجره زیادی ندارند، باعث طراوت فضای داخلی می‌شود.

۶. دیزاین زیر راه پله ها در خانه دوبلکس

در خانه‌های دوبلکس، دیزاین فضای زیر راه پله‌ها هم اهمیت زیادی دارد. به خصوص اگر این فضا کنار دیوار باشد، می‌توان با انواع کشو، کمد و کابینت آن را به بخشی کاربردی مانند جاکفشی، کمد لباس و… تبدیل کرد.

سخن پایانی

طراحی و ساخت خانه‌های دوبلکس به منظور استفاده حداکثری از فضا، این روزها محبوبیت زیادی دارد. امروزه بیشتر خانه‌های ویلایی به این سبک طراحی می‌شوند. به عنوان یکی از بهترین سبک‌های ساخت، طراحی خانه‌های دوبلکس قواعدی دارد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره شد. آیا تجربه اقامت در خانه‌های دوبلکس را داشته‌اید؟ نظر شما در مورد این سبک طراحی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...