۹ الگوی نصب کفپوش چوبی

الگوی نصب کفپوش چوبی | 9 روش پرطرفدار چیدمان پارکت چوبی

پارکت‌های چوبی صفحات نازک و مسطحی هستند که برای پوشاندن کف ساختمان‌های مسکونی، اداری تجاری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیبایی و ظرافت بی‌انتها و بدون حد‌ومرزی که کفپوش‌های چوبی دارند، سبب گردیده اکثر افراد تمایل به  اجرا و استفاده از آنها داشته باشند. به همین جهت امروزه طرح‌های بسیار زیبایی که تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن بوده، در اجرای کفپوش‌های چوبی به وجود آمده و زیبایی آنها را دوچندان کرده است. بنابراین برای انتخاب الگوی مناسب، شناخت روش‌های نصب و اجرای کف‌پوش‌ها ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس با ما همراه باشید تا شما را با انواع الگوی نصب کفپوش چوبی آشنا کنیم.

 نصب پارکت چوبی با الگوی مستقیم

1.    نصب پارکت چوبی با الگوی مستقیم

یکی از اولین و متداول‌ترین الگوهای نصب پارکت، انتخاب روش مستقیم است.  برای نصب کف‌پوش‌ها در این روش نصاب، تخته‌های را در کنار همدیگر به صورت مرتب قرار داده و از دیوار تا دیوار، نصب می‌کند. از مزیت‌های به کارگیری این الگو، امکان اجرا در متراژهای کم است.

در این حالت با قرار دادن پارکت‌ها به موازات طولانی‌ترین دیوار، می‌توان فضا را بزرگتر به نمایش درآورد. این طراحی به دلیل سادگی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و با تمامی سبک‌های  مدرن، سنتی، کلاسیک و غیره هماهنگی دارد.

2.    الگوی مورب یا اریب نصب پارکت

الگوی مورب کاملا شبیه به الگوی مستقیم بوده ولی به جای اینکه پارکت‌ها از دیوار تا به دیوار بعدی چیده شوند، از گوشه تا گوشه بعدی دیوار اجرا خواهند شد. بنابراین برای نصب پارکت‌ها باید نصاب آن مهارت بسیار زیادی نسبت به کنار هم قرار دادن پارکت‌ها داشته باشد. به این ترتیب می‌تواند آنها را تمیز و مرتب اجرا کند. البته باد بدانید در صورت چیدمان صحیح پارکت‌ها به این روش، اتاق مورد نظر پهن‌تر و بلندتر نشان داده می‌شود.

3.    الگوی تصادفی نصب کفپوش چوبی

الگوی تصادفی یکی از روش‌های بسیار جذاب برای کنار هم قرار دادن پارکت‌های چوبی به حساب می‌آید. برای اجرای این الگو از پارکت‌هایی با طول‌های متفاوت استفاده می‌کنند و با الگوی ثابت آنها را در کنار هم قرار می‌دهند. بنابراین می‌توان از الگوهای مستقیم و اریب برای این‌کار استفاده کرد.

باید بدانید یکی از معمول‌ترین روش‌هایی که در اجرای این الگو به کار می‌رود، نصب پارکت‌ها به موازات طولانی‌ترین دیوار یا در کنار منبع اصلی نور طبیعی اتاق است. همچنین برای جذابیت بیشتر این سبک از الگوی نصب کفپوش چوبی، می‌توان از رنگ‌ها و بافت‌های مختلف تخته‌های چوبی استفاده کرد و آنها را در کنار یکدیگر قرار داد.

الگوی جناقی؛ الگوی نصب کفپوش چوبی

4.     الگوی جناقی؛ الگوی نصب کفپوش چوبی

الگوی جناقی قدمت بسیار زیادی دارد و اجرای آن به دوران باستان باز می‌گردد. برای نصب پارکت‌ها در این الگو معمولا آنها را به صورت موازی یا مورب در موازات دیوارها نصب می‌کنند. البته در این سبک برای به نمایش گذاشتن طرح‌های مختلف، باید پارکت‌ها را در خلاف جهت یکدیگر طوری قرار داد که مانع حرکت همدیگر شوند. شایان ذکر است که این الگو بیشتر برای مکان‌های با وسعت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای محل‌های کوچک مناسب نخواهد بود.

5.    الگوی شورون یا زیگزاگی؛ الگوی نصب کفپوش چوبی

اجرای پارکت‌ها با الگوی زیگزاگی به شکلی زیبا و منحصر‌به‌فرد انجام می‌شود. معمولا برای جلوه بیشتر در این الگو، پارکت‌‌ها را به صورت زاویه‌‌دار برش داده و نوک آن‌ها را تیز می‌کنند. علاوه بر آن در انجام طرح زیگزاگی، پارکت‌ها را به صورت مورب یا موازی در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. در واقع مراحل اجرای الگوی شورون در مقایسه با الگوهای دیگر دشوار تر بوده و نیاز به تخصص و مهارت بالای نصاب دارد.

6.    الگوی آجری؛ الگوی نصب کفپوش چوبی

الگوی آجری همانطور که از نام آن مشخص است، به شیوه آجرکاری‌های سنتی اجرا می‌شود. البته این الگو بیشتر در قسمتی از فضا برای ایجاد تضاد اجرا می‌گردد. در این حالت می‌تواند به عنوان یک قطعه هنری به شکل برجسته به چشم آید. تطبیق پذیری بسیار بالای این الگو با تمامی سبک‌های مدرن، سنتی، کلاسیک و غیره آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روش‌های نصب پارکت چوبی کرده است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که نصب پارکت‌ها به این روش، نیازی به تخصص و مهارت بالایی ندارد. بلکه به راحتی توسط تمامی افراد می‌تواند اجرا شود. بنابراین انعطاف‌پذیری بالایی برای الگوی نصب کفپوش چوبی به ویژه الگوهای نصب پارکت لمینت دارد.

7.    الگوی لوکس و شخصی سازی شده

الگوهای تکراری که برای نصب پارکت ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بین مردم مشهور و متداول هستند. به همین دلیل گاهی برخی از افراد برای جذابیت بیشتر محیط و ایجاد طرحی خاص، تمایل دارند برای آنها الگوی جدی که ترکیبی از روش‌های قبلی است طراحی شود.

بنابراین این‌کار توسط تیم اجرای برای آنها انجام شده و الگویی مطبق با نظر آن در محیط اجرا می‌گردد. لازم به ذکر است که با انتخاب روش‌های تکرار شونده می‌توان این الگو را به شیوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد به اجرا درآورد.

8.    شطرنجی یکی از الگوهای نصب پارکت چوبی

الگوی شطرنجی شباهت زیادی به روش آجری دارد و در آن بیشتر تمرکز، بر برجسته‌تر کردن قسمتی از کفپوش‌های اجرایی است. از مزایای استفاده از چنین الگویی، امکان نصب آن در تمامی محیط‌ها مسکونی، اداری و تجاری محسوب می‌شود. علاوه بر آن سرعت بالای اجرا، امکان برجسته نمودن طرح هنگام تلفیق با الگوهای دیگر، هماهنگی با تمامی سبک‌های دکوراسیون، سادگی و زیبایی از جمله مزایای این روش به شمار می‌آیند.

شطرنجی یکی از الگوهای نصب پارکت چوبی

9.    الگوی حصیری سبدی؛ الگوی نصب کفپوش چوبی

برای نصب الگوهای حصیری باید پارکت‌ها را به صورت موازی یا مورب نسبت به دیوارها قرارداد. این سبک طراحی برای تمامی مکان‌ها با وسعت‌های متفاوت قابل اجرا خواهد بود. اما بهتر است برای جلوه بیشتر، رنگ‌های متضاد مثل رنگ‌های تیره به طرح مورد نظر اضافه شود تا الگویی در نظر گرفته شده برجسته‌تر به نظر آید. همچنین باید بدانید که برای اجرای این سبک، معمولاً از چوب درخت بلوط یا افرا استفاده می‌کنند.

روش‌های نصب پارکت‌های چوبی

برای در کنار هم قرار دادن کفپوش‌های چوبی معمولاً روش نصب قفلی یا نصب چسبی را انتخاب می‌کنند. باید بدانید در روش نصب قفلی که برای الگوی نصب کفپوش چوبی به کار می‌رود، قطعات پارکت به یکدیگر قفل شده و نیاز به چسب زدن ندارند.

بنابراین این شیوه متداول‌تر از روش چسبی است. در مقابل در شیوه چسبی، قطعات پارک به کمک چسب‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده، سر جای خود قرار می‌گیرند. البته روش چسبی از پایداری و مقاومت بیشتری برخوردار بوده و معمولا در مناطقی که رطوبت بالایی دارد از آن استفاده می‌کنند.

نحوه نصب کفپوش چوبی

برای نصب پارکت‌ها در ابتدا باید از صاف و یک‌دست بودن زیرساخت سطح مورد نظر مطمئن شوید. بعد از آن باید سطح را با فوم مخصوص پوشانده تا محافظ و عایق مناسبی برای پارکت‌ها ایجاد شود. سپس مقداری چسب پارکت را روی سطح مورد نظر ریخته تا قطعات پارکت به خوبی چسبانده شوند.

در این مرحله باید کف‌پوش‌ها را با نظم و دقت، مطابق با الگوی مشخص شده کنار یکدیگر گذاشته، به‌طوری که هیچ درزی بین آنها باقی نماند. توجه کنید که در صورت صاف نبودن سطح پارکت‌ها پس از نصب، باید با استفاده از سنباده آن‌ها را یک‌دست نمایید. البته لازم به ذکر است که در صورت انتخاب روش نصب قفلی، دیگر نیاز به استفاده از چسب نبوده و پس از عایق‌کاری به کمک ابزار مشخص، باید کفپوش‌ها را در جای خود محکم کنید.

نکات مهم نصب پارکت‌های چوبی

برای اینکه بتوانید نصب پارکت چوبی را به درستی انجام دهید باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • استفاده از الگوهای طنابی تناوبی برای استحکام بیشتر پارکت‌ها در هنگام نصب به روش قفلی
  • رعایت فاصله ۱۰ میلی‌متری پارکت‌ها با دیوار در هنگام نصب برای تغییرات در نظر گرفته شده
  • قرار دادن پارکت‌ها در محیط نصب،  ۴۸ ساعت پیش از نصب پاکت آنها، برای سازگاری با شرایط آب‌وهوایی محیط
  • اطمینان از صاف بودن سطح و سالم بودن آن برای اجرای روی کفپوش‌‌های قدیمی در الگوی نصب کفپوش چوبی
  • بررسی میزان دمای هوا و رطوبت موجود در فضا
  • بررسی عدم وجود حشرات موذی در محیط
  • اندازه‌گیری دقیق طول و عرض اتاق و تعیین مساحت صحیح فضا
  • انتخاب طرح و رنگ، متناسب با سبک دکوراسیون
  • استفاده از روکش‌های محافظتی پس اجرای کفپوش‌ها

سخن پایانی

امروزه پارکت‌های چوبی به عنوان متفاوت‌ترین روش‌ اجرایی پوشش دادن کف ساختمان‌ها شناخته می‌شوند. بنابراین آشنایی با روش‌های مختلف چیدمان آنها در کنار یکدیگر، برای انتخاب بهترین گزینه متناسب با دکوراسیون محیط، از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع با انتخاب الگویی مناسب، رعایت اصول و نکات مهم اجرای پارکت‌ها می‌توانید، محیط بسیار زیبا و فضای دل‌انگیزی را برای خود به وجود آورید.

  • محدثه شریفی
  • 6 خرداد 1403
  • 150 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...