جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
Picture3

بررسی کیفیت آجر سنگاج اصفهان

آجر یکی از قدیمی‌ترین، پرکاربردترین و مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که کیفیت ساخت آن برای افراد فعال در صنعت ساختمان‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا استفاده از آجرهای بی‌کیفیت مقاومت سایشی و فشاری ساخت و ساز‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. آجر اصفهان به عنوان برترین و باکیفیت‌ترین نوع آجر ایران شناخته می‌شود و در سطح کشور طرفداران زیادی دارد. انواع مختلف این محصول به کشورهایی مانند عراق، روسیه، سوریه و قطر نیز صادر می‌شود.

فهرست مطالب

    قیمت آجر معمولی اصفهان نسبت به کیفیت بالای آن بسیار مناسب‌تر از آجرهای دیگر است.‌‌ مرغوبیت خاک اصفهان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در کیفیت آجرهای تولید شده در این استان به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه بررسی کیفیت آجر سنگاج اصفهان و عوامل موثر در قیمت آجر صحبت کنیم و به معرفی شرکت سنگاج تامین‌کننده آجر اصفهان بپردازیم.

     

     

    چرا آجر اصفهان پرطرفدارترین نوع آجر در ایران است؟

    همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، آجر اصفهان باکیفیت‌ترین آجر ایران محسوب می‌شود و دلیل اصلی کیفیت بالای آن مرغوبیت خاک شهر اصفهان است.‌ یکی دیگر از دلایل پرطرفدار بودن انواع مختلف این محصول ارزان بودن قیمت آجر اصفهان نسبت به آجر سایر شهرها از جمله آجر تهران است. آجر تهران به نوعی تنها رقیب آجر اصفهان به شمار می‌رود و در ساخت آن از به‌روز‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا و پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌شود؛ اما چیزی که باعث برتری آجر اصفهان نسبت به آجر تهران شده، خاک باکیفیت و مرغوب شهر اصفهان است.

    اصفهان از سال‌ها پیش در زمینه تولید انواع مصالح ساختمانی به ویژه آجر پیشرو‌تر از سایر نقاط کشور است و به عنوان قطب اصلی صنایع تولید آجر ایران نیاز بسیاری از پروژه‌های ساختمان‌سازی را تامین می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آجر اصفهان می‌توان به مواردی مانند برخورداری از بافت منظم، خوب پخته شدن آجرها، تولید آجرهای یک اندازه و یک شکل، درصد جذب آب پایین، یکدست بودن رنگ آجرها و ساخته شدن آجرها با سایز استاندارد اشاره کرد.

     

     

    مجریان پروژه‌های ساختمان‌سازی برای بررسی کیفیت آجر اصفهان از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

    روش‌هایی که برای بررسی کیفیت آجر اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر است.

     

     

    اندازه‌گیری مقاومت فشاری آجر در آزمایشگاه

    در این روش پنج نمونه از قالب‌های آجر برای اندازه‌گیری میزان مقاومت آجر اصفهان در مقابل شکنندگی انتخاب می‌شود. سپس هر یک از آجرها با قرار گرفتن زیر دستگاه Crushing Machine تحت فشار قرار می‌گیرند تا بشکنند. حداکثر فشاری که باعث ایجاد ترک در آجرها شود، توسط این دستگاه به ثبت می‌رسد. مقاومت فشاری آجر عددی است که پس از پایان اندازه‌گیری میزان مقاومت فشاری آجرها، از میانگین اعداد به دست می‌آید. این روش در تعیین قیمت آجر لفتون نیز کاربرد دارد.

     

     

    اندازه‌گیری درصد میزان جذب آب آجر

    یکی دیگر از روش‌های بررسی کیفیت آجر اصفهان اندازه‌گیری میزان جذب آب در این نوع مصالح ساختمانی است. در این روش وزن یک آجر خشک اندازه‌گیری و ثبت می‌شود. سپس همان آجر یک شبانه‌روز در داخل آب قرار می‌گیرد و مجددا با خروج از آب وزن آجر خیس اندازه‌گیری می‌شود و به ثبت می‌رسد. حالا باید وزن آجر خیس از وزن آجر خشک کم شود. عدد به دست آمده درصد میزان جذب آب آجر را نشان می‌دهد. هر چقدر عدد به دست آمده کمتر باشد، کیفیت آجر بیشتر است؛ در واقع قیمت آجرهایی که جذب آب کمتری دارند، گران‌تر محاسبه می‌شود. به طور کلی آجرهای مرغوب و باکیفیت درصد جذب آب کمتری دارند.

     

     

    تشخیص وجود مواد قلیایی در آجر با آزمایش شوره زنی

    در این روش آجرها به مدت یک شبانه‌روز در داخل آب قرار می‌گیرند و پس از خروج از آب خشک می‌شوند‌. مشاهده لایه سفید یا خاکستری روی آجر نشان‌دهنده مواد قلیایی موجود در آن است‌‌؛ به این آزمایش شوره‌‌زنی گفته می‌شود.‌ شوره‌زنی در آجر لفتون قرمز نسبت به سایر آجرها کمتر اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل قیمت آجر قرمز لفتون گران‌تر است.

     

     

    رها کردن آجرها با فاصله یک متری از زمین

    یکی دیگر از روش‌هایی که برای بررسی کیفیت بالای آجرهای اصفهان کاربرد دارد، آزمایش ضربه است. در این روش آجرها با فاصله یک متری از زمین رها می‌شوند. آجرهای باکیفیت به هیچ وجه نمی‌شکنند و مقاومت بالایی دارند‌؛ به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در پروژه‌های ساخت و ساز هستند. شکستن آجر با رها شدن از فاصله یک متری از سطح زمین نشان‌دهنده کیفیت پایین آجر است.

     

     

    انتخاب رندوم بیست قالب آجر برای بررسی تفاوت‌ها

    در این روش از بین تعداد زیادی از آجرها، بیست آجر انتخاب شده و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا ویژگی‌هایی مانند رنگ و سایز آن‌ها با آجر استاندارد مقایسه شود. آجرهای با کیفیت اصفهان استاندارد هستند و کیفیت بالایی دارند.

     

     

    شکستن آجرها برای بررسی ساختار آن‌ها

    آجرهای اصفهان ساختار بسیار مستحکمی دارند. اگر چند نمونه از آجرها را بشکنید، هیچ نوع ترک یا حفره‌ای در داخل آن‌ها مشاهده نخواهید کرد. هر چه میزان ترک در تیغه‌های جداکننده آجر سفال کمتر باشد، قیمت آجر سفال افزایش می‌یابد.

     

     

    بررسی صدا و میزان سختی آجر

    اگر دو عدد آجر اصفهان را به هم بکوبید، آجرها نمی‌شکنند و صدایی شبیه به صدای فلز ایجاد می‌کنند. برای بررسی میزان سختی آجر نیز باید سطح آن را با استفاده از یک جسم بسیار سخت خراش دهید. بالا بودن کیفیت آجر اصفهان سبب می‌شود که هیچ اثری از خراشیدن روی سطح آجر باقی نماند.

    Picture4

     

     

    چه عواملی قیمت آجر را تحت تاثیر می‌دهند؟

    عوامل تاثیرگذار روی قیمت آجر عبارت‌اند از:

    • قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آجر
    • وضعیت بازارهای وابسته به آجر مانند بازار مسکن
    • میزان عرضه و تقاضا
    • نوسانات موجود در بازار ارز و قیمت دلار
    • نوسانات موجود در قیمت نفت و گاز
    • هزینه‌های حمل و نقل
    • وضعیت اقتصادی کشور
    • وضعیت سهام شرکت‌های تولیدکننده آجر در بازار بورس
    • نوع دستگاه استفاده شده برای آسیاب کردن خاک آجر
    • نوع فرایند آماده سازی خاک آجر
    • کیفیت ساخت آجر
    • هزینه در نظر گرفته شده برای دستمزد نیروهای انسانی
    • کیفیت بسته‌بندی آجر
    • نوع آجر و متفاوت بودن قیمت آن‌ها
    • میزان اعتبار برند شرکت تولیدکننده و تاثیر آن در افزایش قیمت آجر

     

     

    اطلاع از قیمت آجر از طریق فروشگاه اینترنتی شرکت سنگاج

    یکی از شرکت‌های معتبر تامین‌کننده انواع مختلف مصالح ساختمانی از جمله آجر شرکت سنگاج است. بسیاری از پیمانکاران و مهندسان برای تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژه‌های ساخت و ساز از شرکت سنگاج کمک می‌گیرند. این شرکت باکیفیت‌ترین آجرهای برندهای معروف تولیدکننده آجر اصفهان را با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی شرکت سنگاج به راحتی می‌توان از قیمت انواع مختلف آجر از جمله قیمت آجر لفتون، قیمت آجر سفال و قیمت آجر قرمز باخبر شد.

    در واقع این شرکت بهترین مرجع استعلام قیمت آجر است و روند خرید انواع آجر از برندهای معتبر بازار را برای مشتریان راحت کرده است. مشتری بعد از مشاهده قیمت آجر در سایت شرکت سنگاج سفارش خود را به ثبت می‌رساند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آجرهای خریداری شده به محل اجرای پروژه‌ ساختمان‌سازی ارسال می‌شود. با امکان خرید آنلاین آجر از فروشگاه اینترنتی سنگاج دیگر نیاز نیست که مشتری وقت خود را برای مراجعه حضوری تلف کند.

    Picture5

     

     

    جمع‌بندی

    در این مقاله راجع به دلایل پرطرفدار بودن آجر اصفهان، روش‌های بررسی کیفیت آجر اصفهان، عوامل تاثیرگذار روی قیمت آجر و اطلاع از قیمت آجر از طریق فروشگاه اینترنتی شرکت سنگاج صحبت کردیم. همانطور که گفتیم خرید باکیفیت‌ترین آجر و آگاهی از قیمت آجر مهم‌ترین دغدغه‌های افراد فعال در حوزه ساخت و ساز به شمار می‌روند‌.

    • پیام اسمی
    • آبان 19, 1402
    • 1203 بازدید

    یک دیدگاه برای “بررسی کیفیت آجر سنگاج اصفهان”

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!