جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
Ahan1

رشد قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته

آهن یکی از فلزهای پر استفاده و خیلی پر کاربرد در صنعت های ساختمان سازی فلز آهن است ؛ استفاده کردن از این فلز آهن در این صنعت ها قدمتی قدیمی دارد آهن یکی از مهم ترین فلزهای استخراج شده می باشد.
و از اساسی ترین مشخصات آن مقاومت و استحکام زیاد آن است به علت اینکه در صورتی یک ساختمان می تواند زیر بنا و بنای مستحکمی داشته باشد که در تولید و ساخت آن از آهن مستحکم به کار رود و آهن هم این ویژگی ها را دارد کاربرد آهن در ساختمان سازی خیلی مختلف می باشد .
قیمت آهن به علت اینکه جزء کالاهای خیلی پر مصرف در صنعت های ساختمان سازی به حساب می آید برای فعال های این حوزه و افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند اهمیت فراوانی دارد.عوامل بسیاری هستند.
که بر هزینه آهن در کشور اثر گذار می باشند.اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعضی از اتفاقات و شرایط بازار قابل پیش بینی نیستند و امکان دارد در روند نزولی یا صعودی این محصول ها اثرگذار باشند.
در حالت کلی تخمین زدن و پیش بینی کردن قیمت ها به شکل ۱۰۰ درصدی نمی باشد و احتمال تغییر کردن در پیش بینی هزینه ها با دقت به اینکه بازار کشور تحت اثر عوامل زیادی است وجود دارد. در این مقاله به گزارش از سایت آهن لند به بررسی کردن این پیش بینی ها و عوامل اثرگذار بر قیمت آهن در سال۱۴۰۲ خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

بازار آهن ، از جمله اساسی ترین و مهم ترین بازارها در صنعت های متفاوت کشور ما به حساب می آید. این بازار، تحت اثر چند عامل جزئی با تغییرهای زیاد همراه خواهد شد. به شکلی که اثر هر کدام را نمی‌توان نادیده گرفت، برخی از عوامل مهم و اثرگذار در قیمت آهن می تواند عوامل زیر باشد:

تاثیر بودجه دولت و تورم بر قیمت فولاد در سال ۱۴۰۲

بودجه دولت، در تعیین کردن هزینه ها هم اهمیت زیادی دارد. دولت، خود تورم سال ۱۴۰۲ را در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد پیش‌بینی کرد و تخمین زد.
همچنین با درنظرگرفتن اثرگذاری تورم بر قیمت دلار، می‌توانیم دلار بالای ۵۵ هزارتومان را در سال آینده انتظار داشته باشیم. در نتیجه در دید کلان، تورم به عنوان یک عامل موثر و مهم ، قیمت ‌ها را افزایش می دهد. بالا رفتن نقدینگی هم خود یک عامل تایید کننده برای بالا رفتن قیمت‌ ها و تورم در سال آینده می باشد.

عرضه و تقاضا، بازار جهانی و بازار داخلی

عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت امروز آهن است که در بازار مقاطع فولادی، اثر می‌گذارد. به طور کلی و در بازار خرید و فروش کالای فولادی، با افزایش تقاضا بدون بالا بردن عرضه و کمبود مقاطع فولادی، قیمت‌ها رشد صعودی خواهند داشت. علل مختلفی در بازار منجر به نوسان تقاضا و عرضه می‌شوند.
• میزان تقاضا در بازار مسکن
میزان تقاضا در بازار مسکن، می‌تواند قیمت آهن را بالاتر برده یا کاهش دهد. در سال ‌های اخیر رکود بی ‌سابقه ناشی از تورم در بازار مسکن، بر میزان تقاضا برای آهن نیز اثر گذاشته و سرمایه ‌گذاران را برای احیا مسکن دچار تردید کرده است. اما پیش ‌بینی‌ ها نشان می‌دهد که امکان دارد با تورم افسارگسیخته بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ مواجه نباشیم. به این معنی که کارشناسان معتقدند مسکن در حداقل ۶ ماه آینده، دچار تورم نخواهد شد و ثبات قیمت ‌ها رادر سال جدید شاهد خواهیم بود. پیش‌ بینی نرخ تورم مسکن در سال جدید رقمی بین تورم مسکن در سال قبل و سال جاری است. بنابراین امکان دارد این خوش ‌بینی ‌ها موجب ترغیب سرمایه‌ گذاران به این قسمت از بازار گردد که احتمالا با بالا رفتن تقاضا برای آهن و رشد آرام قیمت آهن همراه خواهد بود.

قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲

امسال، دلار نوسان های زیادی را تجربه کرد به شکلی که به بیش از ۴۵ هزار تومان هم رسید. همان گونه که گفته شد، با تغییر دلار، قیمت مقاطع فولادی هم کاهش یا افزایش خواهد داشت.
در حالت کلی، احتمال دارد با نرخ تورم رسمی ۱۰ درصدی و شرایط فعلی بالا رفتن نرخ دلار، تا پایان سال، هزینه ها همچنان بالا بوده و دست خوش تغییر می شود.
در کل، نوسان های تغییر های قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲ را تحت اثر چندین عامل می‌ دانیم. هزینه سنگ آهن جهانی ۱۴۰۲ و نرخ شمش در حوزه cis از جمله مهم ترین این عامل ها هستند. از سوی دیگر، هزینه دلار نیمایی و اثری که در بورس کالا دارد و در آخر، نرخ دلار آزاد در بازار ، خیلی مهم به حساب می آید.

Ahan2

چه عواملی بر تقاضای آهن تأثیرگذار است؟

رشد تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه ها: با افزایش تولید ماشین‌آلات و قطعات فلزی مورد استفاده در ساخت آن‌ ها، نیاز به مصالح فولادی افزایش پیدا می‌کند که آهن به ‌عنوان یکی از مصالح فولادی نقش پررنگی در این صنعت دارد.
رشد صنعت تولید لوازم خانگی: با افزایش تولید لوازم خانگی، نیاز به قطعات فلزی افزایش پیدا می‌کند. آهن از جمله مصالحی است که کاربرد زیادی در ساخت این لوازم دارد.
بهبود روند صادرات: با افزایش صادرات آهن، میزان تولید آهن افزایش خواهد داشت و تقاضای داخلی و خارجی برای محصولات فولادی بیشتر خواهد شد.
رشد صنعت ساخت و ساز: با افزایش تعداد پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، نیاز به مصالح ساختمانی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تقاضای میلگرد نیز افزایش می‌یابد. برای پیش بینی تقاضای میلگرد در سال ۱۴۰۲، ما به دنبال داده ‌های مربوط به ساخت ‌وسازهای مختلف هستیم. با توجه به این داده ‌ها، می‌توانیم فرض کنیم که با افزایش ساخت و ساز ساختمان‌ های مختلف در سال جدید، تقاضای آهن هم افزایش خواهد یافت.
رشد صنعت خودروسازی: با افزایش تولید خودرو، نیاز به قطعات فلزی افزایش پیدا می‌کند که در بین آن‌ها محصولات فولادی نقش زیادی دارند.

قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ چه مسیری را در پیش می‌گیرد؟

برای پیش بینی قیمت ها عامل های فراوانی را بررسی کردیم که بعضی از این عامل ها متغیر هستند و امکان دارد در پیش بینی کردن قیمت ها تغییر ایجاد کند. البته بعضی از عامل ها هستند که به شکل قطعی می توان مطابق با آن ها پیش بینی هزینه ها را انجام داد. از اساسی ترین عوامل اثرگذار بر قیمت آهن نرخ تورم است .نرخ تورم در حال حاضر ماهانه در محدوده ۳ درصد و سالانه ۴۸ می باشد.
مطابق با نرخ تورم می توان این را گفت که قیمت آهن به طور قطعی متناسب با نرخ تورم بالا خواهد رفت .البته روند این افزایش مشخص نمی باشد. امکان دارد قیمت آهن با شیب ملایم به شکل ماهانه سه درصد افزایش کند ،اما این احتمال نیز وجود دارد که قیمت آهن در بعضی از ماه های سال هم تغییرهای زیادی نداشته باشد.
به طور کلی شما میتوانید قیمت آهن و قیمت تیرآهن را به صورت آنلاین و بروز در آهن لند ahanlands.com بزرگترین مرکز فروش آهن در جنوب و جنوب غرب کشور بررسی کنید.

  • محمد مهدی
  • آبان 9, 1402
  • 620 بازدید

یک دیدگاه برای “رشد قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!