جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
Picture111 1

آیا با وظایف مهندس طراح معماری آشنا هستید؟

مهندس طراح معماری، در تهیه نقشه اولیه برای ساخت سازه، به ابعاد مختلف زیبایی شناسی و هم چنین نیازهای فنی آن توجه می کند. او با تلفیق ذوق و هنر خود برای ترسیم نمایی متفاوت، باید تمام جزئیات مورد نیاز ساختمان را نیز در طراحی خود لحاظ کند. به عنوان مثال، مهندس طراح معماری در ایران، علاوه بر آشنایی با اصول دیزاین، باید بر مفاد مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان یا سایر استانداردهای فنی تسلط داشته باشد، تا تاسیسات آن نیز در طی سال ها دچار مشکل نشود.

بسیاری از نویسندگان ایرانی با نوشتن کتاب های آموزشی و کاربردی برای معماران، به آن ها برای ایده پردازی های نوین کمک کرده اند. معماری بیشتر از اینکه تکنیک باشد، ذوق و سلیقه است؛ مهندسین معمار باید بتوانند فن و استعداد هنری شان را به کار ببرند تا بهترین سازه ها را بنا کنند؛ اما برای این کار نیاز به منابع آموزشی معتبر و مطالعه فراوان است.

مهندس طراحی معماری کیست؟

مهندس طراح معماری کسی است که با تکنیک و فن و تلفیق ذوق هنری و سلیقه اش، در زمینه طراحی و ساخت بناهای شهری، برون شهری و … فعالیت دارد. او می تواند نیازهای کاربردی را با هنر درآمیزد و ساختمان هایی با نما و طراحی فوق العاده خاصی بسازد. در واقع بسیاری از ساختمان های مدرن و امروزی که می بینیم، حاصل کار سال ها تلاش مهندس های معماری خوش ذوق و حرفه ای هستند.

مهندس های معماری نه تنها برای طراحی و ساخت ساختمان های جدید نقشه ای مناسب را ترسیم می کنند، بلکه در زمینه طراحی نقشه برای ساختمان های قدیمی و بازسازی آنها نیز فعالیت دارند. آنها نحوه قرارگیری بخش های مختلف ساختمان در کنار یکدیگر را طراحی می کنند و بر اساس شرایط اقلیمی، فرهنگ و مواد یا مصالح موجود بنایی مستحکم و زیبا می سازند.

آشنایی با حوزه کاری مهندسین طراح معماری

Picture112 1

مهندس های طراح معماری در چه زمینه هایی مشغول به کار هستند؟ حوزه های فعالیت این افراد چیست؟ مهندس معماری در مرحله اول نقشه بنا و ساختمان را طراحی می کنند و سپس تا مراحل اجرایی و ساخت عناصر تشکیل دهنده ساختمان در کنار کارگران و سایر مجری های ساخت و ساز هستند.

آنها نه تنها سرپرستی دفاتر مشاوره معماری را بر عهده دارند و به مشتری ها در مورد بناها و ساختمان هایشان مشاوره می دهند، بلکه می توانند بر مراحل احداث پروژه و عملیات اجرایی ساختمان نظارت داشته باشند. این افراد همچنین می توانند با تاسیس موسسه های پیمانکاری پروژه های جدیدی را بر عهده بگیرند.

از جمله دیگر حوزه های کاری مهندس های طراح معماری می توان به همکاری با اکولوژیست ها، جغرافی دان ها و … برای ساماندهی محیط زیست اشاره کرد. این افراد حتی در زمینه طراحی پارک ها، میدان ها و محوطه های مختلف داخل شهری نیز فعالیت دارند.

برخی مهندس های معماری پا را فراتر می گذارند و به جای نظارت بر اموری ساختمان سازی و راه اندازی پروژه های جدید، در زمینه کارهای پژوهشی و آموزشی فعالیت می کنند. آنها حتی در پروژه های برنامه ریزی و طراحی شهرداری ها مشغول می شوند تا به توسعه و پیشرفت شهرها کمک کنند.

۱۱ وظیفه مهم طراح معمار چیست؟

Picture113 1

با آگاهی از حوزه کاری مهندس های طراحی معماری، بهتر می تواند وظایف این افراد را درک کنید. در ادامه لیستی از مهمترین وظایف مهندس طراح معماری را شرح می دهیم:

  • پیدا کردن مشتری های جدید از طریق بازاریابی
  • مشاوره دادن به مشتری ها جهت تشخیص نیازها و الزامات پروژه های ساختمانی آنها
  • بررسی کامل محوطه ای که قرار است بنا در آنجا احداث شود.
  • بررسی میزان سرمایه لازم برای احداث بنا و همچنین تخمین میزان مواد، تجهیزات و زمان لازم برای اجرای پروژه
  • ایجاد نقشه های معماری به واسطه برنامه ها و نرم افزارهای پیشرفته
  • انجام محاسبات فنی با کمک مهندسین برق و…
  • نظارت کامل و کافی بر روش کار کارگران و مجری های ساخت و ساز
  • عقد قرارداد با پیمانکارها
  • مدیریت کامل پروژه تا زمان احداث آن
  • بررسی پروژه در بازه های زمانی مختلف برای اطلاع از میزان پیشرفت
  • اطلاعات کامل درباره اقلیم، فرهنگ، شرایط اجتماعی و… در مورد منطقه ای که قرار است در آنجا ساختمان سازی انجام شود.

تحصیلات لازم برای مهندسی طراح معماری

Picture114 1

افراد برای اینکه بتوانند به خوبی وظایف مهندس طراح معماری را بر عهده بگیرند، علاوه بر داشتن توانمندی و مهارت های لازم، باید تحصیلات آکادمیک نیز داشته باشند. کسانی که در مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری و عمران موفق به فارغ التحصیلی شده اند، شانس زیادی برای رشد و پیشرفت در این زمینه دارند.

اما انتخاب گرایش های مختلف کارشناسی ارشد معماری، بهترین راه برای ورود به بازار کار طراحی معماری است. در ادامه لیستی از این گرایش ها معرفی می گردد:

  • معماری منظر
  • تکنولوژی معماری
  • معماری داخلی
  • مدیریت پروژه و ساخت
  • انرژی و معماری

آینده شغلی و بازار کار مهندس طراح معمار چگونه است؟

هر چه مهارت بیشتری در ارتباطات و زمینه کاری تان داشته باشید، آینده شغلی تان موفقیت آمیزتر است. شما می توانید پروژه های زیادی را قبول کنید و به عنوان مهندس معماری حتی با احداث شرکت خصوصی مراتب رشد و پیشرفتتان را به وجود بیاورید.

در صورتی که امکان دریافت پروژه یا تاسیس شرکت را نداشته باشید، با عقد قرارداد با شرکت های ساخت و ساز دولتی یا غیر دولتی می توانید فعالیتتان را آغاز کنید.

تمام حوزه های کاری را که در طول این مطلب گفتیم با تحصیلات عالی در رشته معماری می توانید انتخاب کنید. حتی برخی افراد قابلیت کار در زمان تحصیل را نیز دارند؛ مثلا می توانند به عنوان نقشه کش یا کمک طراح وارد بازار کار شوند.

لازمه ورود به بازار کار، دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ساختمان است. برای اینکه بتوانید در بازار مشغول به کار شوید، باید مراجع ذی صلاح شما را تایید کنند؛ به همین منظور نیاز پروانه اشتغال دارید.

با توجه به نکته هایی که گفتیم و رونق روز افزون پروژه های ساختمان سازی و افزایش تعداد آنها، می توان آینده شغلی مهندس طراح معماری را درخشان دانست.

حرف آخر؛ طراحی معماری، مهندسی آمیخته با هنر!

وظیفه اصلی مهندس طراح معماری، ارائه یک نقشه بی عیب و نقص برای سازه، با در نظر گرفتن اصول فنی و تلفیق آن با ذوق و سلیقه هنری است. پس باید به جنبه های مختلف سازه توجه کند و تنها زیبایی نمای ساختمان را در طراحی خود مورد نظر قرار ندهد. فعالان این حوزه، در طی روند طراحی بنا، با سایر افراد متخصص از جمله مهندسین برق مشورت می کنند و در طرح نهایی خود، استانداردهای ساخت و ساز را نیز لحاظ می کنند.

  • محمد مهدی
  • آبان 9, 1402
  • 1190 بازدید

یک دیدگاه برای “آیا با وظایف مهندس طراح معماری آشنا هستید؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!