جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
Picture1 3

روش نوین تعیین متراژ پارکت با استفاده از نقشه ساختمان

هنگامی که قصد خرید پارکت برای همه یا قسمتی از کف آپارتمان خود را دارید، معمولا اولین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید اینست که چه مقدار از این پارکت خریداری شود، به نحوی که برای پوشش دادن سطح کار کم نیاید و یا برعکس با اضافه بودن آن مجبور نشوید پول بیشتری پرداخت کنید.

روشهای زیادی برای اندازه گیری سطح ها وجود دارد که متداولترین آنها تقسیم سطح به اشکال قابل محاسبه مانند مربع، مستطیل و مثلث است. این روشها گرچه تا حدی جوابگو هستند، ولی بعضا زمان گیر و غیر دقیق می باشند. در این مقاله روش سریعتر و دقیقتری برای تعیین متراژ کف معرفی می گردد تا بتوان با استفاده از آن، بدون نگرانی از هزینه پرت کار، پارکت مورد پسندتان را خریداری کنید. پس با ما همراه باشید.

روشهای اندازه گیری پارکت

معمولا وقتی پارکت مورد نظر را انتخاب می کنید، آن را به صورت بسته ای یا کارتنی به شما تحویل می دهند که بر روی این بسته بندی ها یک متراژ مشخصی درج شده است. اگر شما متراژ سطحی که در نظر دارید پارکت نمایید را بر متراژ ذکر شده بر روی بسته بندی، تقسیم کنید، معلوم می شود که چند بسته پارکت لازم است خریداری شود.

البته از هر روشی که برای تعیین متراژ کف استفاده شود، لازم است بین ۵ تا ۱۰ درصد مساحت کف، پارکت اضافه نیز خریداری شود. توجه نمایید اگر بسته کامل از پارکت اضافه بیاید، معمولا قابل عودت به فروشنده است و از این لحاظ نگرانی وجود ندارد.

برای تعیین مساحت پارکت روشهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

روشهای اندازه گیری به صورت سنتی

برخی روشهای سنتی اندازه گیری کف جهت خرید پارکت که تاکنون متداول بوده است، شامل موارد زیر است:

اندازه گیری کف بدون نیاز به متر

یک روش در اندازه ‌گیری پارکت خانه، در نظر گرفتن مقدار ۰.۷۵ از مساحت، به عنوان متراژ مورد نیاز برای پارکت است. در واقع در این روش حمام، آشپزخانه و اتاق‌های دیگری که پارکت لازم ندارند را بدون اندازه گیری دقیق و به صورت کلی از مساحت کل خانه کسر می کنیم (طبق تجربه کلی جاهایی که پارکت لازم ندارند، حدودا ۰.۲۵ مساحت هستند). البته این روش بسیار کلی و غیر دقیق است ولی در شرایط خاص قابل استفاده و کاربردی می باشد.

اندازه گیری کف روش تقسیم کف به اشکال هندسی

بیشتر اوقات برای محاسبه مساحت کف و تعیین متراژ کف پوش، از تقسیم فضا به اشکال هندسی متداول مانند مستطیل، مربع و دایره استفاده می شود. این روش دقت بیشتری نسبت به روش اندازه گیری بدون نیاز به متر دارد ولی زمان بر است. ضمن اینکه برخی قسمت ها شکستگی های زیادی دارند و به صورتی نیستند که بتوان به سادگی با چند شکل هندسی مساحت آنها را به دست آورد.

روش اندازه گیری با استفاده از مدارک ساختمانی

اندازه گیری با استفاده از گواهی ساختمان (پایانکار)

در گواهی پایانکار ساختمان، مساحت قسمت های مختلف آپارتمان به طور دقیق نوشته شده است. با استفاده از آن می توان به راحتی مساحت قسمت مورد نظر را برای تهیه پارکت بدست آورد.

توجه نمایید برای قسمت های مسکونی لازم است مساحت جاهایی که پارکت نیاز ندارد یا متریال پارکت آن متفاوت است، مانند حمام و آشپزخانه، از طریق تعیین مساحت اشکال هندسی به دست آورد و از مساحت واحد مسکونی کسر نمود تا متراژ حقیقی پارکت به دست آید.

اندازه گیری با استفاده از نقشه تفکیکی

معمولا جهت اخذ سند تک برگ در آپارتمانها، تعیین مساحت دقیق آپارتمان مورد نیاز است و باید نقشه تفکیک آپارتمان توسط مهندس نقشه بردار تهیه گردد. در نقشه تفکیکی، مساحت دقیق واحدهای آپارتمان مسکونی در هر طبقه و همچنین مشاعات مانند لابی، آسانسور و راه پله به تفکیک مشخص می ‌شود.

دفتر نقشه برداری آربن یکی از دفاتر نقشه برداری به شمار می رود که در تمام پروژه های خود نقشه تفکیکی را ارائه می دهد. در صورتی که نقشه بردار ساختمان شما نیز به همین نحو عمل کرده باشد، می توانید به راحتی با استفاده از نقشه تفکیکی واحد خود متراژ مورد نیاز برای خرید پارکت و پارکت را محاسبه نمایید و کف پوش خود را به مقدار مورد نیاز بدون پرتی خریداری نمایید.

Picture2 3

اندازه گیری با استفاده از صورتمجلس تفکیکی

Picture3 3

معمولا اداره ثبت اسناد و املاک کشور، سند ساختمان بر اساس صورتمجلس تفکیکی آن صادر می کند. صورتمجلس تفکیکی طبق نقشه وضع موجود ملک که توسط مهندس نقشه بردار تهیه شده است، تنظیم می شود و در آن مشخصات همه قسمتهای آپارتمان بصورت دقیق نوشته می شود.

اگر به نقشه تفکیکی ملک دسترسی ندارید به راحتی می توانید متراژ واحد آپارتمانی را از صورت مجلس تفکیکی بدست آورده و پس از کسر مساحت هایی که نیاز ندارید، متراژ پارکت را داشته باشید.

شما از کدامیک از روشهای گفته شده برای تعیین متراژ خود استفاده می نمایید؟

  • محمد مهدی
  • آذر 19, 1402
  • 279 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!