زیباسازی نمای ساختمان

8 تکنیک کاربردی برای زیباسازی نمای ساختمان

به منظور زیباسازی نمای ساختمان می‌توان از تکنیک‌های گوناگونی بهره گرفت. تنوع راهکارهای موجود در این زمینه باعث شده است تا حتی روند بازسازی نما نیز به سادگی امکان‌پذیر باشد؛ موضوعی که خود یک امر مهم در رابطه با ساختمان‌های قدیمی است. تا پایان ما را همراهی کنید تا با هم به بررسی راهکارهایی که در این زمینه به کار گرفته می‌شوند بپردازیم.  

لزوم بازسازی نما

بازسازی نمای ساختمان قدیمی یک تصمیم بزرگ محسوب می‌شود، زیرا این موضوع نقش مهمی در افزایش ارزش مادی بنا دارد. همان‌گونه که توجه به طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت والایی برخوردار است، باید موضوعاتی همچون بازسازی نمای بیرونی را در دستور کار خود قرار دهید. محیطی که از درون زیباست، اما نمای بیرونی آن جذابیت خاصی ندارد، عملاً توسط هیچ مستأجر و یا خریداری پسندیده نخواهد شد. تنها با چند ایده بسیار ساده و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های آن‌چنانی می‌توانید نمای بیرونی ساختمان قدیمی خود را به طور کامل بازسازی کنید. این امر چهره جدیدی به بنای مدنظر شما می‌دهد و آن‌ را خواستنی‌تر می‌کند.

نحوه بازسازی و زیباسازی نمای ساختمان

نحوه بازسازی و زیباسازی نمای ساختمان

مراحل تعويض وزيباسازى نماى ساختمان را می‌توان به بخش‌های گوناگونی تقسیم‌بندی کرد. از بین این موارد باید به گزینه‌هایی همچون تعویض درب‌ها، تعویض پنجره‌ها، بازسازی نمای سنگی، راه‌اندازی روف گاردن و… اشاره کرد. مهم‌ترین نکته‌‌ای که در این روند باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، برخورداری از یک برنامه‌ریزی منسجم و مناسب است. تنها در این صورت می‌توان به اهدافی که برای زیباسازی نما در نظر گرفته‌ایم دست پیدا کرد.

۱. عوض کردن درب‌ها و پنجره‌ها

اولین موردی که برای زیباسازی نمای ساختمان باید به سراغ آن بروید، تغيير درب و پنجره است. بسیاری از افراد انجام این امر را غیرضروری می‌دانند، اما اصول مربوط به زیباسازی نمای بیرونی به ما می‌گوید که پنجره‌ها و درب‌ها یک عنصر مهم برشمرده می‌روند. لازم نیست حتماً به سراغ پنجره‌ها و درب‌هایی بروید که گران‌قیمت هستند، سعی کنید این محصولات را بر حسب بودجه خودتان انتخاب کنید. امروزه تنوع گسترده‌ای از انواع درب و پنجره در بازار مشاهده مي‌شود و می‌توان با اطمینان بیان کرد که برای هر سلیقه‌ای یک محصول مناسب وجود دارد. تعویض کردن این موارد را به کارشناسانی بسپارید که دارای تجربه کافی هستند.

۲. بررسی نماهای سنگی

بازسازى و نظافت نماى سنگى یکی دیگر از مراحل مهم در روند زیباسازی فضای بیرونی ساختمان است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. نماهای سنگی به دلیل مواردی همچون قرارگیری زیر نور مستقیم خورشید و یا مواجه با عوامل محیطی مختلفی همچون برف و باران، دچار تغییر شکل می‌شوند. نکته جالب در مورد این مدل نما آن است که امکان رفع فرسودگی‌ها و آسیب‌دیدگی‌های مربوط به آن وجود دارد. این امر باعث می‌شود تا بتوان بدون نیاز به انهدام نما، جذابیت اولیه آن را دوباره زنده کرد. انجام این فرایند برای نماهای آجری نیز امکان‌پذیر است. 

۳. انتخاب کفپوش‌های ترموود

استفاده از كفپوش تایلی ترموود انتخابی عالی برای افرادی است که قصد دارند در طی روند زیباسازی، بالکن ساختمان خود را با یک طراحی شیک، دگرگون کنند. نام‌گذاری این دسته از کفپوش‌ها را می‌توان به نوع چوب به کار گرفته شده جهت ساخت آن‌ها ارتباط داد. در واقع به منظور ساخت این دسته از محصولات باید چوبی به اسم ترموود به کار گرفته شود که از مقاوم شگفت‌انگیزی برخوردار است. کفپوش‌های ترموود به عنوان یک عنصر زیباسازی نمای ساختمان، قابل شستشو هستند و می‌توان از بابت عمر مفید بالای آنان اطمینان خاطر داشت. می‌توان این دسته از کفپوش‌ها را در محیط داخلی نیز نصب کرد و محدودیتی از این جهت وجود ندارد.

به کارگیری فلاور باکس برای زیباسازی نمای ساختمان

۴. به کارگیری فلاور باکس برای زیباسازی نمای ساختمان

استفاده از فلاور باكس یا جعبه گل یک انتخاب هوشمندان به منظور جذاب‌تر کردن نمای بیرونی ساختمان است. فلاور باکس‌‌ها از نظر ابعاد، بزرگ‌تر از گلدان‌های عادی هستند و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. امروزه انواع جعبه گل را می‌توان در ابعاد گوناگون تهیه کرد. برخی از فلاور باکس‌ها به وسیله چوب و برخی دیگر نیز به وسیله ورق‌های فلزی و یا پلاستیک ساخته می‌شوند. می‌توان این جعبه‌ها را در بالکن، تراس و یا سقف قرار داد.  

۵. درست کردن روف گاردن

طراحی روف گاردن و اجرای آن در مراحل پایانی زیباسازی نما صورت می‌گیرد. روف گاردن که به آن باغچه سقفی، باغ بام و یا بام سبز هم گفته می‌شود، نوعی فضای سبز است که دقیقاً بر روی سقف ساختمان‌ها قرار می‌گیرد. روف گاردن‌ها می‌توانند ابعاد گوناگونی داشته باشند و امکان قراردهی گیاهان مختلف در آن‌ها وجود دارد. حتی با انتخاب چند گلدان ساده نیز امکان ساخت یک روف گاردن برای ما فراهم می‌شود. به منظور اجرای روف گاردن باید پیش‌نیازهای خاصی همچون ایجاد عایق‌های رطوبتی در سقف، به کارگیری درزبندی‌های دقیق و موارد مشابه را مدنظر قرار داد. علاوه بر این، لازم است محاسبات مختلفی جهت تعیین مقاومت ساختمان برای نصب روف گاردن انجام بگیرد.

۶. استفاده از گرین وال‌ها

گرين وال روف گاردن که به آن دیوار سبز هم می‌گویند یک نوع ساختار ویژه به شمار می‌آيد که با استفاده از گیاهان طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. گرین وال‌ها را می‌توان در محیط‌های داخلی نیز به کار گرفت، اما عمده مصرف آن‌ها در ساخت روف گاردن و زیباسازی نمای ساختمان است. این سازه‌ها یک پوشش عالی برای فضای باغچه سقفی شما به وجود می‌آورند و در عین حال می‌توانند نمای ساختمان را باشکوه‌تر کنند. گرین وال‌ها را می‌توان در ابعاد مختلفی تهیه کرد و این موضوع یک مزیت عالی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. دیوارهای سبز می‌توانند نقش مهمی در کاهش میزان کربن دی اکسید محیط‌های شهری داشته باشند. 

۷. از چمن مصنوعی استفاده کنید

طراحى بالكن با چمن مصنوعى ایده‌ای خارق‌العاده برای تغییر دادن نمای بیرونی ساختمان شما محسوب می‌شود. این چمن‌ها دقیقاً شبیه به چمن طبیعی هستند، اما نیازی به آبیاری ندارند و در هر شرایط آب‌و‌هوایی زیبایی خود را به رخ می‌کشند. به منظور ساخت چمن‌های مصنوعی از پلیمر و الیاف سنتزی کمک گرفته شود و به همین دلیل آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. تنها کافی است مقداری از این کفپوش مخصوص را برای سطح بالکن خود خریداری کنید تا از نزدیک شاهد تأثیر آن بر زیباتر شدن نمای ساختمان باشید. نوع خاصی از این چمن‌ها به وسیله پلی اتیلن ساخته می‌شوند که آن‌‌ها نیز انتخاب خوبی به شمار می‌روند.

۸. یک پیشنهاد جالب برای زیباسازی نمای ساختمان

 یکی دیگر از پیشنهاداتی که در رابطه با زیباسازی نما می‌توانیم به آن اشاره کنیم، استفاده از انواع ریسه های آکاردئونى است. این ریسه‌ها معمولاً با استفاده از پیچک‌‌های مصنوعی پوشش داده می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک انتخاب عالی برای جذاب‌تر کردن نمای بالکن و تراس به کار گرفته شوند. مناسب بودن قیمت ریسه‌های آکاردئونی مهم‌ترین مزیت آنان به شمار می‌‌‌آید. امکان اتصال چندین ریسه به هم دیگر وجود دارد تا با یک ترکیب کاملاً خاص و متفاوت روبرو باشیم. کیفیت مدل‌های آکاردئونی بالا است و حتی در صورت قرارگیری مداوم در برابر آفتاب نیز آسیبی به آ‌ن‌ها وارد نمی‌شود.

سخن پایانی

شاید شما نیز در دسته افرادی قرار بگیرید که تلاش برای زیباسازی نمای ساختمان و بازسازی آن را به عنوان یک امر هزینه‌بر در نظر بگیرند. باید بیان کرد که این ذهنیت در مورد چنین فرایندی کاملاً غلط است. امروزه با به کارگیری مواردی همچون چمن‌های مصنوعی، ریسه‌های آکاردئونی، کفپوش‌های ترموود و موارد مشابه می‌توان نمای هر بنایی را به بهترین شکل ممکن و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف، بازسازی و ترمیم کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...