جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لایه های پارکت لمینت

آشنایی با لایه های پارکت لمینت HDF

تکنولوژی ساخت پارکت لمینت، شگفت انگیز است در طی مراحل تولید چهار لایه مجزا تحت فشار مستقیم قرار می گیرند تا به صورت یکپارچه دیده شوند. تنها فشار عامل اصلی ترکیب لایه های پارکت لمینت نیست. این پروسه در دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت انجام می شود تا لایه ها در یکدیگر ذوب شوند. متداول ترین شیوه برای ساخت کفپوش های چند لایه، استفاده از تکنولوژی دما و پرس است.

فهرست مطالب

    خرید پارکت لمینت HDF با ساختاری چند لایه، مناسب ترین پوشش دهنده کف در ساختمان های مسکونی مدرن است. هر بخش از لایه های پارکت لمینت در کارخانه و تحت فرایند فشرده سازی شکل می گیرد. به طور معمول انواع پارکت لمینت دارای ۴ لایه اصلی هستند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. کیفیت هر لایه در مقاومت و ماندگاری لمینت تاثیر مثبت دارد.

    لایه های پارکت لمینت کدامند؟

    استاندارد تولید پارکت لمینت به همین صورت است و همه شرکت های تولید کننده موظف به رعایت قوانین موجود هستند. لایه های چهارگانه در انواع پارکت لمینت دارای کیفیت یکسانی نیستند. هر چه جنس مواد اولیه و کیفیت ساخت کفپوش، بهتر باشد محصول نهایی دارای طول عمر و ماندگاری بیشتری است. لایه های پارکت لمینت به ترتیب از بالا به پایین اینها هستند:

    لایه های پارکت لمینت طرح چوب

    Wear or overlay layer

    بیرونی ترین لایه پارکت لمینت همین بخش است. این بخش، لایه ای نازک و بسیار مقاوم است که تحمل فشار زیادی را دارد. فشار ناشی از اشیا سنگین و یا راه رفتن توسط این لایه خنثی می شود. در ساخت لایه های پارکت لمینت باید از مواد مرغوب استفاده شود تا مقاومت نهایی محصول افزایش یابد. استفاده از برخی مواد نظیر ملامین و اکسید آلومینیوم موجب دوام و نفوذناپذیری این لایه شده و خاصیت ضد سایش آن را افزایش می دهد.

    لایه های پارکت لمینت بر روی کیفیت و شکل ظاهری آن تاثیر دارند. برای مثال این لایه در دو نوع مات و براق به بازار عرضه شده که روی انتخاب خریداران تاثیر می گذارد. با توجه به سبک دکوراسیون داخلی می توانید انواع کفپوش های مات یا براق را انتخاب کنید.

    به این قسمت، لایه پوشاننده، لایه سایشی یا روکش لمینت هم گفته می شود. جدا از براقیت و شفافیت تایل ها، این لایه در جلوگیری از ساییدگی و فرسایش محصول هم تاثیر دارد. پنجه های حیوانات خانگی، اثرات کفش، اسباب بازی بچه ها، پایه های مبل ، جاروبرقی و بسیاری از موارد می تواند به رویه کفپوش آسیب برساند. این لایه از ایجاد خش و خراشیدگی روی پارکت لمینت جلوگیری می کند.

    Decorative paper Layer

    لایه دکوراتیو یکی دیگر از لایه های پارکت لمینت است که در شکل نهایی و ظاهر لمینت به خوبی دیده می شود. اهمیت این لایه در ساختار لمینت به دلیل حفظ ظاهر و نقش لمینت بیشتر است. برخی مواد نظیر کاغذهای ملامینه در ترکیب این بخش نقش دارند. این لایه بین لایه رویه و لایه مرکزی قرار دارد.

    لایه دکوراتیو یک کاغذ تزئینی با کیفیت بالاست که طرح کفپوش روی آن چاپ شده است. این کاغذ ظاهر متمایز و خاصی به تایل های پارکت لمینت می دهد. در برخی موارد به نظر می رسد که کفپوش، چوب طبیعی است که این به دلیل وجود طرح چاپ شده بر روی لایه دکوراتیو است. طیف وسیعی از طرح ها، نقوش و رنگ های تیره و روشن در ساختار این بخش، وجود دارند. انواع پارکت لمینت طرح سنگ و چوب بسیار پر طرفدار هستند. از لحاظ مواد اولیه هیچ تفاوتی بین این طرح ها نیست و تنها در لایه دکوراتیو، تفاوت هایی دیده می شود.

    لایه چهارگانه پارکت لمینت

    Core Layer

    قلب لمینت و لایه مرکزی آن را Core Layer نامند. کیفیت و دوام پارکت لمینت بستگی به مواد تشکیل دهنده لایه مرکزی آن دارد. آنچه موجب استحکام بیشتر لایه مرکزی لمینت می شود، فرایند ساخت و پروسه تحت فشار قرار گرفتن محصول در هنگام ساخت است. جنس این لایه از High Density Fiberboard یا فیبر با چگالی بالا بوده که دارای کیفیت بسیار خوبی است. این لایه نقش کلیدی در تولید محصولات پارکت لمینت داشته و مقاومت محصول را چند برابر می کند. لایه های پارکت لمینت در بخش مرکزی مانع از جذب رطوبت شده و نفوذ ناپدیری لمینت در برابر آب را افزایش می دهند.

    Backing Stabilizing Layer

    بخش تحتانی از لایه های پارکت لمینت همین لایه زیرین است. بخش زیرین در هنگام نصب روی زمین قرار می گیرد. این لایه مانع نفوذ رطوبت از کف به مرکز و لایه های دیگر شده و در استحکام پارکت نقش مهمی دارد. در برخی از برندها لایه زیرین شامل ۳ لایه مجزا است که در هنگام نصب پارکت لمینت بر روی هم قرار گرفته و تشکیل لایه زیرین را می دهند. لایه زیرین از رزین طبیعی یا مصنوعی و یک لایه عایق تحت شرایط خاص ترکیب شده که حالت چسبناک و سخت تری دارد. این لایه علاوه بر ضد رطوبت بودن، مانع از تا شدن لمینت نیز می شود.

    در واقع یک لایه متعادل کننده در قسمت زیره و پایین قرار دارد که تخته( تایل) را صاف نگه می دارد. در برخی برندها یک لایه فوم نیز به قسمت زیرین پارکت لمینت افزوده شده. پارکت لمینت های فوم دارد نیازی به زیرسازی ندارند و موقع راه رفتن، سر و صدا ایجاد نمی کنند.

    ترکیب لایه های پارکت لمینت تحت فشار صورت گرفته و محصول نهایی به صورت تایل های یکپارچه عرضه می شود. کیفیت نهایی پارکت لمینت با توجه به جنس هر لایه و نحوه تولید محصول، سنجیده می شود. استفاده از مواد نامرغوب در هر بخش از لایه های پارکت لمینت موجب کاهش کیفیت محصول شده و به بافت نهایی آن آسیب می زند. انواع لمینت موجود در بازار با برندهای مختلف، دارای همین چهار لایه هستند ولی جنس لایه ها با توجه به کیفیت و قیمت محصول متفاوت می باشد.

    4 لایه پارکت لمینت

    نحوه آماده سازی کفپوش

    لایه های پارکت لمینت در شرکت ها و کارخانه های تولید کننده به طرق مختلف به هم متصل می شوند. نحوه اتصال به گونه ای است که محصول نهایی به صورت یک تایل مستقل و یکپارچه دیده می شود. وقتی تخته های پارکت را در دست می گیرید حتی متوجه لایه دار بودن ان نیز نمی شوید و این به دلیل طریقه اجرای لایه هاست. دو روش برای تولید کفپوش و ترکیب لایه ها وجود دارد.

    Direct Pressure Laminate

    اغلب محصولات موجود در بازار به روش DPL تولید شده اند. در این شیوه لایه های چهارگانه تحت فشار، به یکیدیگر فشرده شده و به صورت یکپارچه آماده نصب می شوند.

    High Pressure Laminate

    در روش HPL لایه های مرکزی به هم چسبانده می شود ولی دو لایه روکش و دکوراتیو با فشار به هم متصل شده اند. نوع اتصال لایه ها و تکنولوزی به کار رفته در آن روی کیفیت و طول عمر محصول تاثیر زیادی دارد.

    به طور کلی واژه لمینت به معنای لایه به لایه یا ورقه ای است. با توجه به تکنولوژی ساخت پارکت لمینت، مشخص می شود که لایه های کفپوش به صورت دقیق به هم چسبانده شده است. نحوه کار به صورتی است که در حالت عادی، متوجه چند لایه ای بودن تایل ها نمی شوید اما دقیقا کیفیت هر لایه روی استحکام، طول عمر، زیبایی و کیفیت کفپوش تاثیر می گذارد.

    قیمت محصول نیز تحت تاثیر مواد اولیه به کار رفته در ساخت پارکت لمینت دارد. محصولات مرغوب در هر چهار ایه از مواد با کیفیت تری استفاده کرده اند. تقلب هایی در تولید کفپوش های نامرغوب و غیر استاندارد دیده می شود که به عنوان خریدار نمی توانید آن را ببینید. همیشه از فروشگاه های معتبر خرید کنید تا خیال تان بابت کیفیت محصول و پولی که می پردازید، راحت باشد.

    • افسانه رجب پور
    • مهر 24, 1402
    • 2916 بازدید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!