جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بازیافت چمن مصنوعی

بازیافت چمن مصنوعی | با ضایعات چمن مصنوعی چه کنیم؟

بازیافت چمن مصنوعی، موضوع بحث ما است. گسترش علم و تکنولوژی سبب پیشرفت دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد استفاده در زمینه تولید چمن‌های مصنوعی شده است. بهبود شرایط فنی و متریال مورد استفاده در فرآیند تولید چمن‌های مصنوعی، در نهایت سبب طراحی و تولید نسل‌های جدیدتر چمن‌های مصنوعی مانند نسل سوم چمن‌های مصنوعی یا اصطلاحاً 3G، نسل چهارم چمن‌ مصنوعی یا اصطلاحاً 4G و همچنین بهبود مدل‌های قدیمی‌تر ‌شده است.

لازم است بدانید که چمن‌های‌‌ مصنوعی، براساس نوع مواد اولیه و متریال مورد استفاده در فرآیند تولید آن‌ها کاربردهای متنوعی دارند. با این حال آنچه که بیش از پیش اهمیت دارد، امکان و قابلیت بازیافت چمن مصنوعی است. ما در این مطلب قصد داریم به سوال با ضایعات چمن مصنوعی چه کنیم؟ پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

    چمن مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

    چمن‌های مصنوعی بسیار شبیه به چمن‌های طبیعی بوده و گزینه ایده آلی برای پوشش سطوح مختلف هستند. به طور معمول از چمن‌های مصنوعی در مکان‌هایی استفاده می‌شود که امکان رشد چمن طبیعی وجود ندارد و یا حتی هزینه نگهداری از چمن مصنوعی در آن محیط بسیار بالاست. باید بدانید که از چمن‌های مصنوعی عمدتاً در استودیوم‌های ورزشی، زمین‌های تنیس، فضای بازی مهد کودک‌ها، بالکن و تراس خانه‌ها استفاده می‌شود.

    همچنین شایان ذکر است که استفاده از چمن مصنوعی تنها محدود به موارد اشاره شده نبوده و امکان استفاده از چمن‌های مصنوعی در سایر مکان‌ها وجود دارد. از جمله این مکان‌های می‌توان به فروشگاه‌ها، کافه‌ها، آتلیه‌های عکاسی، پت شاپ‌ها و به طور کلی هر فضایی که قصد انتقال و تداعی حس دلپذیر طبیعت در آن وجود داشته باشد، اشاره کرد.

    لازم است بدانید که تولید چمن‌های مصنوعی از اوایل دهه ۶۰ میلادی و توسط کمپانی چمسترند آغاز شد. در آن زمان، فرآیند و روند تولید چمن‌های مصنوعی نیز مانند روند تولید فرش بود. از دهه ۶۰ میلادی تا به امروز، با توجه به پیشرفت علم و فناوری، کیفیت متریال مورد استفاده، فرآیند و مراحل تولید چمن‌های مصنوعی و همچنین ماشین آلات مورد استفاده برای تولید این محصول، تغییرات زیادی کردند‌.

    انواع چمن مصنوعی

    انواع چمن مصنوعی

    حتما تا به امروز در اینترنت و یا محیط‌های مختلف، مدل‌های متنوع چمن‌های مصنوعی را دیده‌اید. همانطور که پیش از این بیان کردیم، انواع متنوع و مختلفی از چمن‌های مصنوعی وجود دارند که هر کدام بر اساس مواردی مانند: جنس نخ، ارتفاع، رنگ، نوع الیاف و غیره برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. در ادامه این بخش از مبحث بررسی بازیافت چمن مصنوعی، به طور مختصر انواع چمن مصنوعی را معرفی خواهیم کرد.

    1. چمن مصنوعی ورزشی
    2. چمن مصنوعی تزئینی
    3. چمن مصنوعی کوتاه
    4. چمن مصنوعی بلند

    عواملی موثر بر طول عمر چمن مصنوعی

    شایان ذکر است که مهم‌ترین شاخصه‌ی تأثیر گذار بر طول عمر مفید چمن‌های مصنوعی، کیفیت چمن مصنوعی و متریال مورد استفاده در فرآیند ساخت آن است. علاوه بر این لازم است بدانید که چمن‌های مصنوعی با کیفیت بسیار بالا، بین ۳ تا ۵ سال مقاومت کوبشی و همچنین بین ۷ تا ۱۱ سال مقاومت در برابر اشعه‌ی خورشید دارند.

    علاوه بر این، سایر شاخصه‌های مهم برای افزایش طول عمر چمن‎های مصنوعی عبارتند از: نوع کاربری، نحوه نگهداری و انتخاب چمن مصنوعی مناسب برای یک کاربری خاص. این عوامل در کنار نگهداری چمن مصنوعی به روشی اصولی و درست سبب افزایش طول عمر چمن مصنوعی می‌شوند.

    بازیافت ضایعات چمن مصنوعی

    بازیافت چمن مصنوعی

    اگر شما نیز از علاقمندان به محیط زیست هستید و بازیافت محصولات یکی از دغدغه‌های شما است، ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که آیا چمن مصنوعی قابل بازیافت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، بسیاری از قسمت‌های چمن مصنوعی قابلیت بازیافت و برگشت مجدد به چرخه‌ی تولید را دارند. در حقیقت بخش اعظمی از چمن‌های مصنوعی از موادی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و نایلون ساخته شده‌اند و تمامی این مواد قابل بازیافت هستند.

    مراحل بازیافت چمن مصنوعی

    همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه دوستداران محیط زیست، تفکیک زباله‌ها و بازیافت محصولات و یا استفاده از محصولات قابل بازیافت و محصولات دوستدار محیط زیست، مانند چمن مصنوعی دوستدار محیط زیست است. متاسفانه در گذشته ماشین آلاتی که به منظور بازیافت اشیاء استفاده می‌شدند بسیار گران بودند و عملاً هزینه تفکیک زباله و بازیافت آن بسیار بیشتر از تولید مجدد آن شیء بود. یک باور غلط در مورد چمن مصنوعی این است که برخی افراد، بازیافت چمن مصنوعی را کاری پر هزینه و دور از انتظار می‌دانند.

    فرایند و مراحل بازیافت چمن مصنوعی به این شکل است که ابتدا موادی مانند شن سیلیس و گرانول لاستیک از آن جدا ‌شده و سپس چمن مصنوعی درون کوره‌های گوناگون قرار داده می‌شود. به این ترتیب از ضایعات حاصل از بازیافت چمن‌های مصنوعی برای تولید سایر وسایل و اشیاء استفاده می‌شود.

    با ضایعات چمن مصنوعی چه کنیم؟

    خوشبختانه در حال حاضر به دلیل تقاضای جهانی برای بازیافت انواع محصولات و تولیدات انسانی مانند چمن مصنوعی، امکانات و شرایط لازم برای بازیافت فراهم شده و به طور گسترده استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم به بیان سرنوشت ضایعات حاصل از بازیافت چمن‌های مصنوعی بپردازیم.

    باید بدانید که در کشور آمریکا، برخی شرکت ها، ضایعات حاصل از چمن مصنوعی را به محصولاتی برای استفاده در ساختمان سازی تبدیل کردند. علاوه بر این، برخی شرکت‌ها نیز ضایعات چمن مصنوعی بازیافت شده را به مصالحی مانند الوارها و لوله‌های آبیاری تبدیل کردند. همچنین شایان ذکر است، از آنجایی که ماده اصلی تشکیل دهنده این چمن مصنوعی پلاستیک است، در نتیجه به راحتی امکان جداسازی و تبدیل آن به قطعات پلاستیکی دیگر وجود دارد.

    سخن آخر

    همانطور که حتماً می‌دانید با توجه به تمامی هشدارهایی که در مورد حفظ سلامت زمین داده می‌شود، تولید چمن‌های مصنوعی مانند سایر محصولات پلاستیکی دیگر ادامه دارد. با این حال خوشبختانه پیشرفت علم منجر به تولید چمن‌های مصنوعی قابل بازیافت شده است. با این حال باید بدانید که علاوه بر استفاده و خرید چمن‌های قابل بازیافت، استفاده از چمن مصنوعی دست دوم نیز به عنوان یکی از روش‌های استفاده مجدد از یک محصول و بازگشت آن به چرخه مصرف، بسیار مفید است.

    ما در این مطلب تلاش کردیم تا به هر آنچه که لازم است در مورد چمن مصنوعی و بازیافت چمن مصنوعی بدانید، بپردازیم. اگر شما نیز در این مورد اطلاعات و یا سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...