سان روم گاردن

سان روم گاردن چیست و چه تفاوتهایی با روف گاردن دارد؟

سان روم گاردن یا اتاق آفتاب یکی از زیباترین و کاربردی‌ترین قسمت‌ها برای خانه‌های بزرگ با دکوراسیون‌های مختلف است. سان روم یک فضای داخلی و یا خارجی است که به‌طور خاص برای لذت بردن از نور طبیعی و پرورش گیاهان طراحی شده است. می‌توان گفت سان روم به معنای اتاق آفتاب و یا گلخانه نیز است.

این فضاها، از پنجره‌های بزرگ یا دیوارهای شیشه‌ای تشکیل می‌شوند تا هم بیشترین میزان نور خورشید را جذب کنند و هم از بیرون جلوه زیبایی داشته باشند. سان روم‌ها در دکوراسیون خانه به‌عنوان مکانی آرام و دلپذیر برای استراحت، مطالعه یا پرورش گیاهان خانگی کاربرد دارند. این فضاها، همچنین محیط گرم و طبیعی را در تمام فصول سال فراهم می‌کنند. در این مطلب در خصوص سان روم و کاربرد و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

سانروم گاردن و انواع آن

انواع سان روم گاردن

سان روم‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. یکی از انواع محبوب آن، سان روم سه‌فصل است که با پنجره‌هایی که  قابلیت باز و بسته شدن دارد، طراحی شده و در بهار، تابستان و پاییز قابل استفاده است. نوع دوم، سان روم چهارفصل است که به عایق‌بندی قوی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مجهز شده و در تمام سال کاربرد دارد. نوع سوم، سولاریوم یا گلخانه است که دیوارها و سقف آن تماما شیشه‌ای بوده و برای پرورش گیاهان ایده‌آل است. انواع سان روم‌ها باتوجه به نیاز و اقلیم، انتخاب می‌شوند.

تفاوت سان روم با پاسیو

سان روم و پاسیو دو فضای متفاوت هستند که هردو برای لذت بردن از فضای باز و طبیعت در خانه هستند. البته تفاوت‌هایی باهم دارند. همانطور که گفتیم سان روم گاردن یک فضایی داخلی یا خارجی با پنجره‌ها یا دیوارهای شیشه‌ای است و در حالی که نور طبیعی را وارد می‌کند، شرایط خوبی را برای پرورش گیاهان نیز فراهم می‌کند. براساس نوعی که دارد، این فضا معمولا در تمام سال قابل استفاده است و به عنوان محیطی گرم و دلپذیر برای اعضای خانه کاربرد دارد.

اما پاسیو یک فضای کاملا بیرونی است که ممکن است سقف یا دیوار نداشته باشد و بیشتر به عنوان یک حیاط روباز و یا به اصطلاح عامیانه یک حیاط خلوت برای استراحت یا پذیرایی است. پاسیو بیشتر با محیط بیرونی در تماس مستقیم است و نور خورشید را ندارد. برای طراحی فضای سبز در پاسیو می‌توانید از فنس آکاردئونی سبز نیز استفاده کنید. همچنین برای کف پوش پاسیو می‌توانید از جدیدترین و کاربردی‌ترین کف‌پوش چوبی استفاده کنید. البته امکان استفاده از گرین وال روف گاردن در پاسیو نیز وجود دارد.

سقف و دیواره های سان روم گاردن

در مورد سقف و دیواره‌های سان روم باید گفت که از اجزای کلیدی این فضا هستند و به جذب حداکثری نور طبیعی کمک می‌کنند. درواقع دیواره‌‌ها معمولا از شیشه‌های بزرگ و شفاف ساخته می‌شوند تا دید به بیرون و بیرون به داخل را فراهم کنند.

همچنین این دیوارها باعث می‌شوند نور خورشید از هرجایی به داخل بتابد. سقف نیز به همین ترتیب است و می‌تواند شیشه‌ای باشد که جذب حداکثری نور را داشته باشد یا از مواد شفاف مانند پلی‌کربنات ساخته شود تا نور طبیعی به طور مستقیم به داخل نتابد. برخی از سقف‌ها دارای قابلیت باز و بسته شدن هستند تا در صورت نیاز تهویه مناسب و نور خورشید را فراهم کنند. این طراحی‌ها سان روم را به فضایی دلپذیر و پرنور تبدیل می‌کنند که با هر تغییر و هرکاربردی قابل استفاده هستند.

شیشه سان روم چیست؟

شیشه‌های سان روم گاردن یکی از مهم‌ترین اعضا برای این فضا هستند. شیشه‌های سان روم نقش مهمی در ایجاد فضایی روشن و دلپذیر دارند. این شیشه‌ها باید از نوع دو یا سه‌جداره باشند تا علاوه بر جذب حداکثری نور طبیعی، یک عایق حرارتی و صوتی مناسب نیز فراهم کنند. به این منظور که گرما و سرما از محیط به داخل وارد نشود. همچنین شیشه‌هایی با پوشش خاص (Low-E) برای کاهش ورود اشعه‌های مضر UV و حفظ دمای داخلی نیز استفاده می‌شوند. به‌علاوه، این شیشه‌ها می‌توانند ضد ضربه و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف باشند و از چندین جهت قابلیت باز و بسته شدن داشته باشند.

اتاق آفتاب در کدام قسمت خانه قرار میگیرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالات در خصوص اتاق آفتاب یا سان روم، این است که بهتر است سان روم در کجای خانه باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که سان روم‌ها در بخش‌هایی از خانه قرار می‌گیرند که بیشترین میزان نور خورشید را دریافت می‌کنند. یعنی رایج‌ترین و بهترین مکان برای سان روم، قسمت جنوبی یا جنوب غربی خانه است، که بیشترین تابش نور خورشید در طول روز را دارد.

این فضاها معمولا در میان ساختمان که زیبایی را چندین برابر می‌کند و یا در بخش بیرونی که به داخل متصل شده است، کار می‌شوند. همچنین می‌توانید این فضا را خارج از ساختمان و در حیاط قرار دهید. این مساله به متراژ و میزان نورگیری و فضای داخلی شما بستگی دارد، پس بهتر است با یک متخصص طراح داخلی مشورت نمایید.

همچنین ممکن است برخی از این سان روم‌ها به اتاق‌های نشیمن، آشپزخانه یا فضای ورودی متصل ‌شوند. گاهی اوقات سان روم گاردن در انتهای خانه‌ها یا به‌عنوان یک ساختار جداگانه مابین خانه و حیاط قرار می‌گیرد که دسترسی هم از داخل و هم از حیاط را میسر می‌کند. دقت کنید که انتخاب محل قرارگیری به نوع استفاده، اندازه فضا و جهت تابش نور خورشید هم بستگی دارد. قرار دادن سان روم‌ها در محلی که از مناظر زیبای بیرون نیز برخوردار باشد، ایده‌آل است؛ زیرا این فضا به عنوان یک پل مابین فضای داخلی خانه و طبیعت بیرون عمل می‌کند و بخشی از طبیعت را به داخل خانه و حیاط شما می‌آورد.

سان روم گاردن یا روف گاردن

تفاوت های سان روم گاردن و روف گاردن

سان روم و روف گاردن باهم شباهت و تفاوت‌هایی دارند. هر دو فضاهایی برای لذت بردن از طبیعت هستند. سان روم یا اتاق آفتاب یک فضای داخلی و گاها خارجی با دیوارها و سقف شیشه‌ای است که به خانه متصل است و یا در حیاط واقع شده است و از نور طبیعی استفاده می‌کند، اما از محیط خارجی محافظت می‌کند. این فضا در هر فصلی قابل استفاده است و دارای یک عایق بندی، کف پوش مخصوص و الزاماتی برای پرورش گیاهان است.

اما در مقابل، روف گاردن یک باغ یا یک نوع طراحی فضای سبز  است که به‌شکل طبیعی و یا مصنوعی بر روی پشت‌بام انجام می‌شود. روف گاردن کاملا در فضای باز قرار دارد و هیچ نوع دیوار و سقفی ندارد. این فضاها برای کاشت گیاهان، استراحت و تفریح استفاده می‌شوند. روف گاردن نیاز به مقاوم‌سازی سقف و سیستم‌های زهکشی مناسب دارد. برای روف گاردن می‌توانید از کف‌پوش چوبی هم استفاده کنید و با اضافه کردن گرین وال روف گاردن و همچنین فنس آکاردئونی سبز زیبایی و دکور را بهبود ببخشید.

کاربرد اتاق آفتاب

سان روم گاردن یک فضای چندمنظوره است که کاربردهای متنوعی در خانه دارد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای سان روم، ایجاد یک محیط آرام و دلپذیر برای استراحت و لذت بردن از نور طبیعی و مناظر بیرونی است.  همچنین شما می‌توانید براساس سلیقه، علایق و نیازهای خود این فضا را به یک کافه کتاب سبز تبدیل کنید که ترکیبی از کتابخانه، به همراه میزی برای صرف قهوه و البته پرورش گیاهان باشد.

همچنین صرفا می‌توانید به عنوان یک اتاق نشیمن اضافی یا محلی برای مطالعه، نوشیدن قهوه یا گذراندن اوقات فراغت با خانواده و دوستان استفاده شود که با گیاهان تزئین شده است. علاوه بر این، سان روم می‌تواند فقط به عنوان یک گلخانه کوچک و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط مناسب نور و دما در این فضا، امکان پرورش گیاهان خانگی، گل‌ها و حتی سبزیجات را هم فراهم می‌کند. این ویژگی به‌خصوص برای افرادی که علاقه‌مند به باغبانی هستند، بسیار جذاب است. شما می‌توانید مایحتاج خود را برای آشپزی از سان روم برداشت کنید؛ اعم از گوجه، خیار، بادنجان و کدو.

همچنین پرورش توت‌فرنگی و قارچ از رایج‌ترین کارها در سان روم به‌شمار می‌رود. به‌عبارت دیگر سان روم می‌تواند به عنوان یک فضای کاری خانگی استفاده شود و شما از آن کسب درآمد داشته باشید. نور طبیعی و محیط آرامش‌بخش آن، تمرکز و خلاقیت را افزایش می‌دهد. همچنین برخی ورزش کردن و یا انجام یوگا و مدیتیشن را نیز در این محیط عالی می‌دانند و انرژی را از محیط و گیاهان جذب می‌کنند.

انواع متریال مورد استفاده در ساخت سان روم

یکی از دغدغه‌های افراد در ساخت سان روم گاردن، این است که از چه متریالی باید استفاده کرد؟ برای ساخت سان روم از متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مثلا شیشه، اصلی‌ترین متریالی است که برای دیوارها و سقف به کار می‌رود و باید باکیفیت باشد. همچنین انواع مختلفی برای نیاز و کاربرد شما اعم از گلخانه حرفه‌ای و یا صرفا سان‌ روم مجزا وجود دارد. برای شیشه‌ها معمولا از شیشه‌های دو یا سه‌جداره استفاده می‌شود تا عایق حرارتی و صوتی مناسبی فراهم شود.

یکی دیگر از متریال‌های مهم، آلومینیوم است که به‌طور گسترده برای ساخت فریم‌های سان روم به‌کار می‌رود، زیرا سبک، مقاوم و ضد زنگ است. چوب نیز برای کف پوش و دیگر موارد به‌عنوان یک متریال طبیعی و گرم که جلوه خاصی دارد، در برخی از طراحی‌های سان روم به‌کار می‌رود. پلی‌کربنات یا پلاستیک‌های شفاف هم برای سقف‌ها استفاده می‌شود که سبک و مقاوم در برابر ضربه و تغییرات آب و هوایی هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله در خصوص سان روم و یا اتاق آفتاب که گلخانه است، صحبت کردیم. سان روم می‌تواند در خانه و یا خارج از خانه و حتی در فضایی مابین و متصل به خانه باشد. سان روم یک فضا برای پرورش گیاهان است و توسط دیوارهای شیشه‌ای عایق‌بندی شده است. همچنین از سقف پلی‌کربنات برای پوشش آن استفاده می‌شود که متحرک و قابل باز و بسته شدن است. یکی از کاربردهای سان روم برای پرورش گیاهان و حتی کسب درآمد از آن است. این فضا جلوه‌ای زیبا، گرم و طبیعی به محیط می‌بخشد که بسیار آرامش‌بخش است. همچنین سان روم گاردن برای فعالیت‌هایی مانند نوشیدن قهوه، مطالعه کتاب و انجام مدیتیشن و یوگا عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...