جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
انواع کفپوش سالن ورزشی

انواع کفپوش سالن ورزشی

بررسی انواع کفپوش ورزشی موجود در بازار و ویژگی‌های هرکدام

اگر به فکر انتخاب و استفاده از انواع کفپوش سالن ورزشی مناسب برای سالن ورزشی خود هستید، لازم است تا این انواع کفپوش ورزشی را به خوبی بشناسید. شما با انتخاب کفپوش‌های مختلف و بررسی ویژگی‌های هریک از این کفپوش‌ها، می‌توانید انتخابی مناسب و خوب را برای خود رقم بزنید. امید است با خواندن نکات بیان شده در این مقاله، بتوانید یک نتیجه مناسب و کامل را برای شناخت خود از انواع مختلف کفپوش ورزشی مناسب در بازار به دست آورده و در نهایت نیز یک انتخاب مناسب را برای خود رقم بزنید.

زمانی که به سراغ یک باشگاه ورزشی یا یک زمین ورزشی برای تمرین و استراحت و ورزش کردن می‌روید، با پوششی مشخص در کف این فضا روبه‌رو خواهید شد. این پوشش‌ها در انواع و اقسام بسیار مختلف و متنوعی وجود دارند. انواعی که هرکدام با دیگری متفاوت بوده و ویژگی‌های مختلفی را نیز دارد. انواع کفپوش سالن

ورزشی موجود در بازار، در سالن‌های ورزشی تا زمین‌های ورزشی بزرگ قابل مشاهده هستند. هریک از این انواع کفپوش ورزشی، با دیگری متفاوت بوده و به منظوری خاص کاربرد دارد.

استفاده از انواع کفپوش ورزشی بر اساس نوع سالن

زمانی که صحبت از انواع کفپوش برای انتخاب و استفاده می‌شود، در اولین قدم لازم است تا مکان استفاده از این انواع کفپوش را به خوبی در نظر بگیریم. کفپوش‌های ورزشی بر اساس مکانی که قرار است مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است با دیگری متفاوت باشند. در واقع بر اساس مکان استفاده از کفپوش، می‌توان انواع کفپوش سالن ورزشی را به دو دسته اصلی تقسیم کرد. سالن‌های سر پوشیده و سالن‌های سر بسته اصلی‌ترین استفاده‌های انواع کفپوش ورزشی هستند که در ادامه به توضیحاتی درباره هریک از این دسته‌ها خواهیم پرداخت.

۱. انواع کفپوش مناسب برای سالن‌های سر پوشیده

همان‌طور که مشخص است، انواع کفپوش سالن ورزشی در سالن‌های سر پوشیده کاربرد بسیاری دارند. از سالن‌های سر پوشیده ورزشی جمعی گرفته تا سالن‌های ورزشی خصوصی مانند باشگاه‌ها و فضاهای دیگر همگی از این دسته از کفپوش ورزشی استفاده می‌کنند. گستره استفاده از این نوع از کفپوش ورزشی بسیار زیاد بوده و این کفپوش‌ها معمولا دوام و ماندگاری بالایی را دارند. عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب و باران یکی از دلایل ماندگاری برای این کفپوش‌ها است.

قیمت کفپوش سالن والیبال

کفپوش خاکی سالن ورزشی

۲. انواع کفپوش مناسب برای سالن‌های سر باز

سال‌هایی مانند سالن فوتبال و زمین ورزشی چمن و تنیس و برخی از این موارد، نیاز به کفپوش‌هایی مناسب برای سالن‌های باز دارند. سالن‌هایی گسترده که در معرض آب و باد و باران و آفتاب قرار می‌گیرند. کفپوش‌های مناسب برای این سالن‌ها لازم است تا بر اساس نوع ورزش و میزان فعالیت ورزشکاران و همچنین میزان باد و باران و آفتاب منطقه جغرافیایی در نظر گرفته شود. به صورت معمول از جنس‌هایی طبیعی برای این کفپوش‌ها استفاده می‌شود.

جنس‌های به کار رفته برای ساخت انواع کفپوش ورزشی سالن سر پوشیده

اگر به سالن‌های ورزشی سر پوشیده نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هر سالنی کفپوش متفاوتی از دیگری دارد. کفپوش‌های مختلف و متنوع موجود در سالن‌های ورزشی، هرکدام مزایای خاص خود را دارند. جنس‌های مختلف و متنوعی در سالن‌های ورزشی سر پوشیده به کار رفته‌اند. جنس‌هایی که هرکدام ویژگی‌هایی خاص و مشخص داشته و با دیگری متفاوت هستند. از همین رو لازم است تا با شناخت هریک از این جنس‌ها در کفپوش‌های موجود در بازار، ویژگی‌های آن را نیز به صورت کامل بشناسیم. به این ترتیب، انتخاب بهتری را بر اساس نیاز خود رقم خواهیم زد. انتخابی که می‌تواند به استفاده بهتر و کامل‌تر از کفپوش مورد نظر کمک کننده بوده و سبب داشتن یکی از انواع کفپوش سالن ورزشی با دوام و ماندگار در سالن مورد نظر شما باشد.

کفپوش پلی یورتان سالن ورزشی

۱. کفپوش ورزشی پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان یا پلی یورتان را می‌توان یکی از محبوب‌ترین انواع کفپوش سالن ورزشی موجود در بازار دانست. این مدل از کفپوش، مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد. مزایایی که سبب شده است تا استفاده از آن محبوبیت بسیاری داشته باشد و در سالن‌های بسیاری بتوان کفپوش پلی یورتان را مشاهده کرد. مزیت بزرگ آن را در نصب کفپوش پلی یورتان می‌توان مشاهده کرد. نصب این کفپوش بسیار ساده و راحت بوده و در عین حال، سرعت بسیار بالایی نیز دارد. ضمن اینکه می‌توان نصب این کفپوش را به صورت یک تکه و کامل انجام داد. از همین رو در مواردی که نیازی به نصب سریع کفپوش وجود دارد، این مدل از انواع کفپوش سالن ورزشی گزینه مناسبی برای استفاده خواهد بود. البته علاوه بر این‌ها، داشتن تنوع رنگی بسیار بالا، نگهداری آسان و قیمت بسیار مناسب نسبت به دیگر انواع کفپوش نیز جز مزایای کفپوش پلی یورتان محسوب می‌شود. کفپوش ورزشی پلی یورتان در بازار با نام کفپوش تارتان نیز به فروش می‌رسد.

کفپوش تاتامی سالن ورزشی

۲. کفپوش ورزشی تاتامی یا کفپوش فومی

کفپوش تاتامی که با نام کفپوش فوم دار ورزشی نیز در بازار شناخته می‌شود، کفپوشی ساخته شده از جنس فوم نرم آی وی آی است. این کفپوش در بسیاری از رشته‌های ورزشی کاربرد داشته و مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد. داشتن جنسی نرم و ضربه‌گیر در این مدل از انواع کفپوش سالن ورزشی، موجب جلوگیری از هرگونه آسیب شدید برای ورزشکاران شده و ضربه گیری مناسبی را با خود به همراه دارد. در باشگاه‌هایی مانند باشگاه کاراته، کشتی، کونگ فو، تکواندو، بدنسازی و برخی از دیگر موارد باشگاه‌های ورزشی می‌توان استفاده از این کفپوش را مشاهده کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، انواع کفپوش ورزشی تاتامی مزایای دیگری را نیز به همراه دارند. مزایایی مانند نصب آسان و راحت و با سرعت بالا، امکان شست‌وشو برای کفپوش، وزن کم و داشتن قابلیت حمل، قیمت مقرون‌به‌صرفه و ارزان بخشی از این موارد هستند. لازم به ذکر است که این مزایا سبب شده است تا کفپوش ورزشی تاتامی را بتوان به عنوان کفپوش مهد کودک و کفپوش مناسب برای اتاق کودک نیز به کار برد.

کفپوش چوبی برای سالن ورزشی

۳. کفپوش ورزشی چوبی

اگر بازی‌های ورزشی حرفه‌ای و خصوصا بازی بسکتبال را مشاهده کرده باشید، استفاده از کفپوش چوبی را بر روی این سالن‌های ورزشی دیده‌اید. کفپوش‌ ورزشی چوبی یکی از انواع کفپوش محبوب در سالن‌های ورزشی حرفه‌ای و تخصصی بوده که دوام بالایی دارند. این مدل از انواع کفپوش چوبی، زیبایی و جلوه ویژه‌ای را برای سالن ورزشی به همراه دارد و از همین رو در سالن‌های بزرگ و باشکوه حتما از آن‌ها استفاده می‌شود. داشتن دوام بالا، زیبایی و شکوه سالن، رنگ پذیری مناسب چوب و امکان طراحی نقوش و آرم تیم‌های ورزشی برخی از مزایای استفاده از کفپوش‌های چوبی هستند.

با این حال، گفتنی است که کفپوش‌های چوبی دارای قیمت بالایی هستند این کفپوش‌ها را به راحتی کفپوش‌های قبلی نمی‌توان نصب کرد و برای نصب آن‌ها لازم است تا نیرویی متخصص و حرفه‌ای حضور داشته باشد. از همین رو بیشترین کاربرد کفپوش چوبی را می‌توان در سالن‌های ورزشی حرفه‌ای و بزرگ دانست. سالن‌هایی با تماشاگر بسیار زیاد!

۴. کفپوش ورزشی لاستیکی

یکی دیگر از کفپوش‌های ورزشی مورد استفاده در سالن‌های سر پوشیده، انواع کفپوش لاستیکی هستند. این مدل از انواع کفپوش سالن ورزشی، حاصل بازیافت مواد لاستیکی هستند. از همین رو قیمت بسیار مناسبی را دارند. ضمن اینکه جنس به کار رفته در این کفپوش‌ها سبب شده است تا دوام آن‌ها نیز بسیار مناسب باشد. این کفپوش‌ها برای نگهداری راهکاری ساده داشته و نگهداری آن‌ها سخت نیست. از همین رو در فضاهای ورزشی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر محیط‌های ورزشی سر بسته، برخی از محیط‌های ورزشی سر باز نیز به استفاده از انواع کفپوش سالن ورزشی لاستیکی روی آورده‌اند. تا جایی که امروزه استفاده از این کفپوش ورزشی را می‌توان در مسابقات دو میدانی المپیک و مواردی مشابه آن نیز مشاهده کرد.

کفپوش گرانولی سالن ورزشی

داشتن تنوع رنگی بالا و مدل‌های مختلف این کفپوش، مزیت مهم دیگری برای استفاده از آن است. کفپوش لاستیکی را می‌توان در مدل‌های کفپوش رولی یا کفپوش تایل مورد استفاده قرار داد و از آن بهره لازم را برد. این کفپوش‌ها را با نام کفپوش گرانولی نیز ممکن است در بازار مشاهده کنید.

۵. کفپوش ورزشی وینیل یا pvc

انواع کفپوش سالن ورزشی وینیلی یا همان کفپوش ورزشی پی وی سی، انواعی از کفپوش هستند که انعطاف پذیری بالایی را دارند. این مدل از کفپوش ورزشی، سال‌ها است که برای ورزش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد آن در ورزش‌های مختلف قابل مشاهده است. این کفپوش‌ها با استفاده از چندین لایه فشرده ساخته شده و از همین رو انعطاف پذیری بالایی را در حین استفاده دارند. ضمن اینکه در ساخت کفپوش وینیلی، استفاده از مواردی مانند فایبرگلاس و لایه‌های محافظ و پر کننده‌های رنگ نیز قابل مشاهده است. به وسیله تمامی مواد به کار رفته در این کفپوش‌ها، ویژگی‌هایی مانند دوام بالا و انعطاف پذیری مناسب در زمان ورزش مشاهده می‌شود. نگهداری آسان از این کفپوش‌ها و نصب راحت بر روی سالن‌های ورزشی سر بسته نیز از دیگر مزایای این کفپوش‌ها محسوب می‌شود. ضمن اینکه کفپوش وینیل ورزشی قابلیت تولید در رنگ‌های بسیار مختلفی را داشته و از همین رو تنوع رنگی بالایی را برای انتخاب شما به همراه خواهد داشت. شما برای استفاده از کفپوش وینیلی می‌توانید این کفپوش را در مدل‌های مختلفی مانند کفپوش وینیلی رولی، کفپوش وینیلی تایلی و کفپوش وینیلی پارکتی مورد استفاده قرار دهید.

جنس‌های به کار رفته برای ساخت انواع کفپوش ورزشی سالن سر باز

در کنار ورزش‌هایی که در فضای بسته قابل انجام هستند، ورزش‌هایی نیز وجود دارند که لازم است تا در فضای باز و محیط‌هایی سر باز انجام شوند. انواع کفپوش سالن ورزشی مناسب برای محیط‌های سر باز، ویژگی‌های مختلفی با کفپوش مناسب برای محیط‌های سر بسته دارند. از همین رو لازم است تا پیش از انتخاب انواع کفپوش سالن ورزشی، نسبت به باز بودن یا بسته بودن سقف محیط توجه لازم را داشته باشید.

در محیط‌های سر باز، لازم است تا انواع کفپوش سالن ورزشی، دوام و ماندگاری بالایی را در برابر آفتاب، باد و باران و برف داشته باشند. تفاوت اصلی بین این کفپوش‌ها در حضور در برابر حوادث و اتفاقات طبیعی است. بررسی‌های صورت گرفته و مشاهدات نشان داده است که برای استفاده از کفپوش ورزشی مناسب برای محیط‌های سر باز، لازم است تا از کفپوش‌های طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده شود. هرچند برخی از انواع کفپوش مورد استفاده در محیط‌های سربسته مانند کفپوش تارتان و کفپوش وینیلی نیز در محیط‌های سر باز نیز قابلیت اجرا را دارند. با این حال، سه مورد اصلی و محبوب از کفپوش‌های مناسب برای محیط‌های سر باز و کاربرد آن‌ها را در سالن‌های ورزشی مختلف، در ادامه مشاهده خواهید کرد:

۱. کفپوش ورزشی چمن طبیعی

حتی اگر یکبار به تماشای فوتبال نشسته باشید، با کفپوش ورزشی چمن آشنایی دارید! چمن طبیعی که یکی از انواع کفپوش چمن موجود در بازار محسوب می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین انواع کفپوش سالن ورزشی موجود در بازار است. در بین تمامی انواع کفپوش سالن ورزشی، تنها چمن طبیعی است که به عنوان یک موجود زنده برای کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو نگهداری از چمن طبیعی به عنوان یک کفپوش اهمیت بسیاری داشته و دقت بالایی را می‌طلبد. این همان دلیلی است که استفاده از چمن طبیعی را می‌توان یکی از کفپوش‌های گران قیمت دانست. با اینکه خود چمن طبیعی قیمت بسیار بالایی را ندارد، اما نگهداری و دانش فنی مورد نیاز برای نگهداری از این انواع کفپوش سالن ورزشی، نیازمند تخصص است. ضمن اینکه ترمیم بخش‌های از دست رفته و تبدیل آن به یک کفپوش چمن طبیعی سالم نیز نیازمند هزینه‌هایی بالا است.

از آبیاری تا کوددهی، اصلاح و ترمیم همگی روندی از مراحل نگهداری کفپوش چمن طبیعی هستند. با اینکه مزایای استفاده زا چمن طبیعی به عنوان یک کفپوش کاملا طبیعی زنده مزایای بسیاری است، اما امروزه در ساخت و ساز زمین‌های فوتبال، کمتر از آن بهره برده می‌شود. وجود مشکلات بسیار در نگهداری از چمن طبیعی، موجب حضور و بروز چمن مصنوعی به عنوان یک کفپوش ورزشی مناسب شده است.

کفپوش چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

۲. کفپوش ورزشی چمن مصنوعی

همان‌طور که بیان شد، چمن مصنوعی نوعی از انواع کفپوش ورزشی است که به عنوان جایگزینی برای چمن طبیعی در نظر گرفته شده است. این مدل از کفپوش ورزشی، در کنار داشتن تمامی مزایای استفاده از چمن طبیعی، مشکل نگهداری آن را نیز به همراه ندارد.

کفپوش چمن مصنوعی را با استفاده از الیاف پلیمری تولید کرده‌اند. از همین رو این انواع کفپوش ورزشی، ظاهری مشابه با چمن طبیعی داشته و گزینه مناسبی برای جایگزینی این انواع کفپوش سالن ورزشی هستند. داشتن جنسی مستحکم در چمن مصنوعی سبب شده است تا فضاهای بسیاری را بتوان به وسیله این کفپوش ورزشی پوشش داد. داشتن لایه‌های زهکشی به صورت رول و تایل انواعی است که از این نوع کفپوش در بازار به تولید و فروش می‌رسد. به این وسیله، کفپوش مورد نیاز برای چمن مصنوعی فوتبالی نیازی به نگهداری، آبیاری، کوددهی و مراقبت دائمی نخواهند داشت و به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین در صورت آسیب دیدگی در چمن مصنوعی، ترمیم و تعمیر آن راحت بوده و می‌توان آسیب دیدگی را به راحتی برطرف نمود.

البته باید به یاد داشته باشید که لازم است تا چمن مصنوعی استفاده شده در یک زمین ورزشی، به تایید فدراسیون مربوطه رسیده و براساس استانداردهای موجود، قابلیت استفاده را داشته باشید. به این ترتیب، یک کفپوش ورزشی استاندارد بوده که می‌توان بر روی آن ورزش‌های مختلفی را به انجام رساند.

Beach sports flooring

۳. کفپوش ورزشی رسی و خاکی و ماسه‌ای

دیگر کفپوشی که در برخی از سال‌های سر پوشیده قابل مشاهده است، کفپوش‌هایی طبیعی و ساخته شده از خاک و ماسه هستند. این نوع از کفپوش‌های ورزشی، برای سالن‌هایی مانند سالن‌های تنیس و ورزش‌های ساحلی کاربرد بسیاری را دارد. زمانی که از کفپوش ورزشی خاک، ماسه یا رس برای ورزش استفاده می‌شود، هیچگونه پدیده طبیعی نمی‌تواند آن را تخریب کند. از همین رو در سالن‌های ورزشی سر باز استفاده از این کفپوش‌ها انتخاب بسیار مناسبی است.

در سالن‌هایی مانند سالن‌های ورزشی تنیس، لازم است تا کفپوش ماسه‌ای کوبیده شده مورد استفاده قرار گیرد. نگهداری این کفپوش‌ها شرایط خاص خود را دارد. با این حال، نگهداری عجیب و سختی نیست و از همین رو در سالن‌های سر باز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. ضمن اینکه میزان ضربه‌گیری در خاک و ماسه و خاک رس میزان مناسبی بوده و از همین رو انجام ورزش بر روی آن به راحتی قابل انجام است. اگر به سراغ سالن‌های بزرگ و باشکوه دنیا برای برگزاری مسابقات ساحلی یا ورزشی مانند تنیس بروید، استفاده از این کفپوش ورزشی را به راحتی مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی و ورزش‌های ساحلی دیگر نیز بر روی انواع کفپوش سالن ورزشی ماسه و خاک رس انجام می‌شود و جذابیت خاص خود را به همراه دارد.

آخرین نکات درباره انواع کفپوش ورزشی

برای اینکه بتوانید یکی از انواع کفپوش ورزشی مناسب را برای خود انتخاب کنید، لازم است تا بر اساس نیازی که دارید، کفپوش خود را مشخص کنید. به این منظور و در اولین قدم، نیاز به شناخت تمامی انواع کفپوش ورزشی موجود در بازار دارید. به این ترتیب، شما می‌توانید انواع  کفپوش ورزشی مختلف موجود در بازار را شناخته و بر اساس ویژگی‌های هر نوع از کفپوش، انتخاب مناسب خود را داشته باشید.

در این مقاله و آنچه که گذشت، تلاش کردیم تا انواع مختلف کفپوش ورزشی را به شما معرفی کنیم. با بررسی جنس‌های مختلف کفپوش و کاربرد هریک بر اساس نوع ورزش و سر پوشیده بودن یا سر باز بودن سالن ورزشی، امید است به انتخاب مناسبی دست پیدا کنید. انتخابی که بر اساس میزان فعالیت و کارکرد شما بوده و بتواند برای شما کاربری مناسبی را از انواع کفپوش ورزشی انتخاب شده شما رقم بزند.

  • پیام اسمی
  • شهریور 13, 1402
  • 1613 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!