جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

بیش از نیم قرن از تولید اولین چمن مصنوعی می‌گذرد. نمونه‌های اولیه آن با اهداف ورزشی ساخته شدند و به مرور، کاربری کفپوش‌های چمنی از محدوده ورزشگاه‌ها خارج شد. چمن مصنوعی نوعی کفپوش برای فضای بیرونی می‌باشد که باید بر سطح زمین فیکس شود. قبل از نصب آن، عملیات زیرسازی انجام می‌گردد تا زمین برای اجرای نهایی آماده شود. بدون آماده‌سازی، عملیات زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال با مشکل روبرو می‌شود اما مشکل اصلی بعدها به وجود می‌آید.

فهرست مطالب

    زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال چیست؟

    کلیه فرایندهای تسطیح و تبدیل زمین بکر به زمینی که قابل اجرای چمن مصنوعی است را عملیات زیرسازی می‌نامند. این پروسه شامل آماده‌سازی هر نوع سطح می‌شود؛ از زمین‌های خاکی و طبیعی گرفته تا زمین‌های بتونی، آسفالت، موزاییک، سنگی و … همه نیاز به زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال دارند.

    چمن مصنوعی زمین فوتبال، فضای سبز شهری، انواع چمن‌ مصنوعی ورزشی و زمین بازی کودکان، از قبل با کمک متریال مناسب آماده‌سازی شده‌اند. اجرای چمن مصنوعی بر همه سطوح امکان‌پذیر می‌باشد. اگر زیرسازی خوب و استاندارد انجام گیرد، بعد از نصب، سطح زمین دچار مشکل نخواهد شد.

    در این مقاله نحوه نصب چمن مصنوعی فوتبال را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

    مزایای زیرسازی چمن مصنوعی زمین فوتبال چیست؟

    یک زمین خاکی را تصور کنید. این زمین با توجه به ساختار خاک منطقه، دارای سختی متفاوتی می‌باشد. انواع گیاهان خودرو، علف هرز و … نیز در بخش‌های مختلف این زمین مشاهده می‌شوند. روی چنین سطحی نمی‌توان به راحتی و بدون آماده‌سازی چمن مصنوعی را نصب کرد. برای جلوگیری از رشد گیاهان طبیعی، باید عملیات زیرسازی را پیش از چسباندن رول‌های چمن انجام داد. چنین عملیاتی مانع از رشد علف هرز روی چمن مصنوعی خواهد شد.

    نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال

    محصولات چمن مصنوعی جزو کفپوش‌هایی هستند که برای فضای باز طراحی شده‌اند. این کفپوش‌ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید و بارش برف و باران قرار دارند. با افزودن برخی مواد به متریال در زیرسازی و نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال، مقاومت محصول در برابر تغییرات جوی افزایش خواهد یافت. اما باید راهی برای خروج آب بارندگی از سطح چمن نیز وجود داشته باشد.

    بیشتر بدانید : راهنمای نصب چمن مصنوعی

    لایه زیرین چمن مصنوعی به شکل شبکه‌ای ساخته شده و دارای منافذی برای عبور آب اضافی از سطح چمن می‌باشد. آب حاصل از بارندگی از طریق این شبکه‌ها در زیرسازی چمن مصنوعی، به مجرای فاضلاب سرازیر می‌شود. بدون وجود یک سیستم استاندارد برای گذر آب، سطح زمین ورزشگاه همیشه پر از آب خواهد بود. زیرسازی در روش نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال مانع جمع شدن آب روی سطح زمین شده و چمن مصنوعی همیشه خشک و آماده استفاده خواهد بود.

    برخی از مزایای زیرسازی چمن مصنوعی عبارتند از:

    • هدایت آب به مجاری فاضلاب
    • امکان تغییر کاربری زمین با استفاده از کمترین هزینه
    • جلوگیری از ورود آسیب به لایه زیرین چمن مصنوعی
    • خروج کامل آب و جلوگیری از جمع شدن آن روی سطح چمن
    • افزایش طول عمر و ماندگاری چمن مصنوعی زمین فوتبال

    بیشتر بدانید : نحوه زیرسازی چمن مصنوعی

    مراحل زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال

    بحران کم‌آبی در ایران و جهان موجب شده است تا چمن طبیعی جای خود را به سازه‌های مقاوم‌تری بدهد. محصولات چمنی در مقایسه با چمن کاشته‌شده، نگهداری بسیار راحت‌تری دارند. همچنین با حذف عملیات چمن‌زنی، کوددهی، سم‌پاشی، آبیاری و … مقدار زیادی از هزینه‌های جاری ورزشگاه کم خواهد شد. برای اینکه چمن مصنوعی طول عمر بیشتری داشته باشد، ابتدا تحقیقات وسیعی روی زمین صورت می‌گیرد.

    آموزش نحوه کاشت چمن مصنوعی

    برای زیرسازی و نحوه نصب چمن مصنوعی فوتبال، ابتدا لازم است یک لایه از سطح زمین برداشته و با مواد مخصوصی، گودی آن پر شود. این پروسه موجب از بین رفتن گیاهان و دانه‌ها می‌گردد. خاک‌برداری، خاک‌ریزی و تسطیح زمین نیز از پروسه گودبرداری هستند اما قبل از آن، لازم است زهکشی چمن مصنوعی انجام شود. حفر شیارها و کانال‌های مجاری عبور آب، از مهم‌ترین عملیات در نحوه نصب چمن مصنوعی فوتبال هستند که وظیفه انتقال آب به مجرای فاضلاب را دارند.

    عملیات زیرسازی به صورت‌های گوناگونی از جمله موارد زیر انجام می‌شود:‌

    زیرسازی چمن مصنوعی استحکام‌نیافته

    در این پروسه، عملیات زیرسازی و نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال استحکام نیافته است بنابراین در برابر فشار و ضربه، ضعیف عمل می‌کند. به همین دلیل، در مناطق پرتردد به ویژه در طراحی محوطه اتومبیل‌ها، نباید از این روش نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال استفاده کرد.

    زیرسازی چمن مصنوعی استحکام‌یافته

    در این روش، برای استحکام بیشتر زمین، طی مراحل نصب یک لایه بتن یا آسفالت به زیرسازی اضافه می‌شود. این سطح سخت در لایه آخر قرار گرفته و با شیب‌بندی مناسب برای دفع آب‌های سطحی اجرا می‌گردد.

    سخن پایانی

    نوع زمین و کاربری آن، در انتخاب روش زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال تفاوت ایجاد می‌کنند اما موجب حذف آن نمی‌شوند. چمن مصنوعی مهد کودک، سالن های ورزشی، چمن مصنوعی تزئینی، چمن مصنوعی حیاط ویلا و … همگی باید ابتدا تحت عملیات زیرسازی و آماده‌سازی قرار گیرند.

    زیرسازی موجب استحکام و ماندگاری چمن مصنوعی شده و با داشتن زهکشی مناسب، از جمع شدن آب روی سطح چمن جلوگیری می‌کند.

    ۲ دیدگاه برای “زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال”

    1. آوا سالاری گفت:

      از اطلاعات ارائه شده خیلی استفاده کردم. مرسی!

      • پیام اسمی گفت:

        خیلی تشکر میکنم ازتون بابت اینکه نظر ارزشمندتون رو گذاشتین

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!