طراحی لابی ساختمان

طراحی لابی ساختمان | 8 ایده جذاب و کاربردی دکوراسیون لابی

لابی، اولین قسمت از ساختمان است که افراد به آن وارد می‌شوند. به همین خاطر نحوه ساخت آن تأثیر زیادی در جلب نظر بینندگان دارد. در سالیان اخیر، نقش لابی تغییر کرده و به عنوان نقطه‌ای جهت خوش آمدگویی به مهمانان و مشتریان در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر طراحی لابی ساختمان اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. روش اصولی طراحی این قسمت از سازه باید به صورت حرفه‌ای و همه پسند انجام شود. در ادامه مقاله به بررسی نکات مهمی در مورد طراحی لابی از سقف تا انتخاب کفپوش می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

اندازه استاندارد لابی | اهمیت لابی ساختمان

برای آنکه اندازه دقیق لابی مشخص شود، باید به نقشه کامل ساختمان دسترسی یافت. اندازه لابی ساختمان بر اساس نوع کسب و کار و مقیاس کلی ساختمان می‌تواند متفاوت باشد. به صورت کلی، لابی نباید از ۱۰ متر کمتر باشد. برخی از ساختمان‌ها که لابی‌های بزرگ دارند، متراژ آن‌ها معمولاً به بالاتر از ۳۵ متر هم می‌رسد. معمولاً ارتفاع لابی هم بلند است و سقف آن تا ۴ متر ادامه دارد. بیشتر طراحان تلاش می‌کنند تا پنجره‌های بلند و بزرگ برای لابی ساختمان طراحی کنند تا نور طبیعی به آن وارد شود. درب‌های ورودی لابی باید به اندازه‌ای باشد که رفت و آمد به آسانی انجام شده و فضا را نیز زیباتر جلوه دهد.

دکوراسیون لابی ساختمان

برای طراحی لابی ساختمان چه کارهایی انجام دهیم؟

طراحی و دکوراسیون لابی ساختمان به این علت مهم است که این مکان محل اتصال محیط بیرونی و درونی ساختمان محسوب می‌گردد. به همین خاطر باید تعادل مناسبی بین دو محیط ایجاد نمود و از عناصر طبیعی هم استفاده کرد تا این تناسب به راحتی انجام شود. استفاده از مصالح و محصولات طبیعی و با کیفیت می‌تواند باعث افزایش آرامش و رفاه مراجعه کنندگان شود. در ادامه مطلب، برخی از مواردی که برای طراحی لابی لازم است به آن توجه شود را نام می‌بریم.

استفاده از مبلمان سفارشی لابی

خرید مبلمان برای انجام طراحی لابی ساختمان از مهم‌ترین اقدامات در دکوراسیون آن به شمار می‌آید. مبلمانی که مخصوص لابی است، باید طراحی جذاب و شگفت انگیزی داشته باشد. زیرا لابی به عنوان مرکز ساختمان برای بازدیدکنندگان و ساکنین در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر آن، می‌توان از مبلمان سفارشی بر اساس ابعاد و اندازه لابی نیز استفاده نمود. دقت کنید که مبلمان لابی حتماً باید با کیفیت بوده و راحت باشد. چیدمان دایره‌ای مبلمان در فضای لابی، یکی از ایده‌های بسیار جذاب برای ایجاد حس صمیمیت بین افراد است.

نورپردازی‌های مخفی در سقف و دیوارها

بر اساس نوع کاربری ساختمان می‌توان نورپردازی لابی را نیز انجام داد. طراح دکوراتیو، رنگ و میزان نور را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، لابی ساختمان تجاری باید احساس امنیت و اطمینان برای افراد ایجاد کند و لابی هتل نیز با نورپردازی اصولی و درست می‌تواند احساس آرامش و صمیمیت به وجود آورد. میزان نورپردازی می‌تواند در انتقال احساسات و تأثیر روانی آن بسیار مهم باشد.

انتخاب سبک چیدمان در لابی

انتخاب کفپوش مناسب

انتخاب کفپوش مناسب برای لابی به بودجه، نوع کاربری و سلیقه افراد برای دکوراسیون بستگی دارد. کف پوش ورودی ساختمان را می‌توان از نوع کفپوش اپوکسی، کفپوش میکروسمنت، کفپوش پی‌وی‌سی و… انتخاب نمود. نکته مهم این است که پیش از خرید کفپوش حتماً باید به مزایا و معایب هر کدام توجه کرده و بر اساس آن انتخاب انجام شود. کفپوش ورودی باید مزایای زیر را داشته باشد:

  • قیمت مناسب
  • تنوع در طرح و رنگ
  • نصب آسان
  • مقاومت بالا
  • ضد آب و رطوبت
  • ماندگاری طولانی
  • قابلیت ترمیم
  • نظافت آسان
  • ظاهر شیک و مدرن

یکی دیگر از مواردی که لازم است در طراحی لابی ساختمان به آن توجه شود، این است که از کفپوش ضد لغزش برای لابی ساختمان استفاده گردد. کفپوش سه بعدی اپوکسی نیز می‌تواند ظاهر بسیار زیبایی به ساختمان‌های شیک و مدرن بدهد.

استفاده از طراحی‌های سه بعدی

لابی، فضای ورودی ساختمان است و می‌تواند پیوند بین بخش داخلی ساختمان و بخش بیرونی آن باشد. طراحی سه بعدی لابی می‌تواند به شکوه و زیبایی ساختمان بیفزاید. علاوه بر آن، بیانگر معماری سبک دکوراسیون و استایل آن خواهد بود. لابی باید طوری طراحی شود که افراد با حضور در آن احساس خوشایند و راحتی داشته باشند.

انتخاب سبک دکوراسیون با توجه به ابعاد لابی

طراحی لابی بر اساس ابعاد آن می‌تواند به صورت دکوراسیون کلاسیک در لابی‌های بزرگ و دکوراسیون مینیمال در لابی‌های کوچک اجرا شود. در سبک کلاسیک می‌توان از کاغذ دیواری با طرح‌های منحصر به فرد استفاده نمود تا عظمت و شکوه ساختمان بیش از پیش نشان داده شود. با استفاده از رنگ‌های گرمی مانند قهوه‌ای، کرم، بژ و طلایی، می‌توان انرژی و گرما را به محیط القا نمود. در لابی‌های کوچک پیشنهاد می‌شود که سبک مینیمال به کار برده شود. استفاده از کفپوش و دیوارپوش با طرح و رنگ‌های مینیمال می‌تواند جذابیت بصری ایجاد کرده و فضا را بزرگ‎تر نشان دهد.

ایده‌های جذاب برای طراحی لابی ساختمان

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، با افزایش جمعیت، ساختمان‌ها بیشتر به صورت مجتمع، برج و… ساخته می‌شوند. این ساختمان‌ها برای برگزار کردن مجمع‌ها و جلسات خود نیاز به مکانی برای اجتماع افراد دارند. طراحی لابی در این ساختمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی لابی ساختمان فرصتی به طراحان می‌دهد تا بتوانند بر اساس ابعاد ساختمان، کاربری آن و… به دکوراسیون فضا بپردازند. نکات مهمی در این باره وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برای آنکه یک لابی مدرن داشته باشید، از استانداردهای هوشمند و امکانات امنیتی بهره بگیرید.
  • امکانات جانبی مانند قفسه‌ها، کمدهای داخلی و فضاهای ذخیره سازی می‌تواند به جذابیت بصری لابی کمک کند.
  • قرار دادن میز بازی در لابی ساختمان به عنوان مکانی برای جمع شدن افراد می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد.
  • از عناصر دکوراتیو زیبا و تزیینی در طراحی لابی‌های مدرن استفاده نمایید.
  • بهتر است در دکوراسیون لابی از طبیعت الهام گرفته و از گلدان‌های بزرگ، مبلمان با پایه‌های چوبی، پالت، دیوارپوش‌ها و کفپوش‌های چوبی و سنگی و… استفاده نمایید.
  • در طراحی لابی می‌توانید از المان‌ها و آثار هنری استفاده کنید. به عنوان مثال، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و… ایده خوبی هستند.
  • استفاده از آینه برای بزرگ دیده شدن فضا در لابی‌هایی که ابعاد کوچکی دارند، می‌تواند گزینه خوبی به شمار آید.
  • استفاده از ترمووال فومی و گرین وال هم می‌تواند به زیباتر دیده شدن فضای لابی کمک کند.

سخن پایانی

طراحی بخش‌های مختلف ساختمان مانند لابی می‌تواند خصوصیات منحصر به فردی داشته باشد که باعث جلب نظر بیننده گردد. طراحی لابی از مهم‌ترین امور در روند آماده سازی ساختمان محسوب می‌گردد. در طراحی دکوراسیون لابی ساختمان می‌توان از عناصر دکوراتیو و تزیینی مانند آباژورها، تابلوها، آکواریوم‌ها، مجسمه‌ها، گلدان‌های بزرگ و… استفاده نمود. این شرایط باعث می‌شود که جلوه فضای ورودی ساختمان بسیار زیباتر شده و محیط امن و پرآرامشی ایجاد شود. در این مقاله نکات مهمی درباره طراحی لابی ساختمان بیان کردیم. امیدواریم با مطالعه آن بتوانید بهترین دکوراسیون را در ساختمان خود طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...