هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

صفر تا 100 هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

هارمونی به مفهوم هماهنگی و ایجاد یکپارچگی بین اعضای مختلف یک مجموعه است‌. بنابراین برای به وجود آوردن چنین حالتی، قوانین مشخصی را در نظر می‌گیرند که طراحان دکوراسیون داخلی نیز از آنها برای طراحی و دیزاین محیط‌های مختلف مثل آشپزخانه، فضای نشیمن خانه، محیط‌های اداری و مسکونی استفاده می‌کنند. یکی از قوانین مهمی که در هارمونی باید به آن توجه شود ترکیب رنگ و تعادل آن در محیط است. در همین راستا قصد داریم در این مقاله در خصوص هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی هر آنچه را که باید به آن توجه نمایید را خدمتتان بیان نماییم.

ترکیب رنگ‌ها در قالب هارمونی؛ هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

زمانی‌که اقدام به ایجاد تغییرات در دکوراسیون منزل یا محیط اطراف خود می‌کنید باید به قوانین هارمونی و هماهنگی کامل در ترکیب رنگ‌ها و سایر اجزای محیط توجه ویژه‌ای داشته باشید تا نتیجه‌ای را که در نظر دارید به دست آورید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید کاربری محیطی است که اقدام به ایجاد تغییرات در آن نموده‌اید. بر همین اساس در ادامه مطلب به توضیحاتی در این خصوص خواهیم پرداخت.

هارمونی رنگها در اتاق خواب

هارمونی رنگ در اتاق خواب که محلی برای استراحت است، باید به سمتی پیش برود که فضای توام با آرامش  را فراهم کند. به طور مثال می‌توان در این محل از ترکیب رنگ کرم برای اتاق خواب‌هایی که فضای کوچکی دارند استفاده کرد. همچنین ترکیب رنگ آبی و سفید یا استفاده از موکت چند رنگ برای اتاق‌های وسیع‌تر گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

هارمونی رنگ‌ها در آشپزخانه؛ هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

آشپزخانه محلی است که اکثر خانم‌ها بیشترین زمان خود را در آن می‌گذرانند. به همین دلیل باید رنگی که برای این محل و وسایل آن مثل بهترین رنگ موکت برای آشپزخانه انتخاب می‌شود به گونه‌ای باشد که زمینه فعالیت طولانی مدت افراد در آشپزخانه را فراهم کند. به عبارت دیگر باید باعث جنب و جوش و بالا رفتن انرژی آنها شود.

هارمونی رنگ در پذیرایی و نشیمن

هارمونی رنگ در پذیرایی و نشیمن

فضای نشیمن یکی از مهم‌ترین قسمت‌های منزل به حساب می‌آید. به همین دلیل باید در خصوص ترکیب رنگ در این قسمت از خانه حساسیت بیشتری داشت. در واقع باید فضای نشیمن را به گونه‌ای طراحی کنید که محیطی گرم و صمیمی را به وجود آورد. بنابراین برای ایجاد هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی استفاده از رنگ‌های گرم که باعث افزایش انرژی می‌شوند و رنگ‌های مکمل سرد در کنار آن‌ها، بهترین گزینه به حساب می‌آید.

البته تعادل بین رنگ‌ها در اتاق نشیمن را می‌توان به کمک لوازم مختلفی که در اتاق پذیرایی به کار رفته برقرار کرد. به طور مثال توجه به رنگ دیوارها، رنگ کفپوش مثل رنگ پارکت لمینت،  لوازمی مانند مبلمان، کوسن و غیره مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

ست کردن رنگ‌ ها در طراحی داخلی؛ هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

ست کردن رنگ‌ها در طراحی داخلی یکی از عوامل کلیدی ایجاد فضایی زیبا، هماهنگ و رسیدن به هارمونی مورد نظر به حساب می‌آید. البته برای اینکه بتوان به درستی رنگ‌هایی را که در فضا استفاده می‌شود با یکدیگر ست کرد، باید نکات و دستورالعمل‌های مشخصی را در نظر گرفت.

به طور مثال می‌توان قوانین چرخه رنگ مانند به کار بردن رنگ‌های مکمل یا رنگ‌های مشابه در کنار هم را در نظر گرفت. تعریف یک پالت رنگی محدود که از ترکیب ۳ تا ۵ رنگ تهیه شده، برای دستیابی به فضایی یک‌دست و منسجم نیز اهمیت بالایی دارد. علاوه بر آن انتخاب یک یا دو رنگ اصلی در کنار سایر رنگ‌ها نمونه‌ای دیگر از روشهای ست کردن رنگها با هم به حساب می‌آید.

چرخه رنگ ‌ها چیست؟

برای آنکه بدانید کدام رنگ‌ها با یکدیگر هارمونی دارند بهتر است با قوانین چرخه رنگ آشنا شوید. چرخه رنگ یک ابزار بصری است که به کمک آن می‌توان رنگ‌ها و روابط بین آنها را بهتر درک کرد. این چرخه که به صورت دایره‌ طراحی شده، شامل رنگ‌های اصلی، ثانویه و رنگ‌های درجه ۳ است. به‌طوری‌که قوانین خاصی بین آنها برای ترکیب رنگ وجود دارد که می‌توان برای هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

در این چرخه سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز وجود دارند که رنگ‌های اصلی بوده و ترکیب آنها با یکدیگر رنگ‌های دیگر را به وجود می‌آورد. علاوه بر آن رنگ‌های نارنجی، سبز و بنفش که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند در این چرخه به عنوان رنگ‌های ثانویه شناخته می‌شوند.

در نهایت ترکیب رنگ‌های قرمز و نارنجی، زرد و نارنجی، زرد و سبز، آبی و سبز، آبی و بنفش، قرمز و بنفش رنگ‌های درجه ۳ را در این چرخه ایجاد می‌کنند. بنابراین در این چرخه ۱۲ رنگ وجود دارند که می‌توان به کمک قوانین همچون مکمل بودن یا رنگ‌های مقابل هم که بین آنها وجود دارند، هارمونی مناسبی را در طراحی دکوراسیون ایجاد کرد.

چرخه رنگ | هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

آشنایی با رنگ‌های هارمونیک سرد و گرم

طبق نظریه کارشناسان هر رنگی دمای مخصوص به خود را دارد و حس خاص را منتقل می‌کند. بر این اساس برخی از رنگ‌ها با نام رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که استفاده از آنها در دکوراسیون محیط باعث بالا رفتن انرژی افراد خواهد شد. بنابراین در محیط‌هایی که به انرژی بیشتری نیاز است مثل آشپزخانه یا اتاق بازی به کار می‌روند. رنگ‌های همچون قرمز، زرد و  نارنجی در این دسته قرار می‌گیرند.

در مقابل رنگ‌هایی مثل آبی و سبز جزو رنگ‌های سرد به حساب می‌آیند و برای محل‌هایی که نیاز به آرامش دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. طبق هارمونی رنگ‌ها بهتر است برای طراحی و دکوراسیون منزل ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم با سایه‌های کم و زیاد از آنها را استفاده کرد تا بتوان تعادل مناسبی را در محیط برقرار کرد.

کاربرد هارمونی رنگ ‌ها در دکوراسیون داخلی

هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی به معنای ایجاد تعادل و هماهنگی بین رنگ‌ها است. این مسئله می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی فضا داشته و احساس آرامش و رضایت خاصی را به همراه آورد. البته توجه به این مسئله، کاربردها و مزایای زیادی نیز در بر دارد که مهم‌ترین‌ آنها عبارتند از:

  • ایجاد فضایی آرامش‌بخش: به کار بردن ترکیبی از رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش مانند آبی، سبز یا خاکستری می‌تواند فضایی آرام و دلپذیر را ایجاد کند.
  • افزایش انرژی و نشاط: همواره رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند احساس انرژی و نشاط زیادی را به فضا منتقل کنند.
  • رنگ‌های متضاد: استفاده از رنگ‌های مکمل یا متضاد در نقاط کانونی منزل می‌تواند، توجهات را جلب کرده و عمق بیشتری در فضا ایجاد کند.
  • ایجاد تعادل بصری: انتخاب یک پالت رنگی متعادل به همراه رنگ‌های اصلی و فرعی، به ایجاد تعادل بصری در فضا کمک کرده و از شلوغی و بی‌نظمی جلوگیری خواهد کرد.
  • تأثیر بر اندازه فضا: تاثیراتی که انتخاب رنگ مناسب در اندازه فضا دارد غیر قابل انکار است. به طور مثال استفاده از رنگ‌های روشن می‌تواند فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان دهد. در حالی که رنگ‌های تیره که احساس صمیمیت و گرما زیادی در محیط ایجاد می‌کنند، برای استفاده در فضاهای وسیع‌تر مناسب هستند.

انتخاب رنگ بر اساس سبک دکوراسیون

انتخاب رنگ بر اساس سبک دکوراسیون داخلی می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی فضا داشته باشد. اما نکته مهمی که باید در این زمینه در نظر گرفت، شناخت ویژگی‌های هر سبک و رنگ‌های مناسب با آن است. به طور مثال در دکوراسیون مدرن رنگ‌های ملایم و خنثی مانند سفید، خاکستری، سیاه به ایجاد فضایی آرام و مدرن کمک می‌کنند. در حالی‌که در سبک کلاسیک، همه چیز مانند رنگ عناصر محیط، مبلمان و تمام جزئیات با طراحی کلاسیک در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. همچنین برای هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی با سبک کلاسیک، از رنگ‌های گرم و غنی مثل آبی تیره، سبز زیتونی یا قرمز شرابی و غیره استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...