جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کف سازی مدرن

آشنائی با ۱۰ نوع مصالح برای کف سازی مدرن

کف‌سازی ساختمان یکی از قسمت‌های مهم ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شود که متناسب با محل احداث پروژه شرایط مختلفی برای اجرای آن باید رعایت شوند. همچنین برای انجام آن می‌توان از مصالح متنوعی مانند انواع کف‌پوش‌های ساختمانی استفاده کرد. با توجه به پیشرفت تولید مصالح ساختمانی، کفپوش‌های متفاوتی و مختلفی برای این منظور به وجود آمده‌اند که در کف سازی مدرن می‌توان آنها را به کار برد. در این مقاله با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

کف سازی مدرن چیست؟
فهرست مطالب

    کف سازی مدرن چیست؟

    یکی از مصالح مهمی که در ساختمان‌سازی به کار می‌رود، کفپوش‌هایی هستند که در فضای داخلی و بیرونی منازل مسکونی، آپارتمان‌ها، برج‌ها، مکان‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوان از این پوشش‌ها به عنوان سطحی برای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی در ساختمان، گرم نگه داشتن محیط در شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی استفاده کرد، باید قبل از نصب آنها در کف ساختمان، عملیات زیرسازی انجام شود.

     به عبارت دیگر می‌توان گفت که کف‌ سازی ساختمان فرایندی است که با استفاده از آن سطح زیرین ساختمان با استفاده از مصالح مختلف پوشیده می‌شود تا یک سطح مقاوم برای پوشش نهایی کف ساختمان ایجاد شود. در واقع تمامی عملیات زیر سازی و کف‌سازی، برای نصب کف‌پوش‌های کف ساختمان بوده و باعث افزایش کارایی آنها انجام می‌شود. باید بدانید وجود چنین سطحی برای جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار اهمیت دارد و در حقیقت مانند عایقی در برابر حرارت یا سروصدا عمل می‌کند.

    انواع مختلف کف‌ سازی

    انواع مختلف کف‌ سازی

    کف‌سازی ساختمان متناسب با محل استفاده آن، کاربردی که دارد و شرایط آب‌و‌هوایی که در آنجا احداث گردیده، متفاوت بوده و به چند دسته تقسیم می‌شود. این عملیات می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی اجرا گردد که در این حالت می‌توان از مصالح متنوعی برای این‌کار استفاده کرد؛ مانند انواع کف‌پوش‌های چوبی که در عین مقاومت بالا، دوام و طول عمر زیاد، زیبایی خاصی به محیط می‌بخشند.

    همچنین کف‌سازی می‌تواند در ساختمان‌های تجاری مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، دفاتر و فروشگاه‌ها انجام شود. البته لازم به ذکر است در چنین محل‌های باید مصالح و متریال استفاده شده در کف سازی مدرن به گونه‌ای باشند که در مقابل رفت‌و‌آمد زیاد و عوامل فرسایشی مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

     پس از آن می‌توان از کفپوش‌هایی نصب شده در سالن‌های ورزشی، محیط‌های صنعتی و فضاهای باز نام برد که هر کدام از آنها متناسب با محل اجرای پروژه ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. به طور مثال در محیط‌های صنعتی باید از کفپوش‌های رزینی استفاده کرد تا مقاومت بالایی در برابر فشار، خوردگی و شکستگی از خود نشان دهند. همچنین کف‌پوش‌هایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید علاوه بر مقاومت بالا در برابر شکستگی و ضربه، بتوانند باعث افزایش زیبایی محیط شوند و در برابر عوامل محیطی و شرایط بد آب‌وهوایی مقاومت داشته باشند.

    کفپوش‌های مدرن محیط‌های مسکونی

    کفپوش‌هایی که برای فضای داخلی منازل یا محیط مسکونی استفاده می‌شوند متناسب با محل استفاده که می‌تواند آشپزخانه، اتاق پذیرایی یا نشیمن، اتاق خواب یا سرویس بهداشتی باشد، متفاوت بوده و نیاز به زیرسازی و آماده‌سازی‌های مختلفی برای نصب و اجرا دارند. بر این اساس باید بدانید که کف‌سازی که برای محل‌های مسکونی انجام می‌شود، به چند دسته که در ادامه بیان می‌کنیم تقسیم می‌گردد.

    کف سازی مدرن فضای بیرونی ساختمان

    فضای بیرونی ساختمان که شامل حیاط خلوت، حیاط یا بالکن بوده در معرض عوامل فرسایشی مانند گرما، سرما، باد و باران و رطوبت قرار دارد. بنابراین باید عملیات کف‌سازی به گونه‌ای انجام شود که بتواند مقاومت مناسبی در برابر عوامل فرسایشی، فشار و ضربه از خود نشان دهد. علاوه بر آن کفپوش‌هایی که در قسمت‌ها نصب می‌شوند، ضمن مقاومت بالا در برابر این عوامل، باید ظاهری زیبا و چشم نواز نیز داشته باشند.

    کف سازی مدرن پذیرایی و اتاق نشیمن

    از آنجا که قسمت پذیرایی و نشیمن ساختمان، تاثیر مستقیمی در زیباسازی محیط دارد، امروزه در کف سازی مدرن توجه ویژه‌ای به متریال‌ها و روش کف‌سازی در فضای نشیمن یا اتاق پذیرایی می‌شود.

    کف ساری مدرن سرویس بهداشتی

    کف سازی مدرن آشپزخانه و سرویس بهداشتی

    آشپزخانه و سرویس بهداشتی قسمت‌های دیگری از ساختمان هستند که کف‌سازی و زیرکاری پیش از انجام پروژه نصب کف‌پوش در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. باید در این بخش‌ها کف‌سازی به گونه‌ای انجام شود که بتواند از نفوذ رطوبت به قسمت‌های مختلف ساختمان جلوگیری نماید. در واقع می‌توان گفت کف‌سازی در محیط‌هایی از ساختمان که با آب سروکار دارند، مثل سرویس بهداشتی و آشپزخانه بسیار حساس‌تر از قسمت‌های دیگر بوده و باید در این مکان‌‌ها از پوشش‌های ضد آب استفاده شود.

    انواع مصالح کف سازی مدرن ساختمان

    مهم‌ترین پارامتری که در کف‌سازی ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد، مصالحی هستند که در اجرای این پروژه به کار می‌روند. به طور کلی متناسب با محل قرار گرفتن ساختمان و شرایط آب‌وهوایی از کفپوش‌ها و مصالح مختلفی برای کف‌سازی ساختمان استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

    ۱. بتن

    بتن به دلیل مقاومت بسیار زیادی که در برابر عوامل محیطی از خود نشان می‌دهد، برای کف‌سازی محیط‌های صنعتی، تجاری و محیط‌های باز متریال مناسبی محسوب می‌شود.

    ۲. سرامیک

    سرامیک که از مواد غیر فلزی و آلی، تحت دمای بسیار زیاد ساخته می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و آتش از خود نشان می‌دهد. این ماده ساختمانی در مدل‌های مختلف لعاب‌دار، بدون لعاب یا پرسلان تولید می‌شود و کیفیت‌های مختلفی دارد. بنابراین می‌توان از آن به عنوان کف‌پوشی در مراحل اجرای پروژه کف‌سازی قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.

    ۳. کاشی

    کاشی که از گرانول‌های ریز شده سرامیکی در طرح و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود، مقاومت بالایی در برابر سایش، آتش و حرارت داشته و برای استفاده در محیط‌های مرطوب گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

    ۴. پارکت

    پارکت جزو مصالح چوبی است که در قطعات مختلف تولید می‌شود و گزینه مناسبی برای کف سازی مدرن به حساب می‌آید. این متریال از لحاظ زیبایی بسیار جذاب و چشم نواز بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. پارکت‌ها که انواع مختلفی دارند به عنوان کفپوش چوبی از چوب‌های صنعتی و طبیعی یا جنگلی، بامبو و غیره تولید می‌شوند.

    انواع مصالح کف سازی مدرن ساختمان

    ۵. وینیل

    وینیل از جمله مصالح ساختمانی پلیمری است که در برابر رطوبت، حرارت و سایش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. این ماده از جدیدترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از سطح صاف و ضد لغزش، در محیط‌های داخلی و خارجی  به عنوان کف‌‌پوشی در عملیات کف‌سازی ساختمان به کار می‌رود.

    ۶. لمینت

    در واقع پارکت لمینت‌ها شبیه به چوب‌های صنعتی هستند که امروزه به دلیل شباهت بسیار زیادی که به پارکت‌ها دارند، در کف‌سازی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    ۷. لینولئوم

    این مصالح ساختمانی که امروزه کاربردهای بسیاری در کف‌سازی ساختمان دارد، از مواد تجزیه‌پذیر و بیولوژیکی مثل چوب پنبه ساخته شده است.

    ۸. چوب پنبه

    چوب پنبه از جمله مصالح جدید ساختمانی است که برای کف‌سازی ساختمان استفاده می‌شود. چوب پنبه‌ها که ساختاری شبیه به لمینت‌ها دارند از پوست درختان تهیه شده و از این لحاظ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.

    ۹. سنگ

    سنگ از گران‌بهاترین کفپوش‌هایی است که در کف‌سازی ساختمان به کار می‌رود. این متریال بسیار زیبا بوده و با کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شود.

    ۱۰. کفپوش پی‌وی‌سی

    کفپوش pvc ماده‌ای پلیمری است که از مشتقات نفتی به دست می‌آید. این ماده شباهت بسیار زیادی به پلاستیک دارد اما بسیار مقاوم و انعطاف‌پذیر است.

    نکات مهم اجرای کف سازی مدرن ساختمان

    اگر به دنبال این هستید که بتوانید به خوبی عملیات کف‌سازی ساختمان را انجام دهید، باید به نکات مهم زیر توجه نمایید:

    • استفاده از مواد با کیفیت
    • انتخاب متریال‌ کف‌سازی متناسب با کاربرد ساختمان و محل استفاده
    • زیرسازی مناسب با مصالح با کیفیت
    • توجه به ویژگی‌های فنی مصالح انتخابی برای کف سازی مدرن
    • توجه به استانداردهای مورد نیاز در استفاده از کفپوش‌های مورد نظر
    • تناسب مصالح انتخابی با شرایط آب‌وهوایی محیط

    روش انتخاب کف‌سازی مناسب

    با توجه به اینکه متریال‌های مختلفی برای انجام کف‌سازی ساختمان وجود دارد باید هنگام انتخاب مصالح ساختمانی مورد نیاز برای اجرای پروژه، دقت لازم را داشته باشید. بر این اساس توجه کنید متریالی که برای این منظور به کار می‌برید، باید دوام کافی و طول عمر مناسبی داشته باشد. همچنین سهولت در نظافت کف‌پوش انتخابی، از نکاتی است که در کف‌سازی ساختمان به ویژه در محیط‌های مسکونی باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

    روش انتخاب کف‌سازی مناسب

    علاوه بر آن باید بدانید که اجرای صحیح عملیات کف‌سازی و نصب کفپوش‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده بسیار مهم است و باعث افزایش کارایی و دوام کفپوش مورد نظر می‌شود. در نهایت هنگام اجرای عملیات باید به ویژ‌گی‌های ظاهری کف‌پوش انتخابی برای استفاده در پروژه کف‌سازی ساختمان مثل رنگ کف‌پوش یا ابعاد آن توجه کنید. همچنین مشخصات فنی آن از قبیل عایق صدا، حرارت و رطوبت، مقاومت در برابر سایش، ضربه، شکستگی و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

    هزینه اجرای پروژه کف سازی مدرن ساختمان

    یکی از پارامترهای مهمی که باید در هنگام کف‌سازی به آن توجه شود، هزینه‌ای اجرای پروژه کف‌سازی ساختمان محسوب می‌گردد. هزینه اجرای زیرسازی، قیمت مصالح به کار رفته در این‌کار، قیمت کف‌پوش انتخابی، هزینه‌های نصب آن، هزینه تیم اجرایی از مرحله مشاوره، طراحی و اجرای عملیات از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین مبلغ نهایی اجرای پروژه کف‌سازی ساختمان محسوب می‌شوند. علاوه بر آن عوامل محیطی، شرایط آب‌و‌هوایی، نوع کاربری ساختمان، محل احداث آن، تغییرات نرخ ارز، سیاست‌های قیمت‌گذاری مصالح ساختمانی در بازار و غیره نیز بر تعیین هزینه‌ها موثر هستند.

    سخن پایانی

    کف سازی مدرن و انتخاب کف‌پوشی مناسب برای اجرای این پروژه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت‌وساز محسوب می‌شود. همچنین متناسب با رشد تکنولوژی و پیشرفت تولید مواد ساختمانی، امروزه مصالح متفاوت و مدرنی تولید شده‌اند که هر کدام از آنها ویژگی‌ها و کارایی‌های مخصوص به خود را دارند و می‌توان از آنها در کف‌سازی مدرن استفاده کرد. در همین راستا انتخاب تیم اجرایی حرفه‌ای برای تعیین بهترین متریال و اجرای درست عملیات کف‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

    • محدثه شریفی
    • اسفند 17, 1402
    • 116 بازدید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...
    مقایسه محصولات
    لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!