جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
رنگ کردن موکت

رنگ کردن موکت به چه روش‌هایی انجام می شود؟

موکت یکی از سنتی ترین و کاربردی ترین آیتم‌های دکوراسیون است. در بسیاری از سفره ‎خانه‎ ها، منازل، هتل‎ها و مساجد از موکت استفاده می‎شود. نوع و کیفیت رنگ موکت‎ یکی از اصلی ترین نکات انتخاب این آیتم دکوراسیون است. رنگ کردن موکت نیز یکی از اساسی ترین بخش‎ها در پروسه تولید این کفپوش به شمار می آید. این مرحله اهمیت بسیار زیادی در زیبایی و جلوه بصری موکت دارد.

فهرست مطالب

    روش‎های رنگ کردن موکت

    ممکن است شما هم موکت‏‎هایی داشته باشید که بعد از گذشت سال‎ها هنوز هم رنگ زیبای خود را حفظ کرد‎ه اند و کدر نشده‎اند. دلیل اصلی این موضوع رنگرزی اصولی موکت‎ است. روش‎های متعددی برای رنگ کردن این آیتم دکوراسیون وجود دارد که هر یک دارای مزایای خاص خود هستند. به طور کلی نحوه رنگ کردن موکت وابسته به شیوه تولید و نوع الیاف آن است. هر یک از انواع موکت‎، به سبک‎های گوناگونی در زمان تولید، رنگرزی شده اند. دو روش کلی برای رنگرزی موکت و همچنین تعمیر موکت سوخته وجود دارد که هرکدام از زیرمجموعه هایی برخوردار هستند.

    روش‎های رنگ کردن موکت

    این دو روش عبارت‎ند از:

    • روش Pre Dyeing
    • روش Post Dyeing

    رنگرزی موکت به شیوه قبل از بافت (Pre Dyeing)

    یکی از روش‎های کلی رنگ کردن موکت، پیش رنگرزی یا قبل از بافت نام دارد. در این روش زمان بافته شدن موکت، الیاف رنگ‎شده براساس طرح پایانی مورد استفاده قرار می‎گیرند. این الیاف از رنگ برخوردار هستند؛ در واقع نیازی نیست که کفپوش موکت را پس از تولید رنگ کرد. این شیوه دارای زیرمجموعه های مختلفی است. در روش رنگرزی پیش از بافت روش انتقال رنگ مشابه نیست و به چندین روش شناخته شده صورت می‏گیرد. در ادامه به معرفی این روش‎ها و آموزش رنگ کردن موکت به شیوه های مختلف می‎پردازیم.

    رنگرزی با پلیمر مذاب (Solution Dyeing)

    در روش رنگرزی موکت با پلیمر مذاب، الیاف از قبل رنگ شده‌اند. انجام این کار نیاز به تخصص زیادی دارد. در این موکت‌ها الیاف با پلیمر مذاب ترکیب شده اند و با انجام این کار به چندین رنگ مختلف در آمده‎اند. ترکیب پلیمرهای مذاب با الیاف خام باعث می‎شود که کلیه بخش‎های موکت مثل بخش مرکزی و حتی مغز آن نیز کاملا رنگ شوند. از این رو اگر کفپوش موکت ساییده و خراشیده هم شود، رنگ موکت با تغییر و کدری مواجه نمی‎‌شود. رنگ کردن الیاف پلی اتیلن، تریکستا و همچنین نایلون از انواع این روش هستند

    رنگرزی در حمام رنگ (Stock Dyeing)

    یکی دیگر از روش‎های رنگرزی موکت، رنگرزی در حمام رنگ نام دارد. در این شیوه نیز رنگ گرفتن الیاف پیش از از بافت انجام می‌شود. برای انجام این کار ابتدا باید یک حمام رنگ تمیز برای رنگ کردن موکت آماده شود. الیاف تحت فشار را باید وارد مخزنی بزرگ کرد و در نهایت داخل رنگ قرار داد. این روش یکی از پرکاربردترین و رایج‎ترین شیو‎ه های رنگرزی پلی‎استر و الیاف پشمی به شمار می آید. پایداری و دوام رنگ‎ها در روش رنگرزی در حمام به نسبت روش پلیمر مذاب کم‌تر است.

    رنگرزی در دیگ بخار (Skein Dyeing)

    رنگرزی در دیگ بخار (Skein Dyeing)

    روش دیگ بخار از سایر شیوه‌های رنگرزی موکت است. در این شیوه برای اینکه نخ بافت موکت رنگ بگیرد، کلاف‎ها را به رنگ دیگر وارد می‎کنند تا به این ترتیب نخ بافت موکت رنگ را به خود جذب کند. جالب است بدانید که برای رنگ کردن نخ قالی ابریشم و نخ پشم نیز همین روش مورد استفاده قرار می‎گیرد.

    رنگرزی موضعی (Space Dyeing)

    یکی از مراحل تولید برخی از موکت‌ها،‎ با به‌کارگیری روش رنگرزی موضعی انجام می‎شود. الیاف در این روش حداقل از 3 تم رنگی زیبا برخوردار هستند. شیوه کار رنگرزی موضعی به صورت غیریکنواخت به انجام می‎رسد. به این ترتیب که رنگ‎ها به شکل موضعی به الیاف انتقال پیدا می‌کنند. رنگرزی موضعی یک روش جذاب برای رنگ کردن موکت به شمار می‎‌رود.

    رنگرزی موضعی (Space Dyeing)

    رنگرزی موکت به شیوه پس از بافت (Post Dyeing)

    روش رنگ آمیزی پس از بافت نیز دارای چند زیرمجموعه است. در بسیاری از رنگرزی‎ها، فرآیند رنگ کردن پس از اتمام بافت موکت به انجام می‎رسد. در واقع رنگرزها پس از اینکه مراحل بافت موکت کامل شد، برای رنگ کردن این آیتم دکوراسیون اقدام می‎کنند. الیافی که در تولید این موکت‌ها به کار رفته است، بدون رنگ و خام هستند. این شیوه متدهای مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‎ها می‎‌پردازیم.

    رنگرزی توپی (Piece Dyeing)

    یکی از متد‎های رنگرزی پس از بافت، رنگرزی توپی است. در هنگام تولید موکت، بعد از پایان فرآیند بافت و پس از نصب کردن لایه پشتیبان موکت، باید رنگرزی به این روش را به انجام رساند. در این روش کنترل فرآیند رنگ آمیزی اهمیت بالایی دارد و حتی یک سهل‎انگاری کوچک هم باعث مخدوش شدن نتیجه نهایی می‏شود. این شیوه معمولا برای الیاف نایلون و پلی‌استر کاربرد دارد و با سرعت اجرای بالا، از طرفداران زیادی برخوردار است.

    رنگرزی چاپی (Printing)

    رنگرزی چاپی نام یکی دیگر از روش‌های رنگ کردن موکت است. در این روش دستگاه پرینت به منظور رنگ آمیزی موکت بعد از فرآیند بافت مورد استفاده قرار می‎گیرد. شیوه کار این نوع پرینتر‎ها بسیار شبیه پرینتر‏‎های کاغذی است و می‎توان هر رنگ و یا طرحی را پس از بافت بر روی موکت ایجاد کرد.

    رنگرزی چاپی (Printing)

    این روش بسیار محبوب است و دلیل این محبوبیت سرعت بالای اجرای آن است. در این روش محدودیتی در اجرای رنگ‎ها وجود ندارد و طرح‎ها نیز بسیار متنوع هستند. بنابراین خریداران گزینه‌های بیشتری برای هماهنگی موکت با دیگر آیتم‌های دکوراسیون دارند.

    رنگ کردن اصولی موکت کیفیت آن را افزایش می‌دهد

    در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف رنگ کردن موکت، قبل از بافت و پس از بافت پرداختیم. البته رنگرزی موکت شیوه های دیگری هم دارد که کاربرد کمتری دارند. رنگرزی موکت هرقدر که کیفیت خوبی داشته باشد، به همان اندازه فروش محصول را افزایش می‎دهد. پیشنهاد می‎کنیم شما هم در زمان خرید موکت به کیفیت رنگ آن دقت ویژه ای داشته باشید.

    سوالات متداول رنگ کردن موکت

    رنگرزی موکت اگر با کیفیت بالایی انجام شود، چه مزایایی دارد؟

    از مزایای رنگرزی باکیفیت موکت می‎توان به مقاومت عالی دربرابر محو شدن رنگ و رنگ‎پریدگی، یک‎دست بودن رنگ موکت، نظافت ساده و سریع الیاف، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش و زیبایی موکت اشاره کرد.

    رنگرزی طبیعی موکت چیست؟

    رنگرزی موکت به صورت طبیعی حاصل رنگرزی با بعضی از رنگ‌های گیاهی و معدنی است که با گذشت زمان و با استفاده بیشتر و همچنین قرارگیری در برابر نور، مواد قلیایی و سایر عوامل، نه تنها ارزش آن از بین نمی‎رود، بلکه درخشندگی و ثبات رنگ موکت نیز افزایش پیدا می‎کند.

    • محدثه شریفی
    • بهمن 15, 1402
    • 313 بازدید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو در سایت

    سبد خرید

    درحال بارگذاری ...