جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پارکت لمینت چیست؟

پارکت لمینت چیست؟ همه چیز درباره پارکت لمینت

کف ساختمان یکی از مهم ترین سطوح در طراحی داخلی است. حتی گرانقیمت ترین وسایل هم نمی تواند عیب و ایراد کفسازی را از چشم پنهان کند. در سال های اخیر محصولی به نام پارکت لمینت به بازار آمده که مورد توجه دکوراتیوها قرار گرفته است. پس از تولید این محصول تحولی بزرگ در صنعت دکوراسیون و طراحی داخلی ایجاد شد. آیا می دانید انواع پارکت لمینت چیست و برای چه مکان هایی مناسب است؟ با این قسمت از مقالات گامان تزئین جاوید همراه باشید تا با همه چیز درباره پارکت لمینت آشنا شوید.

گاهی با یک تغییر جزئی در دکوراسیون می توان، فضا را به کلی دگرگون کرد. در اغلب پروژه های طراحی، کفپوش های قدیمی با پارکت لمینت های مدل جدید، تعویض می شوند. همین تغییر به ظاهر ساده، یک ساختمان قدیمی را به بنایی مدرن تبدیل می کند. قبل از هرچیز پیشنهاد میکنیم مطلب راهنمای خرید پارکت لمینت را ببینید

های پارکت لمینت

پارکت لمینت چیست؟

این محصول یکی از رایج ترین پوشش ها برای کف ساختمان است. نسل اولیه پارکت لمینت در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط یک شرکت سوئدی روانه بازار شد. تولیدات اولیه کیفیت مناسبی نداشتند و حتی در نصب نیز مشکلاتی مشاهده می شد. امروز ده ها طرح و مدل از پارکت لمینت در بازار موجود است که همگی از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارند.

پارکت لمینت ها ظاهری چوب مانند دارند ولی اصلا قابل مقایسه با کفپوش چوبی نیستند. در واقع جنس مواد تشکیل دهنده پارکت لمینت از الوارهای چوبی نیست. این محصول از فروارده های چوبی، تولید می شود و پس از ترکیب با چسب و مواد پلیمری، تحت گرما و فشار قرار می دگیرد. در ساخت انواع پارکت لمینت از دستگاه های پیشرفته ای استفاده می شود.

برخی از افراد تصور می کنند پارکت لمینت و کفپوش pvc یکی است در حالی که جنس مواد اولیه اینها با یکدیگر تفاوت دارد.

ویژگی های پارکت لمینت چیست؟

  • نصب سریع و ساده
  • دوام زیاد و طولانی
  • تنوع رنگ بندی و طرح
  • مقاومت بالا در برابر خراشیدگی
  • قابل نصب بر روی سطوح افقی و عمودی
  • قابلیت نصب و جمع آوری بدون آسیب به کف بنا
  • مقاومت بالا به آب و رطوبت
  • زیبایی و جذابیت ظاهری
  • قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی

پاک کردن خراش لمینت

رنگ پارکت لمینت

همه چیز درباره پارکت لمینت

پارکت لمینت چیست؟ این محصول نوعی کفپوش است که بر روی کلیه سطوح افقی و عمودی قابل نصب است. به طور معمول از انواع پارکت لمینت برای کف ساختمان استفاده می شود ولی دکوراتیوها این محصول را برای ایجاد فضاهای خاص و منحصر به فرد بر روی سطوح عمودی نیز استفاده می کنند. اگر بدانید ساختار پارکت لمینت چیست بیشتر متوجه دکوراتیو بودن آن می شوید. این کفپوش زیبا و چشم نواز گرما و صمیمت چوب درختان جنگلی را به فضای بسته خانه می آورد. اما به طور کل نمی توان آن را در گروه کفپوش های چوبی قرار داد.

پارکت لمینت یک محصول چند لایه است و تحت دما و پرس دستگاه به صورت یکپارچه دیده می شود. به طور معمول ۴ لایه مجزا در ساخت پارکت لمینت وجود دارد. همه شرکت های تولید کننده کم و بیش این استاندارد را رعایت می کنند. همه تفاوت های ظاهری و کیفی محصول در کیفیت هر کدام از این لایه ها است.

بیشتر بخوانید: رفع صدای پارکت

قیمت پارکت لمینت

لایه های پارکت لمینت چیست؟

(Laminate) به معنای چند لایه است. بیرونی ترین لایه Wear or overlay layer نام دارد. این لایه در عین نازکی دارای مقاومت خیلی زیادی است و در واقع لایه پوششی پارکت لمینت هم به حساب می آید. تنوع زیادی در طراحی لایه بیرونی وجود دارد. دو نوع مات و براق نیز برای سلیقه های مختلف تولید شده است.

لایه Decorative paper Layer اغلب از مواد ملامینه تولید می شود. لایه دکوراتیو نوعی کاغذ تزئینی است که بین لایه بیرونی و مرکزی قرار می گیرد و نقش آن در شکل ظاهری و زیبایی تایل ها را نمی توان نادیده گرفت. برای مثال پارکت لمینت طرح سنگ و طرح چوب از یک شرکت، تنها در این لایه تفاوت دارند و بقیه بخش ها کاملا یکسان است.

آیا می دانید قلب انواع پارکت لمینت چیست و از چه لایه ای تشکیل شده؟ Core Layer همان لایه مرکزی و به اصطلاح قلب کفپوش است. کیفیت مواد به کار رفته در این لایه به طور مستقیم روی استحکام و مقاومت پارکت لمینت تاثیر می گذارد.

بخش زیرین پارکت لمینت لایه Backing Stabilizing Layer نام دارد. موقع نصب این قسمت با کف ساختمان در ارتباط است بنابراین ضد آب بودن لایه زیرین می تواند یک مزیت عالی برای پارکت لمینت باشد. به همین جهت از یک نوع رزین به عنوان عایق در این لایه استفاده شده تا مانع از آسیب به کفپوش شود.

آشنایی با لایه های پارکت لمینت HDF

لایه های پارکت لمینت چیست؟

کاربرد پارکت لمینت چیست؟

این محصول به صورت قطعات همسان در اندازه های متفاوت تولید می شود. به هر قطعه تایل گفته می شود. تایل ها همگی به همان مکانیسم چند لایه تولید می شوند و در مجموع می توانند کل سطح را بپوشانند. برای مقایسه سرامیک کف ساختمان را در نظر بگیرید. سرامیک های با اندازه مشخص در کنار یکدیگر نصب می شوند تا کل سطح پوشیده شود. تایل های لمینت هم به همین صورت ست.

در پاسخ به این سوال که کاربرد پارکت لمینت چیست؟ می توان گفت که تقریبا هیچ محدودیتی در به کارگیری این تایل ها وجود دارد. زیبایی و جلوه های ظاهری پارکت لمینت به قدری زیاد است که حتی در ادارات هم از آن استفاده می شود. پارکت لمینت کفپوش خانگی و اداری است اما توصیه می شود در مکان های بسیار شلوغ و پر رفت و آمد از کفپوش مقاوم تری استفاده شود.

نکته مهم دیگر اینکه انواع پارکت لمینت برای فضای داخلی ساختمان طراحی شده اند و مناسب فضای باز نیستند. برخی از رایج ترین کاربردهای پارکت لمینت درادامه معرفی شده است.

Engineered Hardwood Floors

پارکت لمینت پذیرایی

پارکت لمینت حس و حال فضای خانه را عوض می کند. طرح چوب لمینت گرمی و صمیمت خاصی به اتاق پذیرایی می دهد. اگر می خواهید آرامش جنگل را در خانه داشته باشید از چوب و طرح چوب در دکوراسیون داخلی استفاده کنید. پارکت لمینت چوب طبیعی نیست ولی ظاهر آن شباهت زیادی به چوب دارد. در محصولات استاندارد و با کیفیت حتی به سختی می توانید از فاصله چند متری متوجه این موضوع بشوید.

پارکت لمینت برای اتاق خواب

پارکت لمینت عایق حرارت و صدا است. نصب آن در اتاق خواب کودک این مزیت را دارد که دیگر نگران دویدن های وقت و بی وقت فرزندتان نیستید. پارکت لمینت صدای راه رفتن را به طبقات زیرین انتقال نمی دهد. اما مهم تر از آن حس گرمی و نرمی در حین راه رفتن روی پارکت لمینت اتاق خواب است. این حس قابل مقایسه با سرامیک های سرد و سخت نیست.

پارکت لمینت راه پله

تا اینجا دانستیم که پارکت لمینت چیست و چه کاربردی دارد. برای کف ساختمان می توان از این نوع کفپوش استفاده کرد. اما آیا می دانید که امکان نصب پارکت لمینت برای راه پله هم وجود دارد؟ سطح رویه پارکت لمینت طوری است که سُر نمی خورد پس برای پله های دوبلکس عالی است.

مراحل نصب پارکت لمینت روی پله ها

طریقه نصب پارکت لمینت

طریقه نصب پارکت لمینت چیست؟

اگر کف ساختمان دارای ناهمواری است باید از قبل زیر سازی انجام شود. معمولا از یک لایه فوم برای زیر تایل ها استفاده می شود. این فوم نقش عایق صدا و رطوبت را هم به عهده دارد. ضخامت فوم زیرسازی پارکت لمینت هر چقدر بیشتر باشد، کیفیت نصب هم بالاتر می رود.

پارکت لمینت به کف ساختمان نمی چسبد به همین علت به کفپوش شناور نیز معروف شده است. موقع تولید پارکت لمینت زبانه هایی برای نصب و اتصال تایل ها تعبیه شده. از همین محل می توان تایل ها را در هم قفل کرد. زبانه ها به صورت قفل و کلیک به هم متصل می شوند. نصاب کار را از وسط اتاق شروع می کند و تایل های مجاور را در هم کلیک می کند. کلیک کردن به معنای اتصال نری و مادگی تایل ها به یکدیگر است.

پس از اتمام تایل ها در هر ردیف عرضی، نوبت به اتصال در ردیف بالاتر می رسد. همه قطعات از هر چهار طرف به قطعات دیگر متصل می شوند. در محل تقاطع دیوار و کف ساختمان، قرنیز نصب می شود. سنگینی تایل ها و همچنین قرنیزها مانع حرکت و جدا شدن تایل ها از یکدیگر می شوند.

پارکت لمینت برای نصب به چسب نیاز ندارد. از این جهت همیشه امکان جدا کردن تایل ها و نصب در محل دیگر، وجود دارد. در صورت جمع آوری پارکت ها، به کف ساختمان هیچ آسیبی وارد نمی شود.

راهنمای نصب لمینت روی سیستم گرمایشی کف

Cherryhall

قیمت پارکت لمینت چقدر است؟

آیا می دانید پارکت لمینت چیست؟ یک کفپوش چند لایه! بنابراین کیفیت و جنس هر کدام از این لایه ها در قیمت نهایی محصول تاثیر دارد. هر چقدر مواد اولیه با کیفیت تری استفاده شود، دوام و استحکام کفپوش بیشتر می شود و قیمت بالاتری هم دارد. این موارد به طور قطع در تعیین قیمت پارکت لمینت نقش کلیدی دارند:

  • ضخامت پارکت لمینت
  • ضد آب بودن پارکت لمینت
  • جنس مواد اولیه در تولید
  • کیفیت قفل و زبانه ها و اندازه آن

نکته: پارکت لمینت در مقایسه با کفپوش های چوبی، بسیار ارزان تر است. هزینه نصب و قیمت خرید پارکت لمینت صرفه اقتصادی دارد. به همین علت روزانه ساختمان های بیشتری در ساخت یا تغییر دکوراسیون با یکی از مدل های پارکت لمینت، کف سازی می شود. اگر به خوبی متوجه شدید که پارکت لمینت یعنی چه و کاربردش چیه بهتر است نمونه های پارکت لمینت را در سایت ببینید.

  • افسانه رجب پور
  • مرداد 28, 1402
  • 2604 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!